To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 10:30 am

Published on: Sunday, January 31, 2010
Why young Sabahans scraping barrel in p'sula
By: John Lo

I READ about the plight of young Sabahans, in West Malaysia with great sadness. Sabah was the most well-off State during Berjaya under Datuk Harris Salleh, when employment was so plentiful. Since then, we have become the poorest and probably the biggest exporter of "cheap labour" in the country.

The sufferings of Sabahans in W Malaysia have been going on for a long time. It is good that our Government has finally got round to sending a "fact finding mission". If this mission were to conduct an in-depth study, the result will be shocking to many parents of how many of how our young people have been forced by circumstances beyond their control, to find a living in W Malaysia. Even more shocking is what they have to do in order to survive.

Why are young Sabahans flocking to W. Malaysia (and Singapore)? The same reason Southern Filipinos flock to Sabah, Mexicans to California, Africans to Europe and UK, Pakistani, Indians and Bangladeshi to the Middle East and Indonesians to W Malaysia - lack of employment opportunities in their home countries.

Had our political leaders over the years managed Sabah properly and in a people-centric manner, most of our young people will stay back to work here.

The mission can find only the symptoms of this economic migration to W Malaysia. First, our elected representative have to change their attitudes:

a) Cease to be self-serving. Many have been spending more time and efforts lobbying for projects in KL than looking after the interest of the voters in their constituencies.
b) Safe-guard our remaining resources judiciously to generate employment and economic opportunities for Sabahans.
c) Use the "Carrot and Stick" approach to encourage oil palm plantation companies to employ more Sabahans. All the time the State Government has given a "ready ear" to these "big brother companies" which are making hundreds of millions of ringgit. Most of them run a "closed shop" system whereby junior executives (even some office clerks) are from outside Sabah. Our political leaders must impress upon them in the strongest terms to
improve their corporate social responsibilities by providing more
employment for Sabahans.
d) The State and Federal Government can generate a lot more employment if there is transparency in the award of projects.e) Last and most important, our political leaders must ensure there is a more even distribution of wealth to the lower income groups in the State.

The State and Federal Governments can provide all the training in the world for Sabahans. Our young people will still become economic migrants if our political leaders do not undertake to reform the economy seriously to benefit more Sabahans. The solutions can only be found within our State. It is the responsibility of our political leaders to ensure our young people do not become economic migrants.
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 10:36 am

makin taruk pula sabah......paling mosikin..... bikin malu sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 10:58 am

Katakanlah org yg merempat di semananjung itu memang sabahan tulin..

Kenapa ramai sabahan pigi semenanjung utk cari kerja? Penyebab utama ialah faktor gaji rendah di sabah. sektor pembinaan dan perladangan memerlukan tenaga kerja yg ramai tapi memandangkan kerajaan tidak campurtangan dalam menentukan gaji pekerja maka tauki2 dengan sesuka hati menetapkan gaji pekerja serendah-rendah yg boleh.

silaka punya kerajaan yg tidak prihatin. Sepatutnya kerajaan suruh komponi kasi naik gaji pekerja ..setidak-tidaknya sama dgn gaji pekerja di semenanjung. Apa diurang takut sama komponi kah?
Satu lagi masalah yg dihadapi org tempatan ialah komponi pilih bulu. kabarnya komponi IJM kasi naik gaji bangsa sina dan kaling saja. Evil or Very Mad
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 11:21 am

gaji randah? taukah pasal apa itu? sabap sini sabah sanang dpt urang asing yg kana gaji randah pun ok sj..... sia ada malawat kilang plywud, aduinaaaa..... mangkali 100% urang asing samua pakarja...... pigi sana kadai2 makan di kk, tingu siapa majuriti pakarja.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 11:34 am

itu laitu.. sepatutnya kerajaan adakan operasi hampir tiap2 hari di kedai2, ladang2, tapak2 pembinaan... buru tu pekerja asing. Biar touki gantikan sama pekerja sabahan tulin dan kasi tinggi sikit tu gaji. kalau tidak begini lah sabah sampai bila2..malah akan jadi tambah teruk..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 11:48 am

tp bikin heran juga kanapa karajaan inda barabis mo pigi serbu sana kadai2, ladang2, kadai2 makan india sari pti? kalou balik2 pigi serbu sana, mau inda mau, tarpaksa itu majikan2 ambil urang tampatan karaja.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 11:57 am

Ya..kita pura2 hairan saja lah bah... Very Happy
Yg sebenarnya inda menghairankan...kan..kan..kan... Laughing Laughing
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 12:08 pm

suba kita pikir dengan tajam. Siapa yg suka pti? Tidak lain tidak bukan melainkan touki2.. orang kaya2.. yg mengaji mereka. Siapa yg berpengaruh besar menentukan jatuh bangun kerajaan (YB2)? touki2/orang kaya2/jutawan. Jd..bila kerajaan berkeras terhadap pti maka touki2/jutawan2/ akan rugi. bila mereka rugi diurang hantam kerajaan..
Oleh itu cuma pemimpin kerajaan yg sanggup menerima risiko turun taktha saja yg sanggup bertindak tegas dengan pti.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 12:19 pm

dan kalou butullah ini pti sdh talampau banyak sdh dpt mykad ori, bukankah diurang juga buli kasi jatu mana2 yb yg barabis mo kasi hapus diurang malalui undi.....?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 12:44 pm

itulah yg dikatakan kecil2 jadi kawan, bila besar jadi lawan. sekarang diurang gunakan tu pti jadi penyokong kerajaan. tapi bila pti 50-50 jumlahnya dgn penduduk sabah, diurang (pti) pula yg akan menterbalikkan kerajaan untuk menaikkan bangsa diurang sendiri.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sun Feb 28, 2010 12:48 pm

kana2 lg yg bansa tampatan inda mo mangaku bansa sendiri.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Mon Mar 01, 2010 11:39 am

itulah masalahnya , kompeni ini pun ada perangai juga ...kalau gaji pekerja tempatan rm 40 sehari , PTI cuma 25 sehari , dorang masih save rm15 satu kepala , kalau 100 orang sudah berapa dalam sehari ? kompeni seboleh2nya mau budget kecil untung banyak ..
PTI tidak payah potong KWSP , insuran dsb ...orang tempatan wajib kena potong kwsp , wajib ada insuran , medic , dsb ..

pembantu2 kedai , kebanyakan ada IMM13 ...[lama kelamaan layak mohon IC ] , serbu menyerbu ini bukan senang , tidak semudah yg kita jangkakan , polis tidak boleh buat kerja itu sendirian , mesti ada kerjasama dari imigresen , KDN , penjara dsb , polis cuma bantu operasi tangkap , dorang tidak boleh dibawa masuk lokap [ kecuali yg ada rekod jenayah ] , muatan lokap terhad , dorang mesti kena bawa sana rumah merah , sampai disana kena tahan dulu sebulan dua , makan minum dan perubatan dorang kita yang tanggung , buang duit ja ...!!
untuk penghantaran pula kena tengok jadual kapal , tidak boleh main hantar begitu ja ..kemudian mesti ada wakil dari negara masing2 untuk penerimaan dan mengurus dorang ,

selang 3 bulan , dorang datang masuk balik sini guna nama lain ..banyak jalan tikus , jalan monyet dorang boleh guna , kalaulah ada undang2 boleh kasi benar bunuh ja buang laut kan senang Evil or Very Mad dulu kita buat hukuman sebat pada PTI , habis kita kena kutuk satu dunia , lagi sial ada NGO kita yang jadi talibarut , ...pergi luar negara mengutuk tindakan negara sendiri , membela PTI pula ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Mon Mar 01, 2010 12:12 pm

Masalah besar yg kita/kerajaan hadapi ialah takut kena kutuk oleh negara asing. Kalau ikut stail korea utara kan bagus.. indada pti barani masuk.

Kalaulah saya buli buat undang2 sendiri..saya buat begini... Sesiapa pti yg kena tangkap suruh dia hubungi keluarga dia atau kawan2 dia melalui HP (semua ada HP bah sekarang). Klau dia tidak hubungi ahli keluarga dia atau kawan dia pasal takut turut kena tahan..bah biarlah dia kebulur. kasi makan dia alakadar sekali sehari (asal jgn mati). Kalau dia dapat hubungi kawan2 atau saudara-maranya ..suruh saudara mara tu hantar makanan bagi dia sampai tiba masa dia dihantar pulang. Kalau negara asal inda mau terima..kumpulkan mereka di satu pulau yg boleh dihuni manusia. biar diurang bertani di sana untuk hidup. kalau diurang berbunuhan sesama sendiri di sana gara2 berebut makanan...lagi bagus cepat pupus. Siapa2 yg ingin balik ke negara asal secara illegal, silakan .. biar dia kana timbak oleh peronda dari negara asal dia...

hahaha...lepas geram sama pti bah ini...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Mon Mar 01, 2010 12:42 pm

setujuuuuuu ....saya pun mau buat undang2 begitu , nasib baik saya bukan penggubal undang2 , Very Happy

lagi satu , jangan beri peluang PTI membina penempatan , robohkan mana2 penempatan yang ada , tanah kita ...hak kita , negara kita ..kuasa kita , kalau dorang marah atau mengamuk lagi bagus , ada alasan untuk tembak perut dorang , kalau dorang menangis kasi atau ja ' datang kamu tidak diundang ...kalau tidak suka , silakan pergi balik negara kamu "
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Mon Mar 01, 2010 6:02 pm

si musa bilang karajaan akan wujudkan pakarjaan utk samua sabahan yg sana kl membungkar tung sampah..... tp kunun mo buat kajian dulu...... kalou indada tindakan konkrit utk hal ini, lain kali masuk lg newspaper, bukan lg ratusan tp ribuan sdh......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Tue Mar 02, 2010 11:57 pm

baru2 ini , pemuda Umno Tenom buat pemeriksaan dan pemantauan langsung berkenaan isu ini di KL , [ ada masuk dalam berita tv] didapati cuma 28 orang [ kalau tidak silap ..] yang betul2 sabahan , bermakna yang lain2 itu bukan sabahan tulin , tapi sabahan jadi2an ....

mungkin kerana yang datang buat pemeriksaan adalah sabahan tulin [ dusun , murut , bajau ] maka mereka tidak berani untuk tampil buat aduan atau memohon bantuan , takut kedapatan IC dorang palsu atau takut ditangkap .. bermakna wartawan yang buat laporan sebelum ini buat kerja main hentam ja , dia tidak tahu membezakan mana tahu dusun , murut , bajau , suluk , bugis , semua mengaku orang sabah dan mungkin dia ingat mereka itu betul2 sabahan ,

yang keluar dalam Tv cuma rupa2 dusun atau murut atau bajau dsb ...kebanyakan buat alasan tiada duit balik kampung , Ic hilang dsb ,
mengikut berita dalam TV , mereka2 itu akan dibantu mengikut kelayakan dan masalah yg dihadapi ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Wed Mar 03, 2010 8:35 am

betul laitu 28 saja ..saya pun ada tingu di tv. Yg 28 itu pun belum tentu semua sabahan tulin (kecuali yg keluar muka di tv). Pada saya..kalau bilangannya sedikit, itu perkara biasa bah. sedangkan graduan pun menganggur inikan pula bersijilkan tulang 4 kerat saja. Mustahil juga diurang inda dapat kerja jika ikut stail PTI di sabah (hantam saja kerja apa yg ada dan berapa gaji yg ditawarkan, asal bukan pengedar dan perompak, sudah) yg penting boleh kumpul duit utk tambang balik sabah.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Wed Mar 03, 2010 5:27 pm

' sia mau balik bah , tapi indada duit ..lama sudah tiada kerja , malu juga balik kalau tiada duit kan ..' itu dialog yg keluar dari si kawan , salah seorang yang termelarat di KL , satu sabah tengok ..[ ini patut di bantu , kita faham cita2 dia dan faham masalahnya ]

ada pula seorang tu , cakap slang malaya ' tak de kerje la ...nak balik tapi kene cari kerje dulu ' sambil senyum2 ...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Wed Mar 03, 2010 5:59 pm

romeo wrote:
baru2 ini , pemuda Umno Tenom buat pemeriksaan dan pemantauan langsung berkenaan isu ini di KL , [ ada masuk dalam berita tv] didapati cuma 28 orang [ kalau tidak silap ..] yang betul2 sabahan , bermakna yang lain2 itu bukan sabahan tulin , tapi sabahan jadi2an ....

mungkin kerana yang datang buat pemeriksaan adalah sabahan tulin [ dusun , murut , bajau ] maka mereka tidak berani untuk tampil buat aduan atau memohon bantuan , takut kedapatan IC dorang palsu atau takut ditangkap .. bermakna wartawan yang buat laporan sebelum ini buat kerja main hentam ja , dia tidak tahu membezakan mana tahu dusun , murut , bajau , suluk , bugis , semua mengaku orang sabah dan mungkin dia ingat mereka itu betul2 sabahan ,

yang keluar dalam Tv cuma rupa2 dusun atau murut atau bajau dsb ...kebanyakan buat alasan tiada duit balik kampung , Ic hilang dsb ,
mengikut berita dalam TV , mereka2 itu akan dibantu mengikut kelayakan dan masalah yg dihadapi ..
ya kana tayang di tv3, mimang 28 urang sj..... dulu bilang baratus sabahan..... tau kanapaitu? sabap dulu inda daptar, jd banyak yg mangakun sabahan..... yg baru2 ini mo daptar sdh, jd yg pti inda barani dtg daptar, hahahahahhahahaaa..... nah talain sdh katawa sia..... sabap tu tinggal 28.....

tp ada yg saturang tu, puiiiiii....... yg lalaki panjang2 rambut kana ikat, sdhpun tadampar sana kl bataun2, masi lg kunun sakap takde, saye, kerje...... ueekkkkkkk..... mo muntah sia..... masi lg mo tambirang, parasan artis mangkali dapan kamira.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Thu Mar 04, 2010 2:33 am

mungkin tuan PT sempat tinggal dan tidur sana rumah sabah jalan Ampang [ zaman tuan PT dulu ..] saya tidak pernah dan tidak sempat , ...sayang kenapa rumah sabah itu terbiar usang ? kan bagus kalau dihidupkan semula macam dulu , setiap kali ada perayaan , anak2 sabah akan berkumpul dan bertemu disana , bertukar2 cerita dan berkenal sesama sendiri ..

mungkin juga tempat itu boleh dijadikan transit bagi anak2 sabah yg melarat dan merana di KL ...pihak yayasan sabah sepatutnya yang berhak menghidupkan semula tempat itu
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Thu Mar 04, 2010 10:56 am

dia orang pakai loghat sm kah? adeiii..saya pon mau termuntah mendengar ooh.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Thu Mar 04, 2010 2:06 pm

he he ...tu orang sabah dalam TV3 cakap slang malaya tunggang langgang , geli saya dengar ... . tu orang tua satu ok lagi , dia cakap sabahan tulin ...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Thu Mar 04, 2010 6:58 pm

kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung?

alalaaa... last˛ pigi membungkar sampah ka pula? mula˛ menggur sja. cuba kasih hapus tu PTI˛ suma, tdk kecoh tu nama sabahan disebut˛.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Thu Mar 04, 2010 7:31 pm

kanapa membungkar sampa?
pasal indada duit makan, indada karaja......

dulu mungkin ikut2 kawan pigi kl, ada tampat tumpang, sari karaja..... lama2 makin susa, makin malarat, nah startlah jalan2 sini sana sari karaja..... sambil sari makan..... pulang tampat menumpang jauh2 malam, lama2 tebiasa sdh lambat pulang, lipak2 sana sini, nampak ramai pula yg begitu, serita2 sampai pg, last2 tebiasa..... tejumpa kawan2 lain, ikut masamana diurang sari makan, pigi bungkar2 sampa, inda sadar hari baganti hari, minggu baganti minggu, bataun2..... sakali sadar, masuk sdh tv3, newspaper..... tarasa glemer pula..... "saye dah tak larat nie, kire nak balik sabah tp rase malu pulak...... malu kat org kg, malu kat kawan2..... tp dah tak sanggup hidup gini....."
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Sat Mar 06, 2010 2:56 am

betul , tepat sekali tuan PT ...tapi saya tidak berani cakap tuan PT ada pengalaman buat begitu sana malaya , mungkin tuan PT banyak melihat dan memerhati kelakuan dorang , kan .. Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung   Today at 11:53 am

Back to top Go down
 
kanapa sabahan membungkar tung sampah sana samananjung
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: