To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Wed Feb 03, 2010 8:45 pm

mari kita bincang hal yang jarang2 kita terfikir , siapakah agak2nya penghuni bumi ini sebelum manusia , maknanya sebelum Adam diturunkan ke bumi ...

berapa umur bumi setakat yang mampu dikaji oleh manusia ? dan sudah berapa Adam diturunkan ? ada pengkaji cakap adam diturunkan sepuluh ribu tahun yang lalu , ada pula kata seribu juta tahun lalu , ada pula kata 500 juta tahun lalu ...tetapi tengkorak manusia purba yang ditemui diseluruh dunia setelah dikaji ternyata menimbulkan persoalan ? ada tulang belulang manusia yang dijumpai berumur 300 tahun , 70 ribu tahun , 30 ribu tahun malah ada yg berumur 300 ribu tahun ..
adakah manusia lain dibumi sebelum adam diturunkan ? atau siapakah penghuni bumi ini sebelum itu , adakah binatang atau syaitan atau apa ?

mungkin dinasour ? ha ha
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Wed Feb 03, 2010 9:25 pm

hehe...ini ada kaitan dengan kepercayaan agama bah tuan. Kalau menurut quran, Adam diturunkan ke bumi dan tidak dinyatakan sejak bila. Tapi kalau meurut bible, Adam dicipta memang di buma kira2 6000 thn yang lalu.

kalau menurut saintis binatang sudah menghuni bumi ini sejak jutaan tahun yg lalu. Tapi menurut bible pula ..sebelum bumi dicipta habitable by living things, bumi ini gelap, diliputi air, dan tanpa hidupan.

satu saya mau tanya saintis ..sejak bila beruk sempurna evolusinya menjadi manusia...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Thu Feb 04, 2010 5:41 pm

saya bukan ahli teologi , tiada niat menimbulkan topik sebegini sebagai perbandingan agama atau yang sewaktu dengannya , jadi kita lupakan soal agama keprcayaan masing2 , kita bincang ikut lojik ja ..ikut pandangan selera masing2 ,

masa adam diturunkan .bumi ini sudah ada , ada hutan sungai , gunung ganang ,malah ada makhluk lain yang tinggal ? siapakah mereka dan masih adakah keturunan sama spesis mereka sehingga kini ? ini yang selalu diperdebatkan oleh saintis barat ..

ya , saya pun mau tanya saintis sejal bila monyet sempurna evolusinya menjadi manusia , siapa lebih dulu dibumi monyet ka manusia ? ha ha ..memang sangat tidak bersetuju pendapat yang begitu , adakah patut dorang bilang asal manusia dari monyet , evolusi konon ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Thu Feb 04, 2010 11:56 pm

mana tau butul..... tingu sampai sikarang masi ada urang yg minat piara munyit.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 05, 2010 12:03 am

tabalik baitu pukutarap... kalau betul sepatutnya munyit yg piara urang...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 05, 2010 10:02 am

dorang mau kasi tau munyit sama urang ini sama ja bah mangkali , apa manusia bulih buat monyet juga bulih buat , apa monyet bulih buat manusia tidak mampu buat pula ... tengok , dorang bawa monyet bawa pigi ISS pun ada , beruntung punya monyet ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 05, 2010 10:20 am

apa pun tuan romeo..memang susa saya mau terima teori evolution.. hidupan (tumbuhan maupun makhluk) sangat komplex and everything is in order bilang tu urang puti. Kita tingu hidupan yg simple --> rumput. Ter-evolusi-kah cara rumput membiak? Mcm pandai pula tu rumput berpikir camana dia boleh tersebar.
Seperti yg sigu kasi tau .. tu rumput tersebar melalui biji yg melekat pada badan haiwan. Adakah itu kebetulan? Adakah itu evolusi? camana agaknya rumput tersebar sebelum jutaan tahun dahulu? Butul2 tidak masuk akal teori evolusi.

Pada pendapat saya ..hanya benda yg sudah ada yg boleh berevolusi.
Untuk menjawap siapa penghuni bumi sebelum manusia... saya langsung tiada idea.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 05, 2010 10:36 am

'Evolusi' atau berevolusi ini hanya terpakai pada sesetengah benda atau hidupan , tidak semua benda boleh berevolusi ...tapi kalau kita huraikan lebih dalam , makna 'evolusi' ini boleh dipelbagaikan mengikut kesesuaian ..

sumber2 lain juga boleh membantu 'pengevolusian' sesetengah hidupan , sebagaimana yang kita tahu dan kita maklumi ..

tetapi pendapat mengatakan asal manusia dari beruk ini sangat tidak masuk akal , kalau beruk itu beruklah ...manusia manusia , kalau kita membenarkan teori ini seolah kita menafikan kewujudan Adam dan hawa , seolah kita menafikan kebenaran segala kitab yang ada ,

saya berpendapat , sebelum manusia [Adam ] telah ada makhluk lain dibumi ini , ia makhluk berakal tapi telah melakukan kerosakan dan bertindak sewenang2nya dimuka bumi , tapi ia bukan manusia seperti kita kini , ia membangun peradaban yang kini telah pun luput atau lenyap samada ditelan bumi atau musnah kerana tragedi ,

beberapa petunjuk yang ditemui secara tidak sengaja oleh saintis diperut bumi atau didasar lautan mengejutkan kita , ternyata sebelum kita , telah ada peradaban mahluk lain yang tinggi dan 'canggih' mencabar keilmuan kita masa kini ..
Back to top Go down
agem
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 170
Location : sabah bah!
Humor : Rasengan!!
Registration date : 2010-02-12

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 12, 2010 10:58 am

romeo wrote:
mari kita bincang hal yang jarang2 kita terfikir , siapakah agak2nya penghuni bumi ini sebelum manusia , maknanya sebelum Adam diturunkan ke bumi ...

berapa umur bumi setakat yang mampu dikaji oleh manusia ? dan sudah berapa Adam diturunkan ? ada pengkaji cakap adam diturunkan sepuluh ribu tahun yang lalu , ada pula kata seribu juta tahun lalu , ada pula kata 500 juta tahun lalu ...tetapi tengkorak manusia purba yang ditemui diseluruh dunia setelah dikaji ternyata menimbulkan persoalan ? ada tulang belulang manusia yang dijumpai berumur 300 tahun , 70 ribu tahun , 30 ribu tahun malah ada yg berumur 300 ribu tahun ..
adakah manusia lain dibumi sebelum adam diturunkan ? atau siapakah penghuni bumi ini sebelum itu , adakah binatang atau syaitan atau apa ?

mungkin dinasour ? ha ha
alien motu. Smile kan?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 12, 2010 12:18 pm

mungkin juga , atau paling tidak makhluk yang sebangsa dengan dia .....

semakin banyak kesan2 peninggalan lampau yang memeningkan kepala para saintis , didasar lautan ditemui bekas kota lama lengkap dengan segala bangunan , dewan dan sebagainya ...
didasar bumi , secara tidak sengaja ditemui pelbagai objek dan peninggalan2 kuno ...mengikut kajian sudah berjuta umurnya , milik siapakah semua itu ? dimana mereka sekarang dan kenapa ditinggalkan begitu saja ?

didasar gurun sahara , dalam runtuhan gunung ....ditemukan pelbagai artifak , dan pelbagai sisa2 Tamadun , menimbulkan seribu persoalan siapa mereka ? dimanakah keturunan mereka kini ?

dibeberapa penemuan , menimbulkan kesangsian kerana tidak pernah dibicarakan dalam mana2 buku sejarah , maknanya kewujudan mereka tiada seorang pun yg tahu , mereka makhluk seperti kita punya akal , berkeluarga dan berketurunan ,

menimbulkan persoalan , kalau dikira2kan umur adam ditetapkan sekian sekian ....artifak yang ditemui melebihi jangkaan tersebut , maknanya ia telah ada sebelum kedatangan adam ,
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sat Feb 13, 2010 8:01 pm

siapa makhluk di bumi yang berakal selain manusia? menurut mana2 agama dan juga kajian sains, hanya manusia la makhluk yang wujud dengan akal fikiran yang tinggi...yang mampu mencipta sesebuah tamadun...dan semua penemuan artifak2 dan semua peninggalan tamadun adalah milik manusia...jadi sekiranya kewujudan artifak dan tamadun itu dikaitkan dengan manusia maka persoalan siapa penghuni bumi sebelum manusia itu tidak timbul...ini kerana kewujudan sesebuah tamadun itu adalah seiring dengan perkembangan manusia...tamadun itu hanya disebut tamadun apabila ia menunjukkan kejayaan manusia dan manusia itu sendiri pun merupakan sebuah tamadun...

jadi bagi saya, siapa penghuni bumi sebelum manusia itu tidak akan terjawab kerana bukti2 yang ditemui pun banyak berkaitan dengan manusia....yang menjadi persoalan saya ialah bila sebenarnya manusia ini wujud dan betulkah adam adalah manusia pertama d bumi?

mungkinkah ada manusia yang lebih awal daripada adam tapi tidak diketahui dan belum dibongkar oleh sejarah dan sains? who knows....
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sat Feb 13, 2010 8:33 pm

artifak2 yg ditemui adalah selepas perkembangan ketamadunan manusia... bgmana pula ketika belum ada tamadun/kemajuan, sama ada dr segi minda atau apa sj? penghuni bumi tdk wujud begitu shj serentak dgn adanya tamadun yg menyebabkan kewujudan artifak2 yg ditemui... mula2 penghuni bumi wujud, kemudian perlahan2 berkembang maju, pd masa inilah baru wujud benda2, objek2... yg kemudiannya menjd artifak di banyak ditemui sekrg ini...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sun Feb 14, 2010 3:11 am

kalau mengikut khayalan saya..saya rasa sebelum manusia menduduki bumi ini..besar kemungkinan ada 2 makhluk terlebih awal berada disini. iaitu malaikat dan org bunian.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sun Feb 14, 2010 7:18 pm

parkataan 'malaikat' munsul bila sj manusia manganal ugama..... mgkin yg mula2 ada menghuni bumi ini bunian...... lapas tu ini bunian jd manusia..... antahlah..... susa mo sakap......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sun Feb 14, 2010 11:17 pm

malaikat dan manusia , kejadiannya berbeza .....begitu juga manusia dengan bunian [syaitan ] diciptakan dari unsur yg berbeza ,

malaikat sudah diciptakan lama sebelum manusia , syaitan tercipta selepas malaikat [ ini pandangan peribadi ....]

apapun , semua itu adalah makhluk tuhan ...punya kerja dan peranan masing2 yang ditentukan , bumi sudah ada sebelum Adam diturunkan lengkap dengan segala tumbuhan , sungai dan binatang sebagai keperluan Adam [dan keturunannya ...] ketika Adam diturunkan dia tidak mengenal nama2 bagi setiap benda dan tumbuhan yang ada , malaikat yang mengajarnya ..

sebenarnya banyak makhluk lain didunia ini yang telah pupus , banyak jenis binatang , burung , tumbuhan , ikan dan sebaginya ...dahulun mereka ada dan banyak , atas pelbagi sebab seperti gempa bumi , letupan gunung berapi , peperangan , pencemaran , penerokaan melampau , memberi kesan pada kehidupan mereka , apa yang kita temui kini cuma mensahkan teori sebelum ini bahawa dahulu banyak makhluk ganjil dan pelik hidup dibumi ini , makhluk yang berjalan seperti manusia juga ada , burung raksasa , ular raksasa , ...
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Mon Feb 15, 2010 8:18 pm

Saya percaya pegangan berbeza masing2 ini yg membezakan pendapat kita..

saya terbaca buku Lord Of The Rings..macam ada juga yg lojik dari segi penceritaannya.

Contohnya buku tersebut mengatakan tuhan tidak pernah mencipta dunia ini..dia hanya mengarahkan..ibarat satu orkestra dia adalah konduktor..malaikat pula adalah sekumpulan pemuzik yg berirama mengikut lenggoknya si konduktor..

Apabila tercipta sahaja dunia ini..malaikat tersebut dihantar oleh tuhan utk membuat kerja2 mereka..ada yg menciptakan air, mencipta angin, mencipta pokok2, rumput2 dan ada pula yg menciptakn pelbagai jinis binatang..

Berasakan setiap malaikat ini kekurangan tenaga pembantu..maka tuhan menciptakan pembantu mereka..iaitu org bunian..

Saya enda dapat menulis cerita ini panjang2..tapi tuan2 semua boleh membacanya disini..

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Silmarillion
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Mon Feb 15, 2010 10:08 pm

setuju , pegangan ...kepercayaan masing2 membezakan pendapat kita , tambah satu lagi ...ilmu , kita bercakap berdasarkan setakat ilmu yang ada ,
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 19, 2010 3:39 pm

macam cerita avatar suda ni.... Laughing
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 19, 2010 7:08 pm

sya pula lgsung teda pmbyg apa sbnrnya mkhluk yg mula² mghuni bumi sbelum manusia. tapi kalo tengo serita² dongeng & serita² katun (almak) binatang² dinasour knon. hahahaaa... matilah juga... Laughing
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 19, 2010 7:31 pm

dulu sia ada sakap2 pasal asal usul banda2 idup sini bumi bah, masam ada kaitan juga dgn tupik ini..... tp indatau mana suda itu tupik.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Fri Feb 19, 2010 11:24 pm

saya ada buku yg membahaskan isu ini , penulisnya gabungan dari sweden , belanda , arab dan Afrika ...dorang punya pendapat yg sama , bukan tulisan kosong saja tapi dengan bukti , kajian dan perbandingan segala artifak dan tulang belulang yg dijumpai hasil penemuan dinegara masing2 , ..

ada juga yg mengutarakan fakta bersumberkan agama , mengikut kepercayaan masing2 ...rata2 mereka masih sangsi 'tahun berapa' atau 'sudah berapa lama ' adam diturunkan ke bumi ,
sebab apa ? ada yg bilang Adam diturunkan 10 juta tahun yg lalu , ada yg bilang 10 ribu tahun yg lalu , atau 20 ribu tahun lalu , tetapi hasil penemuan arkeologi menemukan bukti2 bahawa ada makhluk yg lebih tua wujudnya dari tahun2 yg dianggarkan itu ..

ini yg menyebabkan timbul persoalan , siapakah penghuni bumi sebelum adam ...?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sat Feb 20, 2010 7:08 pm

itulah tu..... kalou dr segi agama, adam paling awal..... tp sains bilang banyak tengkurak2 urang yg kana jumpa beribu2 taun dulu..... tulang2 haiwan pun banyak, jutaan taun sdh lg tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sat Feb 20, 2010 8:45 pm

entah keturuan yg keberapa sdh sya ini dari dorg c adam & hawa, hehe...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sat Feb 20, 2010 10:30 pm

saya pun sangat yakin Adam adalah manusia pertama dibumi , masalahnya bila ? persoalan sudah berapa lama adam di bumi itu yg sering diperdebatkan ...ada saintis yg terlalu berani mengatakan adam cuma baru 10 ribu tahun diturunkan , ada pula yg menetapkan umur adam didunia tidak lebih dari 30 ribu tahun , ada yg cakap sejuta tahun ..

kerana kita sudah menetapkan umur adam didunia , maka apabila terbongkar penemuan2 baru yg menakjubkan ...timbul persoalan demikian ,
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Sun Feb 21, 2010 1:24 am

bila pikir pasal nabi adam, kita turus tau yg masa dia, diurang hibat2 sdh bepikir, masam maju sdh...... tp masamana serita yg manusia kunun mula2 idup dlm gua sj, indada tamadun, idup2 dakat2 masam binatang..... antah2 mimang masam binatang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?   Today at 2:22 am

Back to top Go down
 
Siapa penghuni Bumi sebelum Manusia ?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: