To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Si Tanggang moden ?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Si Tanggang moden ?   Sat Jan 16, 2010 10:10 pm

statistik jenayah dilakukan anak kepada ibubapa antara tahun 2005 hingga september 2009 [ sumber bahagian siasatan seksual/kanak2 , jab jenayah bukit aman ]

2005 [ 3093 kes ] suspek anak 198 orang
2006 [ 3264 kes ] suspek anak 235 org
2007 [ 3756 kes ] suspek anak 222 orang
2008 [ 3038 kes ] suspek anak 218 kes
2009 [ 2930 kes ] suspek anak 232 orang

ini kes yang dilaporkan , entah berapa banyak kes [terutama dikampung2] yang tidak dilaporkan , gejala anak melawan makbapak , memukul , menghalau dari rumah , menzalimi makbapak sendiri , mencuri harta ibubapa , [malah membakar rumah] ..

belum termasuk kes anak tidak sanggup memelihara orang tua sendiri , lalu dihantar kerumah penjagaan orang tua2 ..dari saat dimasukkan sehingga meninggal , si anak tidak pernah sekalipun datang melawat , kasihan sungguh orang tua itu ..anak yang dibelai dan ditatang sejak tapak kaki sebesar jari sehingga dewasa membiarkannya keseorangan terbiar , disaat dia memerlukan perhatian dan kasih sayang seorang anak ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sat Jan 16, 2010 10:36 pm

kis anak malawan bapa mama mimang banyak balaku..... sia tepikir bah, kaloulah si bapa mama tau masa itu anak kisil lagi yg lain kali bila basar akan malawan atau kasi 'buang' inda paduli diurang, rasa2 apa yg diurang buat ah?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sun Jan 17, 2010 8:31 am

Harap2 inda kana sama saya...
Kadang2 tu ada kes dimana anak dipengaruh oleh isteri/suami untuk tidak menjaga orangtua. Ertinya menantu yg tidak mau..lalu sianakpun ikut telunjuk bini/laki... Mad
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sun Jan 17, 2010 8:46 am

tuan2 ada terbaca kes terbaru , di KL ...

ini bapa baru habis operate jantung , anak dia pigi ambil ..tapi bukan dihantar sampai rumah , dia kasi turun bapa dia siring jalan ja dekat bus stop , si bapa kebingungan dan keliru , tidak tau dimana dan apa mau buat , duduk disana ja menunggu , tidak lama anak dia datang balik , si bapa fikir ambil dia ..rupanya si anak cuma bawa beg baju campak pada bapa , terus blah ..

adeeiii , kurang ajar ..jahanam !! si bapa menumpang tinggal dengan kenalan dia , nasib baik ada yang sudi ..

dengar cerita si anak terhasut oleh cakap bini dia , apa punya laki ...macam pondan takut bini sanggup halau bapa sendiri , masa baca cerita tu kembang bulu roma saya , memang geram sangat ...

pada mereka yang masih ada bapa dan mak , sayangilah mereka sehabis2 sayang , curahkan segala apa yang termampu kerana mak dan bapa cuma sorang di dunia , tiada duanya !! besok2 apabila dorang sudah tiada menangis airmata darah sekalipun tidak akan berguna lagi , serasa seolah hilang separuh badan , separuh kekuatan kita seolah hilang ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sun Jan 17, 2010 9:31 am

ya sia ada basa serita tu, bisuknya si anak mansari balik si bapa, si bapa pikir si anak mo bawa dia pulang, rupanya bg dia punya basikal, hihihiiii..... sikarang itu bapa sana rumah kabajikan sdh...... bedusa basar itu anak.... itu bini dialah yg mangkali manghasut butul.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sun Jan 17, 2010 10:13 am

bikin gerigitan oooo ...apa punya anak begitu , kalau tau dari kecik2 lagi bagus kasi beras mentah ja , kalaulah berlaku depan mata kompom tu anak sudah kena cangak..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sun Jan 17, 2010 10:40 am

ketulahan tu anak yg buat begitu... banyak macam tulah tu yg dia mungkin tak sadar akibat perbuatan dia..
antaranya:
1. tiada kebahagiaan dlm rumah tangga dia sendiri
2. selalu nda cukup gaji walaupun gaji besar
3. anak-anak jadi biadap
4. dpt penyakit
5. dapat kemalanan
6. mati awal.
7. ...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Sun Jan 17, 2010 11:04 pm

yg lusu, takan lurus bandul ikut sj sakapan bini......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Mon Jan 18, 2010 2:29 am

kerana takut bini , atau demi bini , atau pasal bini ...sanggup halau , pinggirkan bapa/mak kandung ? gila ...apa punya suami begitu
atau kerana laki , demi laki , sanggup halau , usir, mak /bapa kandung ? apa punya isteri yang begini ...

kalau mak/bapa menyebabkan hubungan suami isteri terganggu , ada cara lain untuk menyelesaikannya ..bukan halau usir dorang macam halau anjing , bukankah hubungan menantu dengan mertua itu statusnya seperti hubungan ibu dan anak ? tidaklah seperti hubungan ibu dan anak sepenuhnya cuma 'seperti' ..maknanya kasih sayang , kemesraaan , hormat , tolong menolong , prihatin , harus kuat dan erat ...,
menantu mesti hormat , sayang pada mertua ...mertua pun demikian juga , sebagaimana dia kasihkan anak sendiri ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Mon Jan 18, 2010 10:19 pm

Kangar: A 57-year-old man, who had just undergone heart surgery, thought he could recuperate at home but was in for a shock when his son told him not to return home. Abdul Rahman Talib was abandoned by the roadside in Kangar with just a bag of clothes by his 30-year-old son after his daughter-in-law refused to let him back into the house.

"I asked my son to drive me to town although I did not know where I could go. Instead, he left me in front of a school. "I cries as I stepped out from his car. I did not expect him to treat me like this after I've brought him up lovingly all these years," he finally said, adding that he felt lost wandering around before finally settling down for the night at a bus stop. Abdul Rahman said the following day, his son had come to look for him but the old man's joy was short-lived when he realised that the son was only dropping off his bicycle. He said he met an acquaintance near the school two days later and was invited to spend the night at his house. It is understood that the Social Welfare Department had since sent Abdul Rahman to the Batu Bertangkap Welfare Home in Beseri.

Daily Express Sabah, 16th January 2010.
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Mon Jan 18, 2010 10:20 pm

suba kita binsang2 kanapa ini balaku?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 8:22 am

Saya mati akal untuk cari punsa hal itu barlaku. Kalau kita katakan kemungkinan tu anak balas dandam pasal dulu sibapa barangkali inda satuju parmpuan pilihan dia..atau sibapa inda kasi balanja dia waktu dia di universiti terpaksa karaja sambil belajar..atau apa-apalah alasan dia untuk balas dandam..Tapi macam mana sekalipun sikap urangtua terhadap kita, kita inda patut balas dandam sama ibubapa bah. Apa lagi kalau sampai mengusir. Kalau satakat inda balik kampung pasal marajuk sama ibubapa masi buli ditarima..tapi kalau sampai mengusir...saya betul2 inda paham.
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 9:18 pm

saya sedih membayangkan saat ketika si bapa keluar dr kereta... tdk tau mcmana perasaan si anak masa tu... sama ada happy, serba salah, rasa bersalah atau bgmana... si bapa sdh tentu terkenang kisah2 lama ketika si anak membesar...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 9:40 pm

niche wrote:
saya sedih membayangkan saat ketika si bapa keluar dr kereta... tdk tau mcmana perasaan si anak masa tu... sama ada happy, serba salah, rasa bersalah atau bgmana... si bapa sdh tentu terkenang kisah2 lama ketika si anak membesar...

hehe...si niche memang faham sangat perasaan seorang ayah/ibu.. Itulah yang sebenarnya perasaan ibubapa. bila anak2 saya (yg sudah dewasa) buat nakal..saya akan kenang kembali ketika mereka masih kecil2 di mana saya dukung2 diurang..bawa jalan2..ingat2 kembali gelagat kanak2 diurang..
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 9:53 pm

sedih juga ni cerita, tp cerita sebenar tdk kita tau...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 10:18 pm

dan kita pasti tidak akan tahu cerita sebenarnya bagaimana , itu cuma kata reporter ..kata dari pihak anak dan pihak bapa kita tidak dengar , pasti ada alasan dari semua pihak , ..

apapun , kalaulah dibandingkan ...jasa orang tua , yang sanggup berkorban nyenyaknya tidur terganggu oleh tangisan kita diwaktu malam masa kecik dahulu , atau harga tenaga orangtua mengerah kudrat mencari rezeki untuk disuap kemulut kita , kalaulah dinilaikan harga segala penat lelah , dan titik peluh yang keluar , atau setiap sen yang dibelanjakan membeli segala susu dan beras , lampin dan kain baju , garam dan gula , ataunilai segala lantai dan dinding rumah yang disediakan oleh orang tua kita , atau nilai pengorbanan orang tua mencuci berak kencing kita semasa kecil , ..pengorbanan dan kasih sayang mereka setiap saat , jam , hari dan tahun selama ini ..

kalaulah dinilaikan , adakah mampu seorang anak membayar segala itu ? adakah kekecewaan yang sekelumit itu melayakkan dan mebolehkan si anak menjatuhkan hukuman paling ' sadis' pada si bapa atau mak dia ? harus dingat anak yang dijaga dan ditanggung si bapa bukan kita sorang tapi beberapa adik abang kakak yang lain, cuma dua orang menanggung sejumlah anak ..kenapa anak yang ramai itu tidak mampu dan sanggup menanggung hanya seorang bapa dan seorang ibu ?

apapun , pasti si anak akan menyesal atas tindakannya itu , lambat laun dia akan mencari bapanya juga , syurga itu terletak pada ampunan dan doa bapa dan mak kita , balasannya pasti ada, cuma lambat atau cepat ja , dan balasan itu datang dalam berbagai2 bentuk dan cara ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 10:39 pm

balasan sudah pasti... ada yg saya tau (bekas jiran saya) ..mama dia sudah tua ..bukan talampau tua tapi ada sot sikit tu wayar. tu mama dari kk (tpl) pigi cari anak dia di sandakan yg sudah established utk tinggal sama dia. tapi anak dia ni tidak mau mama dia tinggal sama-sama. lalu dia kasi kurung di rumah lama diurang. dikasi makan mcm kasi makan org dalam jel..(hulur dari lubang saja) pada hal tu mama bukannya gila..(sot siiiiiiiikit ja). di situ lah mama dia tinggal berseorangan sampai meninggal. Nah...selang beberapa tahun saja laki anak dia mati..satu tahun kemudian si anak pun mati. Umur belum cukup 60. barangkali ketulahan laitu...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 11:09 pm

a] gaji besar tapi selalu tidak cukup , malah keberhutangan yang serius , hidup susah rezeki pun liat mau masuk ..
b] badan tegap , tampan menawan tapi selalu sakit sakitan ..makan pun bersukat berpantang
c] adik beradik selalu gaduh macam anjing dengan kucing , sanggup bertetak berparang gara2 hal kecil
d] jiwa tidak tenang ..selalu runsing dan gelisah , selalu rasa tidak kena
e] anak2 kuat melawan , keras telinga dan tebal muka , tidak mau ikut cakap orang tua ...
f] banyak musuh ..
g] .............................................

cuba check balik hubungan kita dengan orang tua , setiap yang berlaku itu ada rahsia yang tersirat disebaliknya ... jangan main2 dengan peranan dan doa mak bapak kita , ....

paling tidak , semasa hidup kita sudah dapat balasan tapi kita sering tidak menyangkanya dan tidak perasan , apatah lagi sesudah mati pasti balasan sedang menunggu kita , baik atau buruk belum tentu , baik atau buruk sendiri mau jawab ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Tue Jan 19, 2010 11:28 pm

Itulah juga pendapat saya ... ramai yang tidak menyangka hal2 yg menimpa dia adalah hasil dari kejahatannya sendiri. Bukan kes melawan atau membuang ibubapa saja org dapat balasan. Kita tingu tu perompak..diurang samun emas berdulang-dulang pun masi tidak berkecukupan..masih mau mensuri ..dan mensuri..dan mensuri ..di mana hasil surian yg terdahulu?...
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Wed Jan 20, 2010 11:26 am

teruknya itu anak yg 'buang' bapanya...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Wed Jan 20, 2010 9:42 pm

indapa tu, lain kali Tuhan yg buang dia sana naraka......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Thu Jan 21, 2010 11:46 am

syapun ada trbaca ini cerita d news, kecian juga tu bapa. tapi, stuju jugalah sya sama ckpan c aman yorut mgkin ada dendam² d masa lalu mgkali. wlupun ada dendam, bapa tetap bapa juga ba.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Thu Jan 21, 2010 8:09 pm

itulah, masamanapun masam susa bah mo sampai ati halou bapa kerual dr kerita..... inda buli pulang rumah pula tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Thu Jan 21, 2010 8:38 pm

dulu , pernah saya ternampak anak terajang bapa dia ..dua2 dorang mabuk , kami yang kebetulan limpas ternampak , tidak sampai hati saya tengok tu orang tua kena terajang , kasihan dia melambung2 kena sepak kena tumbuk anak dia , si anak sudahlah tagap basar badan lagi ...bapa dia kecil ja , tidak sabar lagi terus saya terajang tu si anak , ngam2 kena di perut terus dia terduduk , bangun2 ja terus dia lari ..

saya paling pantang tengok anak pukul bapa atau mak , walau tiada hubungan apa2 persaudaraan mesti tegur juga ..kalau melawan alamat kena penamparlah !!
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Thu Jan 21, 2010 8:55 pm

time kao pakai uniporm kaitu gaman?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Si Tanggang moden ?   Today at 5:46 pm

Back to top Go down
 
Si Tanggang moden ?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Education-
Jump to: