To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 pilim indun masam pilim kita

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 06, 2010 8:05 pm

parasan ka kamu banyak butul pilim indun di tv kita? sara kita tayang pilim indun masam pula itu pilim kita..... tingu itu poco2, masam kita punya pula sampai indunisia maradang...... sana indun, indada satu pun pilim malasia kana tayang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 06, 2010 8:44 pm

ini syapun parasan ini gaman trutamanya siaran d astro. smpai kdg² cakapan kitapun bnyak yg trikut² dgn cakapan dorg. kalo dorg dgr lagi, mangkali kana kasih jadi isu lagi. hmmmm......
tapi apa²pun itu tarian poco², apatah lagi lagu dia, paling sya meluat dgr. baru dgr intro² lagu dia, mcm mo sesak nafas sya dgr. Razz
Back to top Go down
lonot kalapa
Prebet
Prebet


Number of posts : 26
Registration date : 2009-12-24

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 06, 2010 9:27 pm

hahaha... ya lah... kalau di astro, mcm 24 jam filem indon sj... mugkin kerana berjuta rakyat indon di sini sabah... patutlah rakyat indon tdk rindu kg halaman & tdk mau pulang, sb terasa mcm kg halaman sendiri di sabah...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 06, 2010 9:28 pm

ini masalah stesen tv yang berkenaan ..Astro , Astro awani

Astro ini milik orang india iaitu Ananda krishnan ,[ pemilik Astro ]..matlamat Astro adalah keuntungan , Astro in badan perniagaan sebenarnya ,
kenapa banyak filem luar ? pendapat saya ..
1] tiada kesedaran nasional , janji untung masuk ...
2] filem indonesia dijual dengan harga murah berbanding filem kita ...
3] pembelian filem adalah antara pengusaha dengan stesen tv yang membeli , perjanjian dan syarat tayang adalah urusan mereka ,
4] filem kita meletakkan syarat pembelian yangmana pihak pembeli tidak bersetuju dengannya

apapun , keadaan ini sangat mendukacitakan kita , seolah kita tiada filem yang berkualiti , tidak pandai buat filem ..diharap akan ada perubahan , ramai yang sudah menyuarakan rasa meluat ...
Back to top Go down
lonot kalapa
Prebet
Prebet


Number of posts : 26
Registration date : 2009-12-24

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 06, 2010 9:34 pm

betul tuan romeo, mmg sangat mendukacitakan & membimbangkan... 1 tamparan hebat utk pengusaha filem tempatan utk memperbaiki kualiti filem mereka... dan kerajaan mesti pandang serius hal ini...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 06, 2010 10:01 pm

dari segi kualiti , filem Indon bukan berkualiti sangat pun ...balik2 cerita cinta , dendam , ilmu hitam , hantu pontianak , pocong ,

itu yang menghairankan , entah apalah sangat yang menarik pasal filem2 Indon ini , lebihkurang ja dengan filem kita .. saya rasa menteri cuma mampu menasihatkan , samada stesen yang terlibat seperti Astro mendengar dan mengikuti nasihat itu kita tidak tahu ...kerana duit bikin beli dia punya , stesen dia punya ,

pengusaha2 filem kita pun sebenarnya sudah lama merungut berkenaan perkara ini tapi ....emmmm hampas
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Thu Jan 07, 2010 6:37 pm

sia tingu, pilim indun butul2 buat pilem yg urang suka bah, masam serita antu, sinta2, dandam, ilmu2 itam..... kalou di malasia, buat pilem2 kerualga, sintan sintun, antu tp batapis bah..... antu dia pun inda butul2 masam antu, masi nampak urang yg pakai sarung antu, hihihihiiii...... sabap itu urang malasia suka tingu pilem indun..... buring juga bah kalou bepuluh taun pilem nasihaaaaaaaat sj.......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Thu Jan 07, 2010 9:38 pm

betul , inipun salah satu sebab juga kenapa filem2 kita tidak laku , beza filem kita dengan indon adalah dari segi ke'daring'annya , filem kita sebelum ditayangkan akan melalui ujian wajib tapisan dari LPF , mana2 adegan yang panas akan dipotong , kalau jalan cerita filem menyentuh sensisitiviti kaum pun akan dipotong , kalau menyentuh isu kaum ,agama pun akan dipotong , kalau terlalu banyak adegan yang 'gagal' filem tersebut akan di'bekukan' , tidak boleh ditayangkan pada umum ...

berbanding filem Indon , dorang bebas ..kalau ditapis pun macam tiada tapisan , tengok saja adegan romantik ..nampak segala yang tersembunyi , kalau filem kita sorrylah ..

apapun , mana2 negara akan beranggapan sedemikin , iaitu melihat filem luar lebih power dari filem negara sendiri sebab mata sudah biasa melihat dan sudah muak tengok jalan cerita yang sama ..

mungkin juga kita ketandusan pelakon , kekurangan bakat yang benar2 jadi 'magnet' ..atau juga para karyawan kita sudah ketandusan idea yang mengiggit ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Sun Jan 10, 2010 9:23 am

palakun berbakat sia pikir indada masalah..... paktor utama ialah halangan2/paraturan2 yg dikanakan...... itulah, inilah, putung itulah inilah...... sampai rusak pilim...... masam masakan bah, kasi kurang rampah sana sini, kompom masakan inda sadap sdh..... jd pilem kita begitu juga..... sabap tu pilem dlm malasia sj..... inda tepikir ka kanapa itu pilem industan banyak sini malasia? pilem indun, urang puti samua..... ada ka pilem malasia kana tingu sana nagara lain? hihihihihiii..... antah2 nama malasia sj diurang tau, itupun satakat parna dingar sj......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Mon Jan 11, 2010 6:29 pm

hakikatnya , kita memang kekurangan pelakon yang benar2 berbakat , ini diakui sendiri beberapa pelakon veteran dan baru , pelakon dimalaysia bukan seperti pelakon diHollywood yang berlakon filem sampai tua , diMalaysia jangka hayat pelakon cuma setakat sampai umur 47 , lebih dari itu mereka sudah 'berhenti rehat' kalau ada pun ditawarkan watak sampingan sebagai orang tua , kalau ada pun juga yang berlakon dalam umur begitu cuma seorang dua ..

skrip filem bergantung pada idea pengkarya , antara sebab samada sesuatu filem itu boleh terjual atau tidak adalah mutu filemnya , mutu filem pulak berkaitan dengan banyak faktor lain ..

iran , sebuah negara yang juga punya tapisan filem sangat ketat berbanding malaysia , masih mampu memenangi beberapa award di festival filem , kenapa kita tidak mampu ? sebab mereka punya pelakon yang sangat berbakat , skrip yang bagus , lokasi yang bagus , pengarah yang bagus , jalan cerita filem mereka pelbagai , dari soal cinta , kemanusiaan , sejarah , epik , falsafah dan sebagainya ..

faktor sambutan penonton juga boleh jadi satu sebab , ada karyawan yang sehingga keliru samada membuat filem yang memenuhi citarasanya atau untuk memenuhi citarasa penonton [ kehendak pengarah dan penonton tidak sama ]
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Mon Jan 11, 2010 7:09 pm

misti ikut serila penuntunlah, supaya dpt duit, kesualilah pangarahnya buat pilem satakat suka2 sj, satakat hubi...... kalou satakat palakun berbakat, suntu si rosyam noor, inda jauh juga dia buli pigi..... pasal skrip lebi kurang sj, pilem baru tayang 1 minggu di panggung, indada sdh yg mo pigi tingu.....

1 lg paktor ialah duit.... kalou sana urang puti, sanggup babalanja bejuta2 dollar, upah stuntman sana sini, bayar special effect sana sini, beli barang sana sini..... jd sdh tantu hasil pun bagus juga, untung pun juta2 dolar juga..... kalou kita sini malasia, kalou buli mo bikin pilem yg pree, kalou buli inda bayar gaji palakun pun lg bagus..... dan kalou buli, rakam pilem dlm rumah ja.....

pilem kita sini malasia pula, itu2 sj, sinta2, kerualga, lawak budu..... kalou buat pilem yg timbak2, sdh kana putung, kunun inda sasuai di malasia..... kalou serita antu pula, misti serita antu yg inda keterlaluan, takut nt ilang ugama samua rayat malasia..... niat ini mimang bagus, tp masamanapun tatap ada kasan sama kamajuan pilem tampatan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Mon Jan 11, 2010 8:12 pm

so ksimpulannya m'sia punya filem brgntung dgn budgetlah kan? sya tengo scara keselruhanpun memang kos juga yg bikin kalah m'sia ba dismping director² yg 'veteren'. mgkin d masa akan dtg director² kita bakal akan digantikan dgn director² yg lebih moden & trkini, hehe. tapi mgkin dgn kwujudan para director muda, akan menyebabkan nenek moyang kita yg masih kuat pegangan adat resam akan bkecil hati. hehe...

inilah salah satunya batasan yg org² mlayu kena jaga ba ini. kalo dorg melebih², nenek moyang pula yg mengis, nanti kena cakap "melayu mudah lupa". tapi kalo buat besa² ja, kena kritiklah pula. hmmmmm..... Neutral
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Tue Jan 12, 2010 3:36 pm

direktor veteran inda jd masalah..... tp bajet sama itu aturan2 yg kana buat..... ada idea yg hibat2 tp kalou tau akan kana putung, bikin ilang samangat juga.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Tue Jan 12, 2010 3:39 pm

contoh filem yang walau tidak keseluruhannya tapi setidak2nya menggambarkan kita ? wajah kita ? apa pendapat tuan2 mengenai filem Yasmin Ahmad [arwah] ? filemnya adalah campuran pelakon2 cina , melayu , india ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Tue Jan 12, 2010 3:47 pm

pilem dia bagus, nampak natural, neutral, bersahaja, kreatip, menunjulkan samua pihak..... tp itupun, sitarasa rayat bukan itu, sitarasa rayat adalah utk behibur bah..... mo tingu dgn serunuk...... sabap itu kalou bading serita sinta dingan serita sedi, lg urang suka tingu serita sinta..... banding serita antu dingan serita urang masuk unibersiti, indatau barapa ramai yg akan pigi menuntun pilem urang masuk u...... paling katara, banding cd urang puti dgn cd malasia...... dan katalah ada juga parbandingan begitu sana nagara lain, ada cd urang puti dingan cd malasia.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 13, 2010 12:10 am

bagi saya , saya lebih menilai apa mesej yang tersirat dalam sesebuah filem itu , apa yang dia hendak sampaikan , dan kesan pada penonton ..kerana filem bukan setakat hanya untuk hiburan , filem boleh difungsikan sebagai sebuah jalan didikan , atau kesedaran , atau semangat patriotik kepada masyarakat ..

sebagai contoh , filem bukit kepong ..menonton filem itu akan membuatkan kita berfikir dan membayangkan bagaimana sekiranya kita berada pada situasi seperti itu ? filem ini dilakonkan dari kejadian sebenar ..

apapun , banyak pilihan kepada kita , kalau hendak menonton filem2 aksi cari saja dikedai jual CD , kalau hendak filem2 romantik pun berlambak jual , kalau hendak filem2 animasi pun banyak , filem2 kelabu pun ada , filem2 sejarah pun ada ..yang kisah betul , real punya filem pun ada
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 13, 2010 4:57 pm

apa yg sia nampak, masam majuriti rayat minat pula pilem indun di astro...... kanapaitu? tarutama yg mama2, ibu2, parampuan2..... samua minat pilem indun.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Wed Jan 13, 2010 7:50 pm

filem yang jarang2 nampak itu memang menarik , filem yang semakin dilarang itulah yang semakin menarik hati orang ingin tahu ...filem2 malaysia hari2 nampak , mata pun sudah puas , hati pun tiada feeling sudah ..macam makanan juga , sesekali kena tukar selera cari masakan menu orang putih orang hitam, ..

filem2 indon sebenarnya lebihkurang ja dengan kita , cuma jalan cerita dan cara penceritaan sesuatu itu saja yang sedikit berbeza , dari segi kualiti sama ja dengan filem kita , cerita cinta yang terbengkalai , cerita suka duka orang miskin yang dizalimi , penipuan dalam bisnes , cerita curang laki bini , cerita ilmu hitam , ...hantu toyol pontianak ,

seperti filem2 hindi , jalan ceritanya sehingga boleh kita baca apa akhirnya ..balik2 cerita cinta , halangan dalam berkasih , satu lagu lima kali tukar baju , satu lagu empat bukit didaki , habis satu lurah berguling ..cerita starring ditembak beratus kali tidak mati , satu kali tumbuk dua kali melambung , ...

filem2 kita kekurangan aksi daring , aksi stuntman , aksi letup letupan , mati gantung dsb ...
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Sat Jan 16, 2010 3:48 pm

kalau cd filem malaysia dijual di luar negara, gerenti sampai expire tdk terbeli... jgn jauh2, sana indon shj, tdk tau ada yg beli atau tdk...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Sat Jan 16, 2010 4:50 pm

saya tingu2 saja ini topik tapi inda pandai ulas...saya suka pilem P.Ramli juga, balik2 kasi tayangpun sya tingu juga.... Very Happy
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Sat Jan 16, 2010 8:48 pm

syapun tdk pndai ulas, hehe...

sbb syapun suka tengo tu movie² katun ja. trutama yg kartun barbie². hehe... Embarassed Razz
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Sat Jan 16, 2010 9:46 pm

balik isu filem di malaysia ...

penonton juga memainkan peranan dalam laris atau tidak sesuatu filem , penonton juga mempunyai selera dan kemahuan yang berbeza , malah penonton juga ada kategorinya tersendiri ..

ada penonton yang cuma mahukan keseronokan tanpa melihat apa mesej disebalik cerita yang disampaikan , filem yang gaduh2 , yang main pedang2 , tembak2 , yang ganas2 ...sering jadi sebutan , filem2 yang punya mesej yang baik , yang mendidik masyarakat , samada secara sindiran atau kiasan sering terpinggir , cuma orang tua2 yang menonton atau mereka yang memahami , golongan muda ? ketinggalan zaman dorang bilang ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Sat Jan 16, 2010 10:34 pm

hihihihiiii ya mimang ikut serila..... sia suka yg timbak2, tikam2 padang, parang, sinta2, katun disney..... kalou yg nasihat2, hihihihiiiii bukan inda mo tingulah tp kalou sdh indada ransangan yg sia suka, sia indada pilihan, kalou bulum tidur, sia tingu jugalah......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: pilim indun masam pilim kita   Today at 3:45 pm

Back to top Go down
 
pilim indun masam pilim kita
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: