To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Bunuh diri, apa pendpt kamu?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Thu Jan 14, 2010 3:13 pm

selalu kita dengar org bunuh diri... kira berani juga sampai sanggup mencabut nyawa sendiri... cuba kita bincang2 hal ini, dr apa sj segi... manatau ada yg terbaca, terus terdorong atau terhalang drpd mencabut nyawa sendiri...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Thu Jan 14, 2010 5:54 pm

bunuh diri...??? sepanjang hidup sia ni... ada suda dua orang kawan sia yg bunuh diri. Yg satu mati, yg satu masih jalan2...

yg jalan2 tu bila sia tanya dia, dia jawab..."baru dorang tau kalau sia mati", dia bilang! bila saya tanya dia lagi "kalau kau suda mati mana kau tau dorang tu manyasal ka tidak?", dia jawab "paduli la.. yg penting sia puas hati..."

zzz... sia tanya lagi "mana kau buli puas hati kalau kau mati?".. sia bilang, dia jawab lagi... apa ba kau ini, tanya banyak2... nanti sia pigi mati balik baru kau tau..." dia bilang!!!

bagi sia la, org yg bunuh diri ni mimang "inda senter... " pasal apa saja kau tanya mo kasi rasionalise dia, tatap dia punya jangkauan pikiran inda sama dgn kita punya jangkauan, pindik pikir ba dorang tu! mimang ada skru yg luss....
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Thu Jan 14, 2010 7:28 pm

Memang orang yg bunu diri ini pindik akal. dia tidak dapat lihat halatuju dia sudah..mati akal kerana stress. saya pun inda taulah.
Di kampung saya duuuulu ada dua orang berjiran mati bunuh diri selang dua tahun. Yg pertama bunu diri sebab stress..selalu kena sindir oleh kawan2 pasal dia tiada bapa @anak luar nikah. dia balik kampung lalu minum racun rumput. yg kedua akibat kena sindir2 kawan2 waktu minum2 di kampung time mogitatabang. Kawan2 dia sindir2 dia yg kununnya dia datang bukan untuk kerja betul2 tapi cuma mengidamkan t*t* si anu (perempuan yg dia suka lah). punya sakit hati dia dicakap2 begitu. trus dia pulang ambil racun rumput di sulap kemudian minum tanpa pikir panjang lagi... Kasian...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Thu Jan 14, 2010 10:07 pm

setakat ini saya ada 5 orang kawan yang mematikan diri sendiri ..2 orang minum racun , 3 orang gantung !! semua mereka itu lelaki ..yang minum racun itu saturang disawah [sulap] saturang dirumah sendiri , yang gantung itu saturang dirumah dia sendiri dan yang 2 orang lagi gantung dipokok tarap depan rumah ..

salah seorang itu baru habis konvo UM , balik dari konvo terus ambil tali dan menggantungkan dirinya ...orangnya hensem menawan , badan pun smart bulih tahan , KESEMUA dorang itu saya tidak tengok pun mayatnya ..buat apa ? saya duduk diluar rumah ja sambil hisap rokok ..

kecik2 tidak mau mampus , sudah besar menyusahkan orang ..

banyak andaian , banyak teori , banyak jangkaan dari kita kenapa dan mengapa perkara ini harus terjadi ? kenapa ..kenapa dan kenapa ? ada andaian yang betul , ada teori yang tepat , ada 'cakap2..' yang benar , yang paling tepat hanya dorang yang sudah mati itu ja yang tahu apa sebabnya ..
Back to top Go down
joepani
Prebet
Prebet


Number of posts : 25
Registration date : 2009-12-29

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Fri Jan 15, 2010 11:43 am

bunuh diri ini memang satu tindakan yg sgt2 bodoh dan tidak bermoral. klu dari segi agama pula adalah merupakan satu dosa besar.
memanglah kehidupan ini penuh dengan dugaan yg adakalanya sgt berat utk kita tanggung seorang diri. tapi org bilang Tuhan tidak akan pernah memberi dugaan klu kita tidak mampu menghadapinya.
ya betul tu tuan romeo, kecil2 tidak mau mampus, sudah kasih habis duit ibubapa baru mau pigi mampus.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Fri Jan 15, 2010 2:51 pm

bunuh diri...... kanapa kao tepikir ini garadu? bah, kasi bagus2 pikiran ah.....
siapa2 yg mamatikan diri sendiri, mimang inda senter sdh...... mo bilang kasian, inda juga..... yg kasian itu kerualga anak bini, tarasa sedi..... urang bilang siapa2 bunu diri kompom naraka, jd siapa2 yg ada ati mo mamatikan diri tu, jan risaulah pasal sdh sedia rumah kao sana naraka..... hal mamatikan diri ni memerlukan bakat yg hibat, bukan sanang mo ada bakat yg hibat ni..... dan misti barani, inda ramai urang yg barani mamatikan diri.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Fri Jan 15, 2010 6:37 pm

hilang waras kemanusiaan !! ini ungkapan yang paling ngam untuk dorang yang begitu , mematikan diri sendiri ...

sebab apa , kalau ikut waras akal manusia , tidak akan tergamak dan sanggup berbuat begitu , selagi dia boleh berfikir sebagai manusia yang ada akal untuk menimbang buruk baik segala sesuatu pasti tidak akan berani dan sanggup membunuh diri ..

samada fikiran sudah terlalu buntu , sehingga otak tidak mampu berfungsi lagi ..maka syaitan pun ambil kesempatan merasuk dalam dada dan minda , difahami perangai syaitan memang suka menghasut manusia kearah kejahatan ..
atau tekanan jiwa , mental sakit kronik ..pun syaitan masih ada kaitan menggodanya , pigi mati ja ...habis cerita dia bilang ,

perbuatan membunuh diri , dalam agama apapun didunia ini adalah salah , adalah berdosa besar , adalah satu perbuatan terkutuk , ...maka neraka adalah jawapannya ,
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Fri Jan 15, 2010 8:46 pm

yg lusu, mentaliti urang yg mamatikan diri ialah....."padan muka diurang sia bunu diri, biar diurang kana sakap2 urang, biar diurang kana kasi sala yg manyabapkan sia bunu diri....."
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Fri Jan 15, 2010 9:03 pm

tu la itu...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sat Jan 16, 2010 7:37 am

pukutarap wrote:
yg lusu, mentaliti urang yg mamatikan diri ialah....."padan muka diurang sia bunu diri, biar diurang kana sakap2 urang, biar diurang kana kasi sala yg manyabapkan sia bunu diri....."
jadi selain dari putus asa si pembunu diri ini juga balas dendam sama urang yang kasi stress sama dia..dia harap2kan yang orang2 itu talampau manyasal dan sedih atas perbuatan mereka..tapi dia silap pasal indada juga org yg manyasal.
Ada juga yg bunu diri tapi tida menyalahkan org lain iaitu mereka2 yg kana bubut along pasal utang banyak..atau mereka2 yg kana siasat rasuah bajuta-juta..dan yang takut kana hukum gantung pasal jenayah yg dia buat. Ini jenis yg bepikir "biar saya mati drpd sansara"..
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sat Jan 16, 2010 3:30 pm

bila ada org bunuh diri, drpd 10 org yg bg komen, mgkin 9 akan mengatakan perbuatan bunuh diri tu bodoh... hanya 1 yg simpati...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sat Jan 16, 2010 4:18 pm

ada kawan ..bila dengar cerita bunuh diri dia cakap ' baguslah ...ramai2 kamu bunuh diri , kurang sikit saingan saya masuk syurga ' ha ha ...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sat Jan 16, 2010 7:42 pm

kalo serita fsl bunuh diri ini, apa yg prtama sya fkirkan ialah, dia membantah ciptaan tuhan. tuhan mau dia wujud utk menikmati ciptaan DIA tapi org yg bnuh diri tdk mau mghrgai apa yg Tuhan bagi utk dia.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sat Jan 16, 2010 9:35 pm

mendahului kehendak tuhan , tidak menerima takdir ...ini pun boleh dikatgorikan pada dorang yang membunuh diri sendiri , paling mudah ...jangan sesekali mematikan diri sendiri walau apapun musibah atau kesulitan yang kita hadapi , mematikan diri bukan penyelesaian malah menambahkan lagi masalah yang ada ,

sesiapa yang terniat untuk mematikan diri sendiri bagus pigi mandi berendam sana sungai selama 28 jam , kasi sejuk itu otak dan hati yang panas , atau pigilah mana2 tempat ibadat yang disukai , duduk sana renunglah betapa indahnya segala ciptaan tuhan , betapa pengasihnya tuhan pada kita , betapa tuhan syang pada kita ..kenapa harus tidak menyayangi diri sendiri ?

' ingat orang yang tersayang ' mudah2an akan menyejukkan hati yang berserabut ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sat Jan 16, 2010 10:55 pm

atau pigi buat kim sana punsak gunung, tingulah pamandangan yg santik indah mangasyikkan sambil menghirup angin yg inda berenti meniup...... tinggal sana babarapa hari..... lapas tu baru pikir mo meneruskan niat mamatikan diri atau inda.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sun Jan 17, 2010 8:45 am

hihihii..kamu ini bah ..mana lagi urang yg mau bunu diri tu ingat pasal barandam di air..pigi punsak gunung. urang yg mau bunu diri tiada lain dalam utak dia kesuali bagaimana cara bunu diri...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sun Jan 17, 2010 9:03 am

ini kisah benar , satu budak ini merajuk / bergaduh dengan bapa dia ..mau bunuh diri konon , dia ambil tu bakakuk terus pigi masuk hutan , apalagi orang kampung pun panik terus kejar , bapa dia syok2 hisap rokok tidak buat apa pun ...sempat lagi dia kasi makan ayam sabung sana kandang ,

geram , ada beberapa orang tua pigi tanya ' kenapa kau buat tidak tau ja ni ..kau suka anak kau mati ka ? ' si bapa jawab ' kasi biar ja ..eksen ja dia tu , saya tau dia tdk akan berani punya , tu senapang mana ada peluru , semua peluru sudah saya tapuk , parang dia pun tiada , macamanana mau bunuh diri ?

ha ha ..betul jugak , tapi pasal takut orang tua2 panggil polis juga , polis datang bawa anjing sekali , rupanya tu budak dengar sudah tu bunyi anjing terus panjat pokok , lagilah senang cari ..

kena tangkap , bapa dia cakap kasi masuk lokap ja , di lokap tu polis kasi masuk tu budak di sel yanga ada orang gila , malam2 tu orang gila gigit2 tu besi sampai berdarah gigi , sambil teriak ketawa nangis sendiri2 ..dia cekik leher sendiri lepas tu ketawa , si anak yang baru masuk sana terus ketakutan , dia tidak dapat tidur pasal takut tu orang gila pigi cekik diabilang [ dia takut mati kena cangak ] , dua hari ja di lokap terus dia nangis2 minta keluar tidak tahan , lepas keluar baru dia cerita bagus lagi kena ikat sama kerbau daripada masuk lokap yg ada orang gila , bikin takut betul dia bilang ..

mangkali boleh diguna cara ini pada mereka yang sudah mula menunjukkan bakat mematikan diri sendiri ...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sun Jan 17, 2010 10:55 am

hahaha...lucu juga serita tu.

Tapi ada juga kisah bunu diri yg menyedihkan. Ini berlaku di sekolah. seorang pelajar perempun dituduh oleh kawannya mencuri kakulator cuba membunuh diri dengan terjun dari tingkat 3 bangunan sekolah SMK Muhibbah Sandakan. Akibatnya dia mati........ mati separuh badan saja. Lumpuh seumur hidup laitu.
Ini kes bunu diri spontan...adeh...kesian juga oo.. Mungkin inilah jenis bunu diri yg berpikir, "Aku bunu diri baru dia menyesal seumur hidup" Tau2 diapun menyesal seumur hidup.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Sun Jan 17, 2010 11:07 pm

baru dia manasal seumur idup..... lapas ni dia pikir, "aduinaaaaa...... buduh butul sia...... butul2 buduh....."
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Mon Jan 18, 2010 2:16 am

apakata kalau mereka yang mau bunuh diri itu kita cakap ' terimakasih ..terimakasih pasal sanggup bunuh diri , kami memang suka kau mati , sekurang2nya kurang sikit beban kami disini , silakan ..teruskan niat kamu , kalau kamu tidak sanggup juga biar kami tolong kamu mati cepat , kalau tiap minggu ada yang bunuh diri macam kamu aman dunia , lagi bagus ..'

atau cakap dengan dia ' cepatlah mati ..tolonglah , tapi sebelum kau mati . .itu tanah , itu sapi kerbau kambing ayam kau tukar hak milik sama saya dulu , kau punya bini pun kasi sama saya '

atau masa orang itu mau bunuh diri suruh dia tengok dulu filem2 'biru' selama 10 minit ....rasa2 jadi atau tidak dia mau gantung ?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Mon Jan 18, 2010 10:22 pm

masalahnya kita inda taupun bila dia mo mamatikan diri.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Tue Jan 19, 2010 8:02 am

hihihiii...ramai juga yang pura2 mau bunu diri kan...? Barangkali untuk minta perhatian atau saja nak tunjukkan kekeciwaan atau kesedihan. Ada baini serita entah banar atau bahan jenaka saja. Ini saturang parampuan kematian laki. waktu tu laki mau ditimbus tana suda..ni balu dia manangis kuat2 meronta-ronta...dia bilang, "saya inda mau idup sudah bila kao tinggalkan saya..bagus saya mati sama-sama kao.." dia mengaca mau lumpat dalam kubur. orang ramai tahan sama dia tapi terus juga meronta-ronta. Ada seorang yang berpikiran nakal..dia bisik2 sama orang di sebelah dia.."Bha kamu tulak dia masuk kubur" trus ada yg butul2 tolak dia..buat2 inda singaja la... lepas tu diurang mulai kasi timbus lah... sapat2 ni balu minta tarik keluar..dia bilang "saya belum mau mati lagi"...hahaha.... melawak saja ni balu...
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Tue Jan 19, 2010 9:16 pm

perbuatan membunuh diri kira 1 perbuatan nekad... bukan semua & bukan ramai org yg sanggup bunuh diri... dr segi agama, mmg perbuatan ini adalah 1 perbuatan yg sangat2 berdosa...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Bunuh diri, apa pendpt kamu?   Today at 5:50 pm

Back to top Go down
 
Bunuh diri, apa pendpt kamu?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: