To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 sikap kita menjatuhkan kita?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 1:43 pm

indakah kamu tepikir, dgn sikap parangai kita yg begini, yg suka maranda diri, suka bg san, suka berkompromi, suka tunjuk bagus kunun..... akan manyabapkan kita dianggap bansa yg sanang diurus? tdk ka urang akan bepikiran, "ah, jan risaulah diurang tu, kao garatak sikit, diam sdh....."..... biasa kalou ada urang yg ganas2, urang yg inda ganas akan tepinggir lari masuk utan..... lapas baratus taun, tampat yg bagus2 didiami uli urang yg ganas2, manakala yg urang 'bagus2' kunun tinggal sana punsak gunung..... masam itu pti, rasa2 kamu diurang akan turus susa ka sini sabah? diurang ada rasa2 takut ka jalan2 sana jaraya pasal indada dokumen? diurang bagagar ka bila nampak pulis? atau diurang tarasa inda mangansam lansung? 50 taun dr sikarang, masamana sdh diurang? masi jual2 segirit di kaki2 lima? kita masi anggap buruk ka diurang atau diurang yg anggap kita ni buruk? kadang2 sia tepikir, mana sdh parangai & samangat misasangod dulu? ada lg ka itu samangat? atau ia satakat mitos sj? sadangkan urang lain sampai sikarang sanang2 manabak pisau di parut.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 2:14 pm

saya sudah lama tepikira hal ini. Pada pandapat saya memang sudah pasti suatu hari nanti bansa kita akan hilang ...tinggal sajarah ..itupun kalau sajarah bansa dusun diurang tidak musnahkan semua.
Kita mimang tidak buli lari dari kenyataan. Tidak mungkin bangsa kita yang tidak aggresif ini tiba2 bertukar jadi aggresif. Saya bagi suntu. Maap sakap aa.. org samananjung yg beragama islam bukan main aggresif bila hal yg sensitif bagi diurang kana santuh siiiikit pun. Tapi bansa kita walaupun sudah masuk islam masih juga mcm dulu..inda aggresif ..tidak sensitif. Jd.. mimang bansa kita tidak akan berubah. Kalaupun ada yg mau berubah..mau bersaing..tidak mau kana pijak..tapi bilangan mereka sedikit saja..ia tidak akan ke mana juga..mcm papatah cakap bersatu kita teguh bercerai kita rubuh... Mimang hati kita bilang mau bersatu tapi tindakan jauh sekali...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 4:28 pm

tuan PT , kalau dorang tabak perut ...jangan takut balas balik bah , bukan tagi tabak tapi putung terus !! sama2 ada tangan bah ..dorang pun kalau kena luka berdarah juga bukan keluar sarsi , siapa cepat siapa tangkas ja mengelak ..

bangsa kita belum teruji bah , belum ada mengalami peristiwa hitam pahit kelam , sebab itu masih dalam keadaan 'mabuk' , mabuk dengan kedamaian , mabuk dengan kesenangan dan harmoni yang ada selama ini , bangsa kita belum pernah 'terusik' yag sebenar2nya , bangsa kita masih khayal , masih 'tidur' ..

orang melayu , dorang ada kes pengalaman 13 mei , juga kes sungai manik perak ...semuanya memakan korban yang banyak , orang melayu sudah 'terjaga' bahawa 'jangan terlalu mempercayai ' , apa2 boleh berlaku dan akan berlaku ... dorang punya hati dan minda masih terpahat segala tangisan dan sesalan lampau , dorang belajar dari sejarah ..
kita boleh lihat , sikap melayu malaya dengan orang sabah jauh berbeza , sebenarnya dorang lebih 'sedar' dari kita , bandingkan mana suara kita untuk mempertahankan hak , mana pertubuhan , mana NGO , mana badan2 sukarela sabah [dusun ] ?

orang melayu ada badan bertindak melayu , Perkasa , ada Abim , ada pertubuhan silat semelayu , ada Pekida , ada GPPMS ..dan banyak lagi , dorang boleh bertindak dan bersuara dengan banyak cara dan sumber , kita ..........??

saya teringin sangat , kalaulah ada satu pertubuhan Khas untuk mewakili suara Dusun di Sabah ..alngkah bagusnya
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 5:46 pm

inda tau apa yg ada..... ada dewan perniagaan kdm tp inda parna dingar suara diurang.... lgpun itu utk beniaga2 sj.... NGO? ada ka?

inda tau apa yg buli 'mengusik' bansa kita..... kalou pasal pti, bansa kita masam indada apa2 balaku..... bulum parna sia nampak bansa kita butul2 basatu..... tingu di newspaper, sana sini betimbak sakap..... si joni mositun, timbun lagadan, bongkos, jepri..... saling betimbak2 sj, saling balawan sakap..... sia satuju, bansa kita masi hayal & tidur lina.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 7:19 pm

pukutarap wrote:
indakah kamu tepikir, dgn sikap parangai kita yg begini, yg suka maranda diri, suka bg san, suka berkompromi, suka tunjuk bagus kunun..... akan manyabapkan kita dianggap bansa yg sanang diurus? tdk ka urang akan bepikiran, "ah, jan risaulah diurang tu, kao garatak sikit, diam sdh....."..... biasa kalou ada urang yg ganas2, urang yg inda ganas akan tepinggir lari masuk utan..... lapas baratus taun, tampat yg bagus2 didiami uli urang yg ganas2, manakala yg urang 'bagus2' kunun tinggal sana punsak gunung..... masam itu pti, rasa2 kamu diurang akan turus susa ka sini sabah? diurang ada rasa2 takut ka jalan2 sana jaraya pasal indada dokumen? diurang bagagar ka bila nampak pulis? atau diurang tarasa inda mangansam lansung? 50 taun dr sikarang, masamana sdh diurang? masi jual2 segirit di kaki2 lima? kita masi anggap buruk ka diurang atau diurang yg anggap kita ni buruk? kadang2 sia tepikir, mana sdh parangai & samangat misasangod dulu? ada lg ka itu samangat? atau ia satakat mitos sj? sadangkan urang lain sampai sikarang sanang2 manabak pisau di parut.....

bagus analisis tuan gaman ini..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 9:04 pm

hihhiiii jan begitu bah gaman..... masam sia mo tesium2 sdh bau......

inda bah, inda tau kanapa bila sj sia tanampak pti, bansi butul sia..... mgkin sia ada idea kanapa ini karajaan persekutuan katara butul inda mau halou ini pti..... sia paham, kawang2 juga paham.....

kalou tingu, dr jual ikan, segirit, kain, jual 'daging' , teksi, bas, sabung ayam..... samua diurang yg mandahului urang2 kita..... itulah sia bilang, bataun2 akan dtg, bukan kita lg yg akan tingu diurang dr ujung rambut ka ujung kaki, tp diurang yg akan buat kita begitu sambil dlm ati, "aduinaaaaa urang ini, masi lg tambirang padahal indada apa2....."
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 9:34 pm

saya sukung pandangan ko ptarap... mereka2 yg dapat mykad sekarang anak berlipat lipat kali ganda jumlahnya di masa akan datang..ic diurang semua uriginol sudah..diurang yg akan pilih karajaan yg diurang suka..beberapa calon wakil rakyat terdiri dari bansa diurang. undi diurang akan lebih banyak pasal bersekongkol dengan 'saudara' diurang di sini. generasi kita pula akan jadi seperti org asli di malaya atau urang asli di australia...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 10:03 pm

itulah tu..... tingu urang2 asli sana samananjung, siapa yg meningu dr ujung rambut ka ujung kaki sikarang...... tp itu bukan isu, isu kita sini ialah pasal itu pti bah kan.....

suba kao naik bas pigi sana sandakan tuan orut, tingu siapa samua dlm bas, dr itu drebar, kundaktor & panumpang..... masam urang kita inda pigi bandar ka? pigi huspital, siapa samua? urang kita inda pandai sakit ka? masuk sana wad basalin, siapa majuirit sana? urang kita inda baranak ka? ini sia paham pasal urang kita ni kuntrul2 mo baranak bah, dpt 2-3 anak, sukup sdh..... kalou itu urang asing, aduinaaaaa..... hari2 baranak pun masam mau sj...... inda dinapikan, siapa lebi aktip akan lebi sapat maju..... siapa lebi agresip akan lebi sapat maju... siapa lebi ramai akan lebi bekuasa, malalui undi sj pun diurang sdh manang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 10:17 pm

bah kalau di sandakan..pti lah yg mcm kuntrul bas..huspital kalau di bandar mimang muka pti banyak.. pengunjung kadai buliatpun diurang..buang sampah sana sinipun diurang juga. Beli besi buruk pun diurang.
Ada satu serita urang mengadakan kenduri kawin.. tau lah kalau kenduri periuk balanga semua di luar untuk masak2... tiada siapa yg sedar tau2 tu periuk balanga semua sudah kana ambil..diurang syak tu pikap pti yg ambil pasal waktu tu ada tu pikap datang tanya2 besi buruk..
Back to top Go down
bighorn
Prebet
Prebet


Number of posts : 76
Registration date : 2008-09-13

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Jan 31, 2010 11:11 pm

saya setuju dgn topik ini, sikap kita sendiri yg menjatuhkan kita... tahniah utk idea ini... kesedaran ada, niat ada, kemahuan ada, perbincangan ada... cuma yg kita tiada, sikap nekad utk melakukan tindakan... siapa yg akan mendahului, pemimpin atau rakyat? jika rakyat, maka tdk perlulah pemimpin... jika pemimpin pula, bila agaknya...? ibarat bom sdg berdetik, masa berjalan, saat letupan menghampiri... kita masih lg dgn niat utk mematikan bom, masih dlm peringkat niat, masih bertelagah... dan masa terus berjalan... tik... tik... tik... tik... tik...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Mon Feb 01, 2010 1:37 pm

masa terus berjalan... tik... tik... tik... tik... tik...
tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tik... tiada yg sanggup kasi mati tu bom bah... tunggu malatup saja itu.. Evil or Very Mad
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Mon Feb 01, 2010 3:34 pm

saya cadangkan tuan PT usahakan penubuhan NGO dusun generasi baru ...saya pasti akan menjadi ahli pertama mendaftar , siapa setuju ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Mon Feb 01, 2010 4:03 pm

Kadus tu mcm NDO juga bah kan.. tapi inda tau apa yg diurang perjuangkan.. paling2 mengekalkan kebudayaan mangkali.. Shocked
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Mon Feb 01, 2010 4:45 pm

apa guna kasi kakal budaya kalou indada apa2..... tingu tampat lain, budaya bansa masi ada tp indada apa2 walou sikit kuasa panantu halatuju nagara..... kdca sia tingu masam bulat2 kpd budaya sj..... urang bilang hilang budaya rusaklah bansa...... masamana kalou budaya masi kaya & kuat tp indada apa2, bansa dipijak2, masam idup sagan mati tak mau..... masa itu kita suma dikanali malalui budaya sj tp lansung indada apa2..... itu budaya kitapun masam mo tinggalam timbul sj, akan hanya kanampakan masa parayaan kaamatan sj atau masa kwin2..... inda dpt malawan budaya poso2 atau pakiring..... butul sakap si tuan bighorn, masa bajalan, tik tik tik tik tik tik tik...... inda lama, bummmmmmmmmmmm......!!!!!! masa itu si pukutarap sdh lama indada..... menyusuli si tuan orut yg barangkat duluan, bepuluh taun lebi duluan..... yg tinggal si gaman, duduk2 di dapan pintu indada baju sambil menggulung2 kirai, kulit tetek jalas menggeleber inda kansang lg karana mamahan usia, sambil tangan malambai sakali sakala jiran2 yg jauh lebi muda yg sadang balatih betikam.... di kiri sadang basabung ayam, di kanan sadang mangatur ruku seludupan..... sasakali igauan & ranungan si gaman takasau uli bunyi minyak guringan bininya di dapur..... sakalip mata anak si gaman munsul dr dalam rumah, "bapak, enggak mau makang kuweh sanggar masakang ibu?".....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Mon Feb 01, 2010 5:00 pm

hihihihi....lusu juga imiginasi ko yg panghabisan tu ptarap... Laughing Laughing
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Mon Feb 01, 2010 6:11 pm

cantik hujah2 kamu ni... tahniah... ada kelucuan & unsur humor tp terselit kebenaran...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 1:33 am

tidak bolehkah bangsa dusun meniru budaya dan perangai ikan dilaut ? ikan dilaut walau hidup dalam air masin tapi masih juga ia tawar , masih dibubuh garam bila dimasak , ......

apakah bangsa dusun cepat terpengaruh dengan unsur luar ? adakah bangsa dusun cepat mengalah ? cepat tumbang dengan cabaran ?

ataukah bangsa dusun tidak berani menyahut cabaran ? tidak kreatif ...cukup dengan apa yang ada ?

ataukah bangsa dusun tiada matlamat ? untuk bangsanya ...untuk anak cucunya , untuk seribu tahun lagi ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 1:40 am

dusun pada ketika ini masih selesa dengan keadaan... mungkin bila dah terdesak baru nak bangkit...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 2:25 pm

dusun buli juga ba ini cuma bagi sya, kena korban salah satu tu antara bahasa & maruah. kalo kita fokus dgn kegelisahan akan kehilgan bahasa, maruah kita pula yg akan trabai. nanti sgelintir org KDM brpndpt "mcmna tdk ktinggalan kalo sibuk mo kekalkan bahasa sja?".

kalo kita fokus dgn maruah pula, memang kta tdk akan ckup msa utk brfkir mao belajar bahasa KDM apatah lagi mao mncari ikhtiar mao mgekalkan bahasa KDM. tengo saja gnerasi² skrg, kalo ada 100org dlm 1dewan, mgkin hnya ada 10org sja yg fasih brbahasa KDM. sdgkan merekalah pelapis² hrpan. sdh kira baguslah ada juga org kita mcm dorg c pairin buli brgelar KM sini sabah. & pda msa tu, tdk dinafikan juga mgkin ada sgelintir org² KDM brpndpt "mcmna tdk khilgan bahasa sndiri, sibuk mo cari nama". hmmmm.... Question


Last edited by laa on Tue Feb 02, 2010 3:21 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 3:03 pm

dua hal yg kita kena pikir..
1. Kepupusan identiti bangsa (bahasa dan budaya)
2. Terpinggir dari arus perniagaan dan politik.

Memang sejak dulu lagi kita tidak berbakat dalam bidan bisnes. Kita cukup selesa sekadar ada bisnis kecil-kecilan dan ada kerja kerani2, pegawai2 kerajaan, guru, doktor, nurse, dsb. Masalahnya...semua bidang yg kita mampu buat ini terlepas ke tangan bangsa lain terutama PTI.. akan datang..


Last edited by Yorut_orut on Tue Feb 02, 2010 8:49 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 8:20 pm

dr dulu kita nampak urang tua2 kita bejualan sayur2an di kaki2 lima..... rasa2 kamu dr bila lg begitu? baru 1 taun? 2 taun? 10 taun? atau sdh bepulu taun? sikarang sdh 2010, masi ada lg ka yg jual2 sayur di kaki2 lima?

anak si pairin, jepri, dompok kana sakap kdm ka? atau inggilis? kalou itu anak malayu, diurang kana sakap malayu juga..... kalou kita?

siapa yg inda bangga tarhdp bansa sendiri.... kita pun bangga..... tp apa yg sdh & sdg kita buat utk mangakalkan kebanggaan kita tu? ada kah? lain kali masi adaka yg buli kita banggakan? apa yg sia tingu, kita masam 'bangga' pula picah2 banyak parti/kumpulan kunun...... pasal matang kaitu begitu?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 8:55 pm

haiya..mimang susah kita mempertahankan identiti dan hak istimewa kita sebagai anak jati sabah. Kalau rayat biasa saja yg tepikir mau mempertahankan identiti dan hak anak jati sabah mimang payah. Mesti ada political will bah itu..tapi siapa yg kita boleh harapkan??
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 8:57 pm

si huguan talou, hahahahahaaa..... nah tingu, talain sdh katawa sia......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Tue Feb 02, 2010 10:13 pm

suara2 sebegini sepatutnya keluar dari mulut pemimpin2 KDM bah , pairin , jefry , dompok , masidi , sairin , maximus dsb ....kalau dorang yang bersuara dan memulakan sesuatu , pasti kita yang dibawah2 ini akan ikut dan lebih bersemangat untuk bertindak dan berusaha , sepatutnya dengan kuasa dan nama yang ada pada mereka [ kuasa yang dipinjamkan ....] gunakanlah sebaiknya , kita telah memberi keyakinan dan harapan pada mereka , kita mengharapkan mereka dan kita perlukan mereka , ini ....??

suara2 kita hanya berdengung dalam kotak kecil , berkumandang dan meraung dalam dada sendiri , kecewa kita timbul dan akhirnya berkarat dalam sesalan ....

orang lain semakin maju dan dirubah juga merubah ...dulu lain sekarang lain , tapi dusun macamana ? dulu kini dan selamanya sama saja .......
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Wed Feb 03, 2010 3:01 pm

pukutarap wrote:
dr dulu kita nampak urang tua2 kita bejualan sayur2an di kaki2 lima..... rasa2 kamu dr bila lg begitu? baru 1 taun? 2 taun? 10 taun? atau sdh bepulu taun? sikarang sdh 2010, masi ada lg ka yg jual2 sayur di kaki2 lima?

anak si pairin, jepri, dompok kana sakap kdm ka? atau inggilis? kalou itu anak malayu, diurang kana sakap malayu juga..... kalou kita?

siapa yg inda bangga tarhdp bansa sendiri.... kita pun bangga..... tp apa yg sdh & sdg kita buat utk mangakalkan kebanggaan kita tu? ada kah? lain kali masi adaka yg buli kita banggakan? apa yg sia tingu, kita masam 'bangga' pula picah2 banyak parti/kumpulan kunun...... pasal matang kaitu begitu?

brmakna suma pemonopolian pilak² brjual, sistem pndidikan & perpecahan kpd bnyak parti tu akibat dari pgaruh malaya ka? atau desakan malaya trhadap sabah? sya prcaya tiada hal² bgni brlaku kalo tiada desakan. & akibat desakan itulah rakyat² cnderung brsikap acuh tak acuh dgn bangsa masing².
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Today at 3:47 am

Back to top Go down
 
sikap kita menjatuhkan kita?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: