To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 sikap kita menjatuhkan kita?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Wed Feb 10, 2010 10:14 pm

laa wrote:
sma pula fkiran kita ini aman. tapi bagi sya 60% dsebabkan oleh desakan˛ pihak˛ yg trtentu, 40% sikap org˛ kita.

cuba kita ingat betul˛ siapa yb yg mula˛ brjaya dibeli oleh BN? lepas tu diikuti oleh siapa? d sanalah punca utama kejatuhan pmerintahan KM sabah.

hehe..salah ketik bah itu laa.. sepatutnya 40%... Very Happy
Pukutarap punia sakapan pun butul juga.. tingu yb2 kalantan masih teguh bediri sama PAS.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Wed Feb 10, 2010 10:41 pm

kita renung balik sejenak kebelakang , siapa penyebab kemasukan UMNO disabah ? tuan2 pasti masih ingat PRU 1994 ...PBS cuma menang majoriti 3 kerusi , ketika pairin mahu mengangkat sumpah di istana , c harris dan mustapha dengan konco2 mereka telah melakukan provokasi menghalang sehingga menimbulkan suasana tidak menentu ..namun akhirnya pairin berjaya jadi CM ,
selang tidak lama , 3 ekor katak telah melompat parit ...c lajim , rubin balang tenom dan suhaili Labuan , dengan 'kemelompatan' mereka PBS tumbang , ..

Dalam suasana kosong ini , puak2 Berjaya dan Usno berbalah , siapa harus jadi peneraju ? TPM masa itu adalah Anwar Ibrahim dan dia juga chef de mission PRU ketika itu , atas kepintaran Anwar memanupilasi situasi , juga atas kesilapan dan kegelojohan puak2 Berjaya dan Usno , mereka bukan saja membenarkan malahan menjemput UMNO masuk kesabah demi menguasai tampuk pemerintahan dan menundukkan PBS , bermula dari saat itu UMNO bertapak di sabah sehingga kini , sememangnya mereka telah lama mengidamkan saat itu ...

secara drastik Usno dibubarkan , Berjaya juga dibubarkan , mereka bersatu dibawah nama UMNO ..tuan2 pasti masih ingat siapa individu2 yang menjadi hulubalang peristiwa ini ?

kini , mereka jugalah yang ingin menjadi hero Tamil , cakap itu ini ..saya setuju dengan pendapat tuan PT , kalau hendak mahu dibeli , jeling ja pun sudah membelot , kalau memang tidak mahu dibeli , suap apa sekalipun tidak akan berjaya ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Wed Feb 10, 2010 11:01 pm

so.. duit berjuta-juta vs kesetiaan kepada parti dan rakyat rasa2nya mana satu yg lebih menarik? Inilah yg saya katakan 60% vs 40%

Umpan $$$$ itu sebenarnya tekanan yg amat berat. setiap yb ada pikiran begini.."kalau saya tak terimapun yb lain sudah pasti terima juga..last2 sendiri indada apa-apa dan terpaksa bergelut dalam kem pembangkanglah pula..emm lebih baik terima ja lah"...
Selain tekanan umpan$$$..tekanan spt penyingkiran oleh pihak yg ada power untuk menyingkir juga adalah berat. sebab itu orang kita terpaksa akur. maka pada pendapat saya ..sikap kita hanya memainkan 40% yg menyebabkan kejatuhan kita. 60% peratus adalah disebabkan tekanan oleh penekan yg ...eeeh...jahat pada pandangan saya..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Wed Feb 10, 2010 11:34 pm

bagi saya pula , 60% adalah berpunca dari diri sendiri , 40% adalah dari luar ...

orang luar cuma mengambil kesempatan setelah kita memberi pembayang , kita yang menghulurkan peluang untuk mereka memberi tawaran , kalau kita tidak memberi ruang pada orang luar , buat macmana sekalipun tetap tidak akan berjaya ..

lihat di Sarawak , meskipun mereka bergaduh sesama sendiri tapi apabila timbul isu orang luar masuk , mereka akan bersatu , satu suara satu tindakan ..berbanding kita di Sabah , bergaduh sesama sendiri ibarat bergaduh adik beradik , lantaran tidak puas hati maka dijemput orang luar untuk masuk , dengan syarat mesti ada tempat untuk dirinya ..

dalam mana2 tamadun pun , bermula runtuhnya kekuasaan adalah dari dalam ..memberi peluang pada anasir luar masuk , tekanan masih mampu diserap sekiranya ada kesepakatan , sebab itu ada pepatah bersatu teguh ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 12:17 am

mungkin pandangan tuan romeo itu dari sudut yg berbeza..Mungkin tuan tidak mengkhususkan kepada KDM saja. Kalau tuan mengambil kira perlawaan usno kepada umno utk masuk sabah then you are absolutely right lah.
Tetapi saya bercakap mengenai politik KDM saja bah... Ok kita lihat apa sebab KDM tidak bersatu. Pada pendapat sayalah kan... penyebab KDM tubuh banyak parti politik adalah kerana tekanan persekutuan yg lebih berkuasa. Cuba kalau mereka berdiri dalam satu parti saja..dapatkah mereka melawan UMNO? Katakanlah KDM dan cina bersatu menentang UNMO adakah kemungkinan kdm + cina dapat merebut 2/3 kerusi? Tidak mungkin..dan kita tau apa sebabnya. Jadi saya berpendapat inilah sebabnya KDM tidak bersatu. Bukan tidak mau tetapi useless kata orang boritis.

Mengenai PTI pula. Adakah kita yg memberi muka kepada pti? Saya tidak pikir begitu. Tetapi sekali lagi..jika tuan romeo maksudkan 'kita' di sini merangkumi YB2 dan pucuk pimpinan negeri..then you are absolutely right again.. Cool
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 11:05 am

ya , betul tuan orut , saya pandang menyeluruh tidak mengkhususkan pada sudut KDM ja ...menyeluruh maksudnya segala aspek mengenai 'kita' di Sabah ..

untuk khusus KDM , peluang ini ada ketika era PBS , sayangnya cuma bertahan selama 15 tahun ...ketika itu ramai tokoh2 KDM berbanding era Usno dan Berjaya , kerana sengketa kecil , berubah menjadi besar dan berat , demi mencapai cita2 politik masing2 mereka berpecah dan menubuhkan parti masing2 , Mark koding dengan Akar ..Yong teck lee dengan Sapp , Dompok tubuh Upko , Jeffry dan ongkili bawa diri dengan haluan masing2 ..KDM umpama anak kehilangan ibu , hancur berantakan , apabila pemimpin atas sudah terlerai apatah lagi orang2 bawah , hilang kepercayaam hilang keyakinan , kecewa ..
keadaan ini sebenarnya telah mengundang musuh yang selama ini menunggu2 peluang untuk masuk menguasai , bertambah parah apabila sesetengah pemimpin2 ini bersekongkol , berkerjasama dengan pihak luar untuk membunuh 'musuh'nya yang dahulunya adalah rakan separti , sebangsa dan seagama ..

peluang yang ada disia2kan , kesempatan yang datang cuma sekali , untuk KDM bangun dalam politik sebagaimana dahulu amat sukar ketika ini , perpecahan yang kita mulakan membawa kesan berpanjangan ..
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 5:53 pm

Yorut_orut wrote:
so.. duit berjuta-juta vs kesetiaan kepada parti dan rakyat rasa2nya mana satu yg lebih menarik? Inilah yg saya katakan 60% vs 40%

Umpan $$$$ itu sebenarnya tekanan yg amat berat. setiap yb ada pikiran begini.."kalau saya tak terimapun yb lain sudah pasti terima juga..last2 sendiri indada apa-apa dan terpaksa bergelut dalam kem pembangkanglah pula..emm lebih baik terima ja lah"...
Selain tekanan umpan$$$..tekanan spt penyingkiran oleh pihak yg ada power untuk menyingkir juga adalah berat. sebab itu orang kita terpaksa akur. maka pada pendapat saya ..sikap kita hanya memainkan 40% yg menyebabkan kejatuhan kita. 60% peratus adalah disebabkan tekanan oleh penekan yg ...eeeh...jahat pada pandangan saya..

bgitulah ba itu aman, trbeliak mata dia mangkali msa dia tengok tu $$$ 7 angka punya tawaran. hahaaa... smpai bergegar˛ mangkali dia terima tu $$$. susahlah... Evil or Very Mad
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 6:17 pm

jd itulah..... banyak bagantung sama sikap kita..... sala sikit, mimang jatu gaunglah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 6:29 pm

ditmbah lagi faktor˛ prsekitaran, hmmmmm... teda gaya sdh ba org kita.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 6:31 pm

mimang koleksen kita yg kita adalah yg akan manjatukan kita..... koleksen? hihihiiii..... banyak koleksen kita.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 6:48 pm

suba kasih detail˛ ba gaman. sya tdk tau tu, hehe...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 6:51 pm

koleksen.....

1. versatile
2. aramaiti
3. inda malawan
4. mangkali guntalou, bilang si tuan orut
5. .....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Thu Feb 11, 2010 8:42 pm

apa penyebab para yb jadi gila duit , kekayaan ...?

pendapat saya , antaranya ...
1] YB yang sengkek tidak kena pandang , tidak kena hormat ...orang cakap ' buat apa ..miskin tiada apa2 , minta sumbangan sikit pun tidak mampu '

2] Yb apabila sesekali masuk kawasan mesti kena hulur juga , bagi pada JKKK atau para hulubalang dia , kalau poket nipis apa mau dibagi ?

3] Yb mesti kena jaga penampilan , mesti branded ...duit wajib sentiasa ada , harap elaun dan gaji berapa ja

4] YB mesti sentiasa bersedia , rakyat dan penyokong2nya bila2 masa boleh datang jumpa minta itu ini ...

5] sikap kita , penyokong /pengundi yang seolah menjadi tradisi sentiasa mengharapkan YB dalam pelbagai acara , secara tidak langsung seolah mengajar YB bahawa kita boleh dibeli dengan duit , bergantung pada duit YB , kita yang mendesak YB berusaha mencari sumber ...

6] memang perangai YB , niat dari awal masuk politik bukan demi rakyat kerana rakyat , tapi demi poket kerana poket sendiri ...dia target jadi YB semata2 agar mudah mencari kekayaan ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Fri Feb 12, 2010 8:20 am

haiya...yb susa mau sakap..banyak cobaan, banyak godaan. dulu beria-ia mau membela rakyat..tapi kemudian membela poket sendiri.

Sikap YB2 kita yg menjatuhkan kita.. buka kita... sebab kita belum jd YB... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Fri Feb 12, 2010 10:23 am

tidak apa , kita tunggu YB2 itu turun nanti kita ganti ...masa ini untuk jadi YB yang betul belum mampu , kalau jadi YBa , YBb , YBt ada bakat ni , yang besar atas ..yg besar bawah , yg besar tengah ... Very Happy
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sat Feb 13, 2010 8:40 pm

tdk banyak yb yg mempunyai sikap positif...
Back to top Go down
bangkahak
Prebet
Prebet


Number of posts : 22
Registration date : 2010-02-13

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sat Feb 13, 2010 8:59 pm

saya suka perbincangan tuan2 di sini...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sat Feb 13, 2010 10:59 pm

selamat datang menjointkan diri begahak ...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Sun Feb 14, 2010 7:25 pm

bah bangkahak, kasitau apa pandapat kao pasal ini sikap kita yg manjatukan kita.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: sikap kita menjatuhkan kita?   Today at 3:46 am

Back to top Go down
 
sikap kita menjatuhkan kita?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: