To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 4 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 4 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Sun Jul 23, 2017 4:56 am

» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Sun Jul 23, 2017 4:54 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Wed Jul 12, 2017 6:36 am

» Need a help!
by limau123 Wed May 31, 2017 2:19 pm

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Thu May 11, 2017 9:56 am

» Fatherís Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
August 2017
MonTueWedThuFriSatSun
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
CalendarCalendar

Share | 
 

 kenapa negara kita import beras?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Mon Feb 01, 2010 2:01 pm

betul bighorn....
kalau menurut mau saya..tidak payah lah karajaan dapat untung banyak hasil drpd penanaman padi utk sara diri. asalkan balik puku sudah lah..yg penting rakyat indada masalah kegawatan beras...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Mon Feb 01, 2010 3:28 pm

nampaknya kena tanya kerajaan negeri jugak ni kenapa tidak tanam padi basar2an ...juga kena tanya tuan tanah kenapa kamurang tidak mau sawah kamurang kena guna sebagi tapak oleh kerajaan ??
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Mon Feb 01, 2010 5:03 pm

karajaan akan turus menurus menyuru tanam padi..... tp pd masa yg sama, banyak tanah2 dibuka utk prujik2 karajaan spt sawit, gata, perumahan, padang golp...... sakap inda serupa bikin......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Mon Feb 01, 2010 5:28 pm

kalau karajaan betul2 buka sawah padi modern ... dapat saya bayangkan ramai orang2 kita barabut mau jadi operator pembajak sawah dan penuai padi. kalau pekerja (buruh) dibayar rm700 sebulan ..barangali ada juga bah org kita yang mau kerja tu.. apa lagi kalau disediakan rumah, air lampu..


Last edited by Yorut_orut on Mon Feb 01, 2010 9:22 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
niche
Special Rank
avatar

Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Mon Feb 01, 2010 6:08 pm

kalau kerajaan jdkan projek penanaman padi se'glamour' tanaman lain spt sawit... ditambah lg dgn insentif2 lain spt pendptan lumayan, elaun2, belian, bantuan teknikal dsb... saya percaya negara kita boleh mencapai tahap kemampuan tanaman sara diri...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 1:50 am

mari kita sama2 renung , bandingkan proses penanaman sawit , getah dsb ...dimana ? manakala padi pula dimana ? adakah padi sawah mampu ditanam diatas bukit seperti getah dan sawit ? atau sawit ditanam disawah .......bandingkan juga keluasan bukit yang kita ada dengan jumlah tapak penanaman padi yang kita ada ,

kita memang ada tapak yang berpotensi untuk dijadikan sawah padi komersial , kalau kerajaan benar2 usahakan dengan memberi segala kelengkapan dan keperluan pasti akan berjaya , tapi walau demikian ianya tetap juga tidak akan mampu menampung keperluan seluruh negara melainkan setiap negeri di Malaysia melakukan perkara yang sama , kalau sabah ja buat dan negeri lain diam senyap tiada guna juga , kita akan masih mengimport beras dari luar ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 2:00 am

sabah dan sarawak saja sasaran kerajaan utk membuka sawah padi yg luas. Mungkin sarawak ada tanah yg lebih luas yg sesuai utk dibikin sawah berbanding sabah..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 7:03 am

kalau setiap orang yang punya sawah , mengusahakannya dan menanam padi ...ini juga boleh mengurangkan kebergantungan pada beras luar , apa yang berlaku sekarang ialah sawah ada , tapi tak mengusahakannya , akhirnya terpaksa membeli beras dikedai setiap minggu , lebih sanggup membeli beras daripada menanam sendiri ...............
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar
avatar

Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 1:54 pm

yalah... krjaan import≤ brg dari luar ngara mcm bikin rugi saja o. kalo d kg oklh, tdk payah brgntung dgn beras d kedai. mgkin sasaran utma krjaan ialah org≤ bndar.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 8:45 pm

barmakna, indada kemungkinanlah kan kita inda mengimpot baras..... salama2 la kan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 9:08 pm

selagi kerajaan tidak bertindak betul2..selama itulah kita terpaksa import beras dari negara asing.
Tapi kan..saya hairan juga bah pasal ada juga bah baras kita di export ke negara lain (yg gred 1) .. kalau tak silap saya lah..mungkin diurang mau harga tinggi bah.. kabanyakan rakyat malaysia inda mampu beli baras gred 1 ..jadi diurang export.. sebaliknya karajaan membeli beras murah dari vietnam dan thai..
Tapi mungkin saya silap.. cuba tuan2 cek...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 9:13 pm

indataulah..... tp kalou betul pun, inda heran......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 9:18 pm

ya..inda heran pasal sawah padi tu bukan milik kerajaan bah.. 100% milik persendirian ..jadi siapa buli halang diurang kasi export beras? Memangpun rata2 rakyat malaysia inda mampu beli beras gred 1 ..so tak kan pemilik sawah kasi lilung saja tu beras gred 1 kan..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Tue Feb 02, 2010 9:53 pm

betul tuan orut , memang begitu antara kisah disebalik isu kekurangan beras ........

1] kita jual minyak dengan saudi arabia , minyak kita gred 1 punya , minyak dorang berat kotor [crude oil ] kita beli dengan harga murah dan dorang beli minyak kita yg telah siap diproses dengan harga mahal , kita proses [ loji penapisan dimelaka dan di Terengganu ] kemudian jual balik dengan harga mahal , ...

2] kita jual air pada singapura dengan haraga murah , selepas diproses singapura jual balik pada kita dengan harga mahal ...??

3] kita jual beras gred tinggi pada luar , kemudian kita beli beras luar juga dengan harga rendah ...

dan banyak lagi kes2 pelik yang ada , permainan bisnes dan antara taktik yang digunakan ...didasari oleh perjanjian2 antara dua negara , kau tolong aku dan aku tolong kau , begitulah lebihkurang .........
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Feb 05, 2010 4:57 pm

mimang la nampaknya kita akan terus membeli beras dari luar la ni kalau gini ceritanya.....

ada juga disebutkan yg sabah dan sarawak akan dijadikan jelapang padi, tapi konsepnya inda tau macamana sebab kalau ktia p semenanjung dan lhat di kedah, perak dll.. tu jelapang padi tu, tapi rumah2 mula kana bina di sawah2 padi... sebab kerajaan kasi subsdi harga padi jadi dorang tu makin banyak duit.. trus lupa balik tanam padi, trus bikin rumah besar2 di sawah padi... tingu di tuaran, penampang, papar dan banyak lagi, dulu sawah padi.. tapi skarang?

usaha yg sa nampak stakat ini ialah memperkenalkan banyak jenis baja dan banyak teknologi lagi supaya hasil se-hektar buli mencapai sampai 10 tan, skarang ni dorang bilang 3-4 tan sahaja. jadi mo compensate la ba kunun tanah2 yg jadi tanah industri / perumahan ni.

apa kita harus buat...?

mimang masih banyak lagi tanah terbiar, buli dapat untung dlm RM1,500.00 (bersih) satu ekar satu musim... pa lagi, cari la kita tanah utk di sewa tuk kasi maju, maka jadilah kita jutawan beras!!!
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Feb 05, 2010 8:36 pm

dulu sawah padi , masa beredar sawah sudah jadi padang bola, tanah jadi keras ....tiada yang mengusahakan , ..

anak2 berebut tanah itu sesama adik beradik , si abang mau ..adik pun mahu , kakak pun mahu juga ..

semuanya mahu buat rumah atas tanah sawah yang jadi padang itu , dimana2 pun peristiwa sebegini berlaku , generasi muda hilang minat untuk mengusahakan sawah , tiada lagi tanam padi , semuanya beli beras di kedai ja , apa susah2 tanam padi ? susah2 beli ja ...ini alasan kebanyakan kita ,

bila isu ini akan selesai ? mampukah hanya sabah dan sarawak menampung keperluan beras dalam negara ?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Feb 05, 2010 11:16 pm

tanam padi inda glemer bah, kana lumpur, panas bapaluh, kadang2 ada linta, kulit tasalar2 teguris daun padi, kulit muka jd galap...... sabap tu inda ramai yg suka mananam padi..... kalou diurang si laa, si monkey, jan haraplah..... urang2 masam sia sj yg 'sudi' bamandi lumpur..... apakan daya, sikul inda tinggi..... manasal pun indada guna, paluang sdh berlalu......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Feb 05, 2010 11:21 pm

saya pun lama sudah tidak pergi sawah oooo ....pertama tidak kena time , masa balik kampung bukan musim padi , kedua malas ..panas , gatal bah , betul ni !! ketiga , ada tenaga lain yang boleh diharap , lagi sampin dan lagi capat buat kerja ...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Feb 05, 2010 11:28 pm

kerajaan harus membuka jelapang padi .. kalau harapkan sawah persendirian inda boleh menampung keperluan rakyat. tambahan pula makin ramai pesawah yg menukar geran NT mereka kepadaa CL barangkali. misalnya kalau sawah di tuaran (siring jalan) kalau tukar status tanah tu dari tanah pertanian kepada perumahan/perindustrian...wah 1 ekar buli jual 1 juta bah....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Fri Feb 05, 2010 11:56 pm

romeo wrote:
saya pun lama sudah tidak pergi sawah oooo ....pertama tidak kena time , masa balik kampung bukan musim padi , kedua malas ..panas , gatal bah , betul ni !! ketiga , ada tenaga lain yang boleh diharap , lagi sampin dan lagi capat buat kerja ...
malu bah kan kalou tuan pangatua yg tanam padi...... yalah, apa susa2, banyak bugis2 tu mo diupah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   Sat Feb 06, 2010 12:34 am

ha ha , sampin tuan PT meneropong oooo .... Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: kenapa negara kita import beras?   

Back to top Go down
 
kenapa negara kita import beras?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: