To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 kenapa negara kita import beras?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: kenapa negara kita import beras?   Fri Jan 29, 2010 4:40 pm

Ini satu perkara yg saya tidak paham. dalam kesemua negara asia tenggara ..pengimpot beras ialah singapura brunei dan malaysia.. tapi saya tak heran brunei dan singapura impot beras sebab negara diurang sangat kecil. Tapi kenapa malaysia.....??
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Jan 29, 2010 9:05 pm

sabap tuan orut pun mambali baras sana giant, hihihiiiii...... kawasan2 padi sdh kana tanam sawit.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Jan 29, 2010 9:45 pm

ya tanaman sawit itu satu hal...tapi kerajaan punya kuasa untuk menentukan bah. Kanapa kerajaan sejak dulu tidak tepikir menyediakan makanan yg cukup untuk negara sendiri? apa akan jadi jika vietnam/thai/indon/ tidak mau jual baras sama malaysia?

Jawapan partama saya bagi lah. Pananam padi di malaysia semua jadi kaya raya.... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 12:51 am

sabap malasia bulum marasa taransam..... pasal masi sanang dpt supply.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 8:43 am

betul tu tuan ptarap... tapi seharusnya malaysia sediakan payung sebelum ujan. tapi nampaknya karajaan sediakan payung dalam bentuk pertahanan sj ...kapal salam berbillion ringgit.. padahal kapal salam inda buli dimakan kalau abis baras...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 4:38 pm

kita sebenarnya tidak tahu 'keadaan' sebenar pasal padi dan beras ni , apa yang kita terfikir cuma andaian2 ja ...kita berhak untuk membuat andaian apapun , namun hal dan cerita sebenar cuma pihak kementerian ja yang tahu , jawapan paling tepat ada pada jabatan pertanian atau kementerian industri dan asas tani ..

bagi saya , beras itu nyawa , pertahanan itu juga nyawa , segala itu penting pada kita ...kemakmuran itu penting , kedamaian itu juga penting , sebagaimana kita hendakkan keharmonian begitu jugalah kita perlukan keselamatan ,

ada benda yang seolah membazir ja , tidak mendatangkan kekenyangan dan keseronokan .....bagi kita tidak perlu , tapi sebenarnya ianya adalah nyawa bagi kita dan igauan bagi pihak musuh atau mereka yang punya niat tertentu pada negara atau sosio ekonomi atau sebagainya ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 4:59 pm

dalam dunia yg sudah bertamadun ini..perang adalah last resort. Biasanya sekatan ekonomi yg dilakukan terlebih dahulu seperti apa yg berlaku di irak, korea utara, afganisthan...
jadi.. mengikut priority sepatutnya negara yg berkemampuan untuk menghasilkan makanan mendahulukan pengeluaran makanan.

tapi jgn kita pikir pasal perang dulu bah. kita pikir dulu ancaman2 kecil spt ancaman indon tidak membekalkan pembantu rumah ke malaysia. baru itupun malaysia agak gelabah sudah..macam mau merayu-rayu sudah supaya indon tarik balik keputusannya. Nah..macam kalau vietnam dan thai ada selisih faham sikit sama malaysia dan diurang hentikn supply beras... adakah beras keluaran dalam negara mencukupi?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 5:20 pm

hakikatnya , tanaman padi dalam negara memang tidak mencukupi untuk menampung keperluan penduduk ..mangkaili orang kita kuat makan atau kuat membazir nasi , bekalan beras dalam negara cuma mampu menampung 65% keperluan kita ,

sebab itu kerajaan terpaksa mengimport 35% lagi dari luar , ..

apa masalah beras kita ? atau masyarakat kita ? mengikut beberapa pendapat ...kenapa beras kita tidak laku dipasaran atau kenapa tidak cukup adalah 1] beras kita keras , tidak sedap dimakan ...orang lebih suka beras siam atau beras vietnam atau beras Basmatih , 2] beras kita murah ...kalau jual pun tidak berapa laku , penjual kita seludup jual di siam sebab disana dorang boleh guna untuk tujuan lain ,

orang kampung tidak terasa pasal kekurangan beras , sebab dorang tanam dan makan untuk sendiri ...kita yang tinggal dan berkerjaya dibandar paling terasa , semua main beli dikedai ..semua perlu duit , sesekali balik kmpung apalagi ...tapau beras dua karung , ambil beras mak ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 5:28 pm

hehehe...terasa saya bila tuan sebut pasal tapau beras dari kampung....memang betul tu. setiap kali balik kampung mesti tapau beras. jgn bilang org bujang saja yg tapau beras. Kami yg dah bekeluarga inipun indah sah kalau inda tapau dua tiga karung beras dari kg (ipar2 saya pemurah bah diurang kasi muat saja beras setakat mana areobek saya larat angkat)

balik serita pasal beras dalam negara...kenapa pula beras kita keras? kenapa penanam padi komersil tidak dpt menandingi penanam padi di thai dan vietnam?... scratch
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 6:11 pm

kenapa beras kita keras , tidak sedap ? saya rasa jenis beras itu yang menyebabkan ...beras2 dari siam , vietnam jenis dia lain dari apa yang biasa kita tanam , jenis padi tradisional kita mungkin tidak di update sekian lama ,

setiap jenis padi [beras ] ada perangai dan pembawaan masing2 , padi bario ..padi bukit biasa , padi pulut , padi pakistan , padi cina , ..

cuba tuan2 makan , ada perbezaan rasa dan kepekatan / lekit kanji masing2 ....itu yang timbul sedap dan tidak sedap .
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 6:27 pm

mungkin ada padi kacukan yg negara lain cipta tapi malaysia belum tau rahasianya?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 7:57 pm

memang begitu tuan , mana2 negara pun ....apa2 benda atau tanaman atau teknologi yang boleh mendatangkan keuntungan pada negara , mereka tidak akan beri begitu ja , dorang tapuk ..

begitu juga dengan tanaman padi , jenis dan teknologi penanaman ada yang dorang rahsiakan kerana mendedahkanya bererti dorang membunuh diri sendiri , apabila negara lain tiru ianya akan melemahkan industri dorang ..

apapun , negara kita harus melihat dan meniru negara lain untuk memajukan industri tanaman padi dinegara ini untuk memenuhi keperluan dalam negara ..kita tidak boleh selamanya bergantung pada negara luar kerana negara kita sendiri mampu untuk melakukannya
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 8:05 pm

itu labaitu yg saya pikir2 kan... Sayang saja duit mengalir pigi negara orang sedangkan negara sendiri mampu mengeluarkan beras kalau mau.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 8:17 pm

antara sebabnya juga , petani tidak lagi berminat menanam padi ...dorang lebih suka mengusahakan tanah dengan tanaman lain yang nyata lebih menguntungkan , di kawasan2 penanaman seperti kedah dsb , ketara sawah yang dahulunya dengan tanaman padi kini sudah kering kontang , ada yang sudah ditanam dengan tanaman lain ,

kenapa jadi begitu ? semakin kurang petani [orang ] yang mampu dan rajin mengusahakan , walaupun teknologi moden digunakan tapi tetap masih menggunakan tenaga manual manusia untuk melakukan beberapa perkara , orang muda lebih berminat berkerja di sektor lain ..

selain itu , faktor cuaca ...dan beberapa sebab lain dijadilkan alasan petani
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 8:29 pm

Petani2 memang memilih tanaman yg menguntungkan tapi kerajaan boleh kekang hal itu jika kerajaan ada niat untuk mencukupkan makanan dalam negara. kalau petani yg sedia ada tidak mau tanam padi..kerajaan boleh buka ladang baru.
Dengar kabar ada suda rancangan kerajaan berbuat demikian di sawawak..tapi entah bagaimana perkembangannya... mungkin ada rancangan kerajaan menanam padi skala besar di sabah juga??
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Jan 30, 2010 9:35 pm

memang ada rancangan untuk itu oleh kerajaan , tapak sudah dikenal pasti cuma terpaksa menunggu untuk proses lain yang berkaitan .....d iSabah ada banyak tempat untuk penanaman padi terutama kawasan papar , k penyu , penampang k belud , keningau juga ada cuma kawasannya tidak semewah di papar , lagipun keadaan lokasi juga diambil kira ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 2:35 pm

Bagi pandapat tuan2.. adakah kita benar2 perlukan sawah padi dan kenapa?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 4:07 pm

perlukan sawah padi atau perlukan beras ? sawah sudah ada ...beras untuk makan sendiri pun ada , orang kampung tada masalah cuma orang dibandar ja .ya problem sikit ..beras main beli dikedai ,
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 6:06 pm

kalou urang kg, majuriti indada masalah baras..... kalou urang2 di kg sia, majuriti ada simpanan padi yg sukup utk satahun...... suma yg jd masalah, urang2 sana bandar yg bulat2 bagantung sama baras di kadai..... kana2 lg urang mananam padi satakat utk kesukupan sendiri, nah indalah sukup baras utk bakalan samua..... tarpaksa mengimpot baras dr luar nagara..... mgkin pasal ada sumber lain masam sawit, gatah, maka indalah diurang mananam padi..... kalou sana tailand, vietnam, itulah sumber utama diurang, salain utk dimakan, utk jual juga.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 8:27 pm

Yorut_orut wrote:
Bagi pandapat tuan2.. adakah kita benar2 perlukan sawah padi dan kenapa?
hehe...saya quote post saya sendiri pasal silap sikit penyampaian bah. Apa yg saya maksudkan ialah perlukah negara kita mencontohi thai, vietnam, indonesia mengeluarkan beras mencukupi untuk kegunaan rakyat kita?
Pada pendapat saya memang perlu kerana kita tidak dapat menjangkakan apa berlaku pada masa akan datang. Umpamanya jika vietnam mengalami kerosakan tanaman padi dan tidak dpt mengesport beras maka sudah tentulah negara kita menghadapi krisis makanan.

Mungkinkah pengeluaran beras negara merugikan kerajaan?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 8:52 pm

kalou kita talampau bagantung sama baras dr nagara2 lain, 1 hari bila ada krisis, suntulah kita ada perselisihan paham sama nagara pengekspot baras, hihihihiiii diurang pigang tantalou kita sj bah inda mo jula baras..... ingat lg babarapa taun lalu, ini tailand mo jual mahal baras diurang sama kita? kalou dipikir lujik, mimang baguslah bah kalou kita mangaluarkan sendiri makanan sendiri..... drpd pigi minta makan di rumah jiran.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 9:51 pm

Ya saya masih ingat thai inda jual baras sama malaysia..nasip bail vietnam ada. Mimang kerajaan perlu buka ladang padi yg luas..tapi nampaknya mcm dilengah-lengahkan pula. Mungkinkah karajaan negeri berat mau lepaskan tanah utk tanaman padi yg dipikir tidak menguntungkan?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 10:07 pm

mgkin mo kebulur dulu barulah ini karajaan kasi aktip butul pananaman padi, paksa samua patani mananam padi..... biasa begitulah, salagi sanang, jan haraplah akan pikir pasal langkah bajaga2..... sabap itu malasia ada papatah, sdh tarantuk baru tangadah (hihihiiiii butul kaitu?), nasi sdh manjadi bubur, dan masam2 lg..... tau kanapa malasia banyak perumpamaan begini? sabap begitulah kita, dr rayat sampailah kpd yb2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 10:40 pm

Kalau tak silap saya ...polipin pun pengeluar baras bah..kan? dulu2 saya barajal tu ilmu alam begitu lah. malaysia saja ini yg merasa selisa tanpa baras yg mencukupi. Saya pikir sabah yg duluan abis baras jika ada krisis serantau. tau kenapa? pasal ramai butul pti yg berkongsi makan baras di sabah. Diurang pun sanang2 dapat sapsidi baras minyak gula ... karajaan kunturul kunun pembelian petrol oleh kenderaan asing khususnya dari thai dan singapura pasal inda mau rakyat asing menikmati sapsidi petrol.. tapi apa hal dengan pti di sabah yg turut barabut beli gula dan minyak masak bila stok kurang? Nampaknya karajaan tidak ambil barat tantang hal ini. mereka terlepas pandang barangkali...

Ngam lah apa tuan ptarap sakap...sudah tarantuk baru terngadah..
Back to top Go down
bighorn
Prebet
Prebet


Number of posts : 76
Registration date : 2008-09-13

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sun Jan 31, 2010 11:02 pm

malaysia seharusnya berusaha meningkatkan lg pencapaian dlm bidang pertanian... masa kegawatan beberapa tahun lalu, malaysia juga menerima akibatnya gara2 terlalu menumpukan urusan dlm hal2 perdagangan antarabangsa yg berkaitan dg perindustrian... walau kini telah berusaha dlm pertanian, perlu ditingkatkan lg... mesti cuba capai ke tahap kemampuan sara diri & tdk lg bergantung kpd negara luar terutama dr segi makanan pengisi perut...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Today at 8:13 am

Back to top Go down
 
kenapa negara kita import beras?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: