To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Wed Jan 06, 2010 8:01 pm

sia tepikir bah..... salalu kita yg sakap ini bansa sina rajin, serius dlm beniaga, jimat duit dan masam2 lg pikiran yg bagus2...... tp...... diurang pula masamana ah? apa pikiran diurang sama bansa kita? ada ka diurang juga pikir kita ni positip masam kita pikir diurang?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Wed Jan 06, 2010 8:45 pm

hehe... tdk tau pula o gaman. ini mao kena tnya dulu tu kwn˛ sya yg cina ni kalo mcm ni, hehe... Smile
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Wed Jan 06, 2010 9:11 pm

pandangan bangsa lain terhadap bangsa kita ?

pandangan bangsa cina ..
1] orang tempatan ni manja , semua mau kerajaan subsidi ja ...
2] tidak pandai ambil kesempatan , malas berusaha
3] tidak mahu susah , semua mau senang
4] kuat enjoy ..ada duit sikit enjoy ,
5] kuat mabuk
6] tiada pendirian ..

pandangan bangsa indon [pendatang ]
1] orang tempatan penakut ..
2] malas , tahu senang ja
3] tidak agresif bersaing dalam apapun ..
4] kena gertak sikit kecut , boleh makan punya
5]kuat enjoy ..
6] tidak perlu ditakuti ...
Back to top Go down
lonot kalapa
Prebet
Prebet


Number of posts : 26
Registration date : 2009-12-24

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Wed Jan 06, 2010 9:24 pm

bagus in thread... betul tu, selama ini tdk pun kita terfikir apa pandangan bangsa lain terhdp bangsa kita/tempatan/bumipuetra... kita sibuk memuji bangsa2 lain tp tdk pula terfikir sepatutnya kita juga mengharapkan bangsa lain memuji bangsa kita... tp dari segi apa? jd kita mesti perbaiki prestasi bangsa kita supaya juga akan terpuji pd bangsa2 lain... saya setuju dgn pendpt tuan romeo...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Thu Jan 07, 2010 10:24 pm

apapun , saya percaya tiada satupun bangsa didunia ini yang berdiri dengan segala kejelikannya ..sebagaimana tiada satu bangsa pun yang berdiri dengan segala kebaikannya , setiap bangsa masing2 ada kekurangannya dan ada kelebihannya tersendiri ..

dalam kekurangan bangsa kita , masih ada nilai yang tinggi dan baik sebenarnya ..dalam kelebihan bangsa lain ada banyak nilai yang menjadi kekurangan dan kelemahan mereka pula ,

masalahnya , kita tidak tahu atau menyedari nilai baik yang ada pada kita , sekaligus kita tidak tahu bagaimana untuk menggunakanya ..pun lagi parah kalau kita tidak tahu apa kelemahan kita sendiri ,
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Fri Jan 08, 2010 6:43 pm

romeo wrote:
pandangan bangsa lain terhadap bangsa kita ?

pandangan bangsa cina ..
1] orang tempatan ni manja , semua mau kerajaan subsidi ja ...
2] tidak pandai ambil kesempatan , malas berusaha
3] tidak mahu susah , semua mau senang
4] kuat enjoy ..ada duit sikit enjoy ,
5] kuat mabuk
6] tiada pendirian ..

pandangan bangsa indon [pendatang ]
1] orang tempatan penakut ..
2] malas , tahu senang ja
3] tidak agresif bersaing dalam apapun ..
4] kena gertak sikit kecut , boleh makan punya
5]kuat enjoy ..
6] tidak perlu ditakuti ...

masam cakapan c romeo ini lebih kpd pndangan sndiri sja ini, hehe. sya ada cuba˛ tnya kwn˛ sya sini yg sinalah... dorg bilang apa yg dorg nmpak paling jelas trhadap org bumiputera ini ialah mereka lebih kpd sopan santun & mesra. itu saja, sbb di mna˛ knon dorg pigi memang jarang itu ksopanan dorg jumpa. bgitu juga dgn sikap ramah mesra jrg skali dorg jumpa d mna˛ apabila mereka brada d luar malaysia. mo ckp d negara asal mereka (china)? hmmmm... lagilah teruk. dorg sndiri cakap yg bangsa dorg jahat. sejahat˛ bangsa sina sini malaysia, lagi jahat knon org˛ sina d china. lgsung tdk tau apa itu hormat mghormati, main cakap sja apa yg dorg trfkir, smpai mereka sndiripun mencaci bgsa sndiri. ini yg sya dpt korek sikit˛ dari kwn˛ syalah... tdk tau pula kalo bgsa india, indon, flipin dsb.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Fri Jan 08, 2010 6:58 pm

pandangan org cina terhadap kita.. diurang bilang org dusun lebih senang runding berbanding bangsa lain.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Fri Jan 08, 2010 7:21 pm

pandangan bansa lain sama bansa kita....'versatile', hihihihiiiii......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Fri Jan 08, 2010 7:47 pm

ya, ngam juga istilah kegemaran c gaman itu mewakili scara menyeluruh trhdp pndgan org asing dgn org kita. sbb setiap org memang 'versatile', sya sndiripun 'versatile'. hahaaa... Laughing
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Sat Jan 09, 2010 10:45 am

versatile? uina kalau talampau versatile inda buli juga sebab itu ertinya apa2pun boleh.. kalau yg positif2 saja buli lah... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Sat Jan 09, 2010 6:15 pm

si laa bulum tau arti 'versatile' versi sia.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Sat Jan 09, 2010 9:03 pm

hhmmmmm ...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Sun Jan 10, 2010 8:21 am

pukutarap wrote:
si laa bulum tau arti 'versatile' versi sia.....
pada tekaan saya 'versatile' yg dimaksudkan ialah flexible. betulkah pukutarap..?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Sun Jan 10, 2010 9:15 am

hihihihiiii...... inda juga tuan, suba pigi basa sana ruangan kdm, ada tu tupik versatile.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 11:22 am

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/BeritaUtama/20100110235608/Article/index_html

yg ni pla apa pandangan kamurang?..................... sy tdk setuju btl cakapan dia ni... kita org di sabah tdk pn kecoh mcm d KL.... d sabah harmoni ba.... rakyat hidup berbilang bangsa dan agama.... teda perkara begini terrjadi... di semanajung ja yg mcm itu... pandai2 si datuk clarence bongkos malakun.... itu hal semanjung ba.... semanjung suda maju makan duit dari sabah dan sarawak... yg kita di sini mo mengalah ja selalu... pthui.....
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 3:09 pm

http://www.malaysiakini.com/news/121630

saya sokong hasil tulisan org yg sebigini... kalau di sabah juga bersuara mcm ini kan bagus... bukan mcm si pengecut datuk clarence bongkos malakun..... belum lagi ada keputusan makamah suda undur kebelakang... entah beraapa saja dia kena bayar ini utk kasi keluar kenyataan yg di atas tu...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 3:51 pm

Sepatutnya tunggu keputusan rayuan umno dulu baru buat ulasan..kan....
Kalau tidak silap saya..si Bungkus juga yang pernah cakap di TV! duuuuuulu (lama sudah). Dia bilang "federal inda paranah mengubah apa2 dari perjanjian 20 perkara tapi orang sabah sendiiiiiiiiri yang akun beberapa parkara tententu di mansuhkan mengikut keadaan semasa"

ingat2 lupa sudah bah..mungkin bukan dia baitu..tapi rasa2 dia lah.. Maaf datuk bungkus kalau saya silap urang... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 5:40 pm

undang2 manusia , buatan manusia ..memang selalu dipersendakan , sedangkan undang2 tuhan pun dipinggirkan , pemimpin yang sering berucap atau mengatakan itu ini , sering bertentangan dengan kehendak kita , mereka itu ada kepentingan dan sebab kenapa harus mengatakan sesuatu yang melukakan , permainan sebegini biasa bagi politican ..strategi untuk sesuatu , kita jangan terperangkap dalam satu2 isu , harus ada pertimbangan sendiri dalam menilai sesuatu isu ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 7:13 pm

turus indada arti itu 1 malasia.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 7:57 pm

romeo wrote:
undang2 manusia , buatan manusia ..memang selalu dipersendakan , sedangkan undang2 tuhan pun dipinggirkan , pemimpin yang sering berucap atau mengatakan itu ini , sering bertentangan dengan kehendak kita , mereka itu ada kepentingan dan sebab kenapa harus mengatakan sesuatu yang melukakan , permainan sebegini biasa bagi politican ..strategi untuk sesuatu , kita jangan terperangkap dalam satu2 isu , harus ada pertimbangan sendiri dalam menilai sesuatu isu ..

hehe... sya sudah jangka ba. baik yg muslim atau non-muslim, mesti trfkir bhwa dsbalik kenyataan itu pasti ada kpentingan utk sbahagian pihak. pduli apalah dgn pndapat org lain kan? yg pentg sndiri punya hal mesti didahulukan. mcm tulah tu.
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Mon Jan 11, 2010 9:32 pm

laa wrote:
romeo wrote:
undang2 manusia , buatan manusia ..memang selalu dipersendakan , sedangkan undang2 tuhan pun dipinggirkan , pemimpin yang sering berucap atau mengatakan itu ini , sering bertentangan dengan kehendak kita , mereka itu ada kepentingan dan sebab kenapa harus mengatakan sesuatu yang melukakan , permainan sebegini biasa bagi politican ..strategi untuk sesuatu , kita jangan terperangkap dalam satu2 isu , harus ada pertimbangan sendiri dalam menilai sesuatu isu ..

hehe... sya sudah jangka ba. baik yg muslim atau non-muslim, mesti trfkir bhwa dsbalik kenyataan itu pasti ada kpentingan utk sbahagian pihak. pduli apalah dgn pndapat org lain kan? yg pentg sndiri punya hal mesti didahulukan. mcm tulah tu.

bagi saya perkara tu benda yg paling last penting tu di sabah... cuma di semananjung ja yg heboh sangat... kehidupan rakyat di negeri sabah suda biasa dengan keharmonian... siapa2 pn di sabah boleh menerima seseorang tu baik dari segi agama ataupun bangsa... kerana di sabah kebanyakannya berkeluarga campuran... dalam 1 keluarga ada beberapa agama.. tp yang sy bengang sangat tu si datuk bongkos.. pandai2 buat kenyataan begitu... sedangkan di sabah ni kira jauh lagi dari tu masalah... bagi saya ini cuma tuntutan orang2 semanjung ba ni... mo menindas bangsa yg lain... rasa betul ni negeri sabah tertindas... pada hal suda lama dorang kenyang duit dari sabah dulu.... entah apa lagi yg akan di tuntut selepas ini...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Tue Jan 12, 2010 7:08 am

sya kurang arif ni cerita tapi bagi saya la, kalau org kita sendiri inda pedulikan bangsanya sendiri, takkan pula tiba2 bangsa lain pula yg beria-ia mo tingu bangsa kita? inda lujik ba...

hal so bongkos tu, sebenarnya dia inda tau yg dia suda "menghujat"... dosanya besar tu! Mad gerenti inda masuk surga!
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Tue Jan 12, 2010 8:38 am

SiokSondri wrote:
sya kurang arif ni cerita tapi bagi saya la, kalau org kita sendiri inda pedulikan bangsanya sendiri, takkan pula tiba2 bangsa lain pula yg beria-ia mo tingu bangsa kita? inda lujik ba...

hal so bongkos tu, sebenarnya dia inda tau yg dia suda "menghujat"... dosanya besar tu! Mad gerenti inda masuk surga!
Inda labah sampai kita boleh menghakimi si datuk bungkus tu naraka atau suruga.. Tapi inda patut dia buat kenyataan umum bah. ketara sangat dia kemarukkan publisiti.. Memangpun tujuan dia tercapai sehingga mentiri2 di malaya memuji-muji kenyataan si bungkus. Siapa tau gia pada pilihan raya akan dtg tiba2 dia dipilih jadi calun menggantikan si dompok... tongue
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Tue Jan 12, 2010 11:45 am

Yorut_orut wrote:
SiokSondri wrote:
sya kurang arif ni cerita tapi bagi saya la, kalau org kita sendiri inda pedulikan bangsanya sendiri, takkan pula tiba2 bangsa lain pula yg beria-ia mo tingu bangsa kita? inda lujik ba...

hal so bongkos tu, sebenarnya dia inda tau yg dia suda "menghujat"... dosanya besar tu! Mad gerenti inda masuk surga!
Inda labah sampai kita boleh menghakimi si datuk bungkus tu naraka atau suruga.. Tapi inda patut dia buat kenyataan umum bah. ketara sangat dia kemarukkan publisiti.. Memangpun tujuan dia tercapai sehingga mentiri2 di malaya memuji-muji kenyataan si bungkus. Siapa tau gia pada pilihan raya akan dtg tiba2 dia dipilih jadi calun menggantikan si dompok... tongue

bukan menghakimi tuan yorut_orut, tapi kalau kategori "menghujat" ni mimang dalam bible mengatakan inda masuk syurga... banyak dosa yg dibikin tapi boleh diampuni kecuali menghujat tuhan iaitu tidak mengakui tuhan itu allah...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Tue Jan 12, 2010 3:24 pm

dingan hal yg balaku sikarang, nah makin kuatlah pandangan bansa lain sama bansa kita..... diurang akan bilang bansa kita indada pendirian, buli ubah2 sanang2 begitu sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?   Today at 12:13 am

Back to top Go down
 
Apa pikiran bansa lain sama bansa kita?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: