To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 6 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 6 Guests

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Coverage problem
by catwang Today at 12:05 pm

» The best Telco Realy?
by Kooimin87 Yesterday at 8:40 pm

» Bisnes Air Balang Jana RM7,000 sebulan
by xbest Yesterday at 3:04 pm

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Apr 27, 2016 11:24 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Sat Apr 16, 2016 3:20 pm

» drama lawak cari bini
by kkhomeboy Mon Apr 11, 2016 12:18 pm

» Rahsia Bisnes Aiskrim Jana RM5K Sebulan
by xbest Tue Apr 05, 2016 9:29 am

» Kerja Online Sebagai Kerani Data
by xbest Mon Apr 04, 2016 9:17 am

» Panduan Lengkap Rahsia Lulus MUET
by xbest Fri Apr 01, 2016 10:26 am

» let's talk about telco plan
by kristy Tue Mar 29, 2016 12:07 pm

» Telefon Samsung upgrade ori yang harga murah ada ke?
by spanner222 Tue Mar 29, 2016 11:24 am

» Siapa tau tentang kuiz kontes ni ye??
by tungkelly Mon Mar 28, 2016 4:18 pm

» Get Gadget with low Price!!!
by morningbird Mon Mar 28, 2016 12:16 pm

» S7 ke 6s?
by klow361 Sat Mar 26, 2016 11:51 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Mon Mar 21, 2016 5:23 pm

» Download Rahsia Projek RM500
by xbest Fri Mar 11, 2016 8:57 pm

» Rujukan Peperiksaan Online Separa Perubatan
by xbest Thu Mar 03, 2016 8:45 am

» Jana RM50K SEMINGGU dgn FOREX 2015
by xbest Thu Feb 18, 2016 8:57 am

» Teknik Tingkatkan Follower & Jualan Di Instagram
by xbest Tue Feb 09, 2016 7:36 pm

» First Gold upgrade
by milooaiss Sat Feb 06, 2016 8:47 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
April 2016
MonTueWedThuFriSatSun
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Mykad buatan Tawau

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 10:35 am

Made-in-Tawau MyKads
Published on: Saturday, February 20, 2010



Tawau: Contrary to claims when it was first introduced, a raid here by Marine police found that the MyKad could actually be forged - and easily at that by using nothing more than household items.

A marine police team arrested an Indonesian with nine previous convictions for forgery and drug abuse who used a nail polisher, among other chemicals, to duplicate the cards. Police believe the 40-year-old suspect had just finished forging MyKads and Malaysian driving licences when they raided the house at Mile 5 shortly after midnight, last Friday, following a tip off.

Acting District Marine Operations Force Commanding Officer, ASP Mohamad Ismail was, himself, surprised to learn how simple household items could be used to forge the identification document. Speaking to reporters, he said the team recovered nine Malaysian driving licences, 56 copies of driving licences, six pieces of plastic with printed information for driving licences, 55 photographs of people, four Mykads and an old Malaysian identification card, among others.

The man would change the identity, photograph and address on the original MyKads and driving licences. "He would see the type of letter on the original MyKads or licences using a microscope to copy details of new fake details," he said.

Mohamad said the man had been doing this for a month and charged between RM200 and RM300 for a fake document. He said the suspect, who has a valid passport, was also tested positive for drugs.
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 10:40 am

sdh ada 9 kis pamalsuan bah sebulum ini..... dan masi bibas jalan2 sini sabah..... indun lg tu..... buli tahan ini karajaan kita......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 11:10 am

bila sudah dapat ic palsu maka sinanglah diurang kasi daftar kelahiran anak. anak2 dpt surat lahir tulin kemudian jadi rakyat tulin lah. silaka punya karajaan yg tidak menjalankan operasi besar-besaran membersihkan ic palsu dan ic ori yg tidak sepatutnya diperolehi oleh pendatang.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 11:24 am

paling sanang, bila sdh dpt ic, inda kisahlah palsu ka ori, sanang sari karaja di mana2, di kadai2 ka, di ladang ka..... pasal majikan2 ni inda paduli sangat pasal ketulinan mykad, lgpun indada card reader.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 11:26 am

itu mykad tu mimang ori, cip pun butul..... yg inda butul itu muka sj mangkali..... guna reader dulu baru nampak.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 11:29 am

indada yg kita rakyat biasa buli buat selain dair merungut..silaka..silaka..silaka... Evil or Very Mad
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 12:21 pm

ingat pula sia serita bepulu taun dulu sana tawau..... saturang ahli lambaga pangarah majil parbandaran tawau kana pasat & buang negeri pasal ic palsu..... bayangkan buli sampai ahli lambaga pangarah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 1:24 pm

pukutarap. wrote:
ingat pula sia serita bepulu taun dulu sana tawau..... saturang ahli lambaga pangarah majil parbandaran tawau kana pasat & buang negeri pasal ic palsu..... bayangkan buli sampai ahli lambaga pangarah.....
inilah yg dikatakan oleh urang puti tips of an ice berg ..entah berapa yg inda kadapatan sampai sekarang.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 1:48 pm

imagine sj penduduk sabah sdh 3 juta lebi..... kala sarawak 2 lebi sj..... tp mangkali sabahan ni produktip.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 4:30 pm

dan bayangkan 5 - 10 thn dari sekarang apabila cucu pti yg berpulu ribu tu berkawin sesama sendiri dalam usia yg sangat muda. tenaga muda... kuat membiak tanpa menghiraukan apa yg disebut family planning. urang tampatan kasi limit 2 - 3 anak.. pti pula indada limit sampai menopause..bikin gerun oo.. 10 - 20 thn akan datang pti lebih banyak drpd org tempatan sebab yg sedia ada membiak terus dan ditambah pula dengan yg berdatangan...
Back to top Go down
bangkahak
Prebet
Prebet


Number of posts : 22
Registration date : 2010-02-13

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 4:33 pm

tambah2 lg org tempatan kawin dgn pti, hahahahaaa... kesiannn...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 4:52 pm

kita terima saja kenyataan dengan hati yg berat... Very Happy
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 6:30 pm

terima tdk rela, hahahhaaa... minggu lalu saya jumpa seorg bugis yg saya nampak sengaja 'melibas2'kan mykad mo kasi tengok2 kawan2 dia dgn perasaan bangga... sambil ketawa... apakan daya, saya tiada kuasa... lapor polis? hahahahaa, ketawa itu polis kalau buat laporan ttg itu...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 9:57 pm

ini satu perkara yang sangat membunuh kita , IC ni adalah lesen mendapatkan segalanya , boleh beli tanah , loan bank , biasisiwa dsb ..

a] ada kes , orangnya masih diindon , IC sudah menunggu di Tawau , ic tulin bukan palsu punya ..

b] kakitangan JPN Tawau , cuba lihat bangsa apa majoriti ? dusun , bajau , murut , ???? tiada ..bugis kontrol ,

c ] pernah saya saja masuk jalan2 ofis Jpn sandakan , hari itu majoriti pengunjung yg berurusan adalah orang Indon , pilipin , orang tempatan tiada ..

d ] orang bugis ada 'cabel besar' Jpn pusat di KL , orang Tawau ..bangsa bugis

e] hanya JPN yg memproses segala urusan berkenaan Ic , ada orang2 Jpn yang haprak , makan rasuah , boleh dibeli , mereka2 ini lah yang jadi 'kuman' penyakit , orang kita pun ada juga yang perangai macam itu ...jahanam !

f ] selain itu , perkhawinan dengan PTI juga salah satu penyebab mereka mudah dapat Ic , entahlah ....sakit hati , sakit mata , sakit kerongkong , sakit perut fikir hal Ic ni ....
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 10:25 pm

ini kis sdh talampau lama, bulum ada panalasaian..... mimang bikin sakit ati tingu urang2 asing yg inda layak dpt ic tp dpt pula & kadang2 lebi sanang dr urang tampatan sendiri..... dan ini kis ic palsu atau ori ni sdh kana sebut lama dulu bah tp masam begitu2 sj tindakan karajaan..... masam kis siapa banasip inda bagus maka tatangkaplah, siapa nasip bagus, maka talapaslah..... indada kamampuan ka ini karajaan mo bantaras kis ic ni? suba kamu jawap sia, indada kamampuan ka ini karajaan mangatasi masalah ini? adaka ini kis akan beterusan sampai taun 3000?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 10:47 pm

penyakit ini kena banteras dari akar baru boleh , orang2 yang mengurus hal ehwal ic ini yang sepatutnya kena pantau , jabatan pendaftaran kena buat satu undang2 baru yang ketat dan telus ...kena babitkan jabatan lain seperti polis ,

sebanyak mana pun kakitangan JPN yang dibuang kerja gara2 projek ic , sebanyak mana pun PTI kena tangkap ...tidak akan memberi kesan besar , akan ada kakitangan lain yang meneruskan kerja2 keji itu , dan tetap PTI akan masih mampu dapat bekalan Ic ,

campurtangan politik juga seharusya tidak berlaku , bukan satu rahsia sebagaimana spekulasi selama ini , ataukah berlaku peperangan kaum di sabah baru ada tindakan tegas dilakukan ?

isu ini sudah wujud sejak zaman Usno , zaman Berjaya , PBS dan kini ..kalau setakat tangkap dan hantar balik , ianya cuma merugikan kita , buang duit ja , kalau dibunuh campak dalam laut lagilah tidak boleh , silap2 masuk kes PBB ...

satu lagi caranya ialah pihak negara berkenaan harus tubuhkan konsul di sini , Malaysia sudah berkali2 minta pada pilipin tubuhkan konsul disabah tapi tidak dilayan , sebab filipina lagi suka kalau orang2 mindanao ini kekal disabah , malah dorang tidak lagi menganggap pelarian2 ini sebagai rakyat dorang , kerjasama dari negara2 ini salah satu cara untuk Malaysia mengusir PTI ini ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Sun Feb 28, 2010 11:06 pm

kalou penipuan masi buli balaku, bamakna sistem jpn bulum lg sanggih, masi sanang2 kana satak rumpak..... yg jpn bangga2 sikarang hanyalah tu cip yg kunun inda buli kana ubah..... yalah kalou itu pemeriksa ada pigang card reader, kalou indada, nah tingu muka atas kad sama dgn muka itu pti, bah tarima sjlah..... sia tingupun masam sanang2 bah tukar itu gambar atas plastik mykad, mula2 dulu mangkali jpn inda tepikir pun sinang butul tukar gambar, mangkali pasal taksub butul sama itu cip.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Mon Mar 01, 2010 10:40 am

betul , Ic kita senang dipalsukan , beribu sudah kes ic palsu kena tangkap tapi masih ada ic palsu yang wujud ...macam ada sindiket pula , entah apa yang dibuat oleh JPn samada dorang sedar atau tidak hal ini , cuma cip yang dibangga2kan ..

dulu , zaman Ic biru lagilah teruk , senang betul kena tiru ...pernah depan mata saya itu kawan kasi koyak IC dia , selang 3 hari ada sudah baru [orang semporna] , masa itu saya baru tingkatan 4 , belum tahu apa2 ..., dia cakap banyak kes masa exam SPM , orang lain yang tolong jawabkan soalan , maknanya ' si A yg ambil exam tapi si B yg pergi duduk masuk dewan , dorang kasi cungkil itu gambar kasi ganti , nama si A punya tapi muka si B punya , itu kawan bilang biasanya kes begini berlaku pada calon yang ambil SPM/STP persendirian ...dan dia sendiri mengaku sudah 2 kali buat kerja begitu , tolong jawab exam kawan di semporna , masa itu dia sedang study sana UKM kampus lama jalan Tuaran ..

entah2 sampai sekarang masih ada kes begitu berlaku ...?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Mon Mar 01, 2010 6:16 pm

lusu juga ini jpn taksub butul kunun cip mykad sanggih butul inda buli kana palsu, hihihihiiii..... mo takatawa sia...... apa guna sanggih kalou rayat biasa inda taupun yg itu ori ka palsu...... dan yg pigang mykad palsu bukan rajin butul mo guna itu mykad palsu sari karaja sana JPN, hihihihiiiii..... atau pulis ka, tantara ka..... urang palui sj yg pigang mykad palsu tp pigi sari karaja di tampat2 yg masam begitu..... masam dulu, inda silap sia ada pti suba masuk tantara, hihihiiiiii...... mimang palui......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Thu Mar 04, 2010 11:02 am

Perlu kah suruhanjaya siasatan di raja utk JPN sabah. ada pendapat?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Thu Mar 04, 2010 2:02 pm

saya rasa perlu ...demi mencari kebenaran dan masalah sebenar disebalik isu yang sudah sekian lama jadi barah , tetpi ahli2 suruhanjaya perlu diambil dari mereka yang betul2 ingin mencari 'ubat' bukan sekadar tempelan ,

sabah sudah menuntut agar pengarah JPN mestilah anak jati sabah dan ianya telah ditunaikan , masalhnya pegawai dari gred S40 , 41 , 42 , 44 yang bertugas paling banyak berhadapan dengan umum tidak ditapis , mereka inilah yang harus dipantau dan 'diekori' kerana dengan sign merekalah kerani akan mengikut ja ..mentang2 pegawai sudah sign , main lulus ja ..
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Thu Mar 04, 2010 7:03 pm

dorg (JPN) tu, lagi rmai PTI masuk sni sabah, lagi gmbira. kalo suruhanjaya siasatan di raja campur tangan, seolah˛ menutup periuk nasi dorg ba itu.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Thu Mar 04, 2010 7:14 pm

mimang perlu..... tp karajaan yg inda mau...... heran juga kanapa..... bayangkan kita mo tau siapa yg 'manjual' kawarganagaraan malasia sama urang asing..... tp karajaan masam inda mo kana tau siapa itu urang..... kanapa itu ah? ada udang di sabalik mi ka? tp pd masa yg sama rayat dilarang dr buat spikulasi..... hihihiiii, masam rusak gila sdh ini dunia.....

inda parlu ramai, saturang sj pun sdh sukup utk kasi rusak nagara..... katalah ada saturang urang asing yg barjaya menembusi sistem nagara kita & dia karaja sana jpn..... itu kalou saturang, kalou ramai masamana? dan urang inilah yg kita mo sari tp karajaan masam inda mau...... sampai sikarang, antah sdh barapa ramai yg berjaya manjadi warga malasia...... bila usul suruhanjaya diraja disadangkan sana palimen, si kiandi yg budu2 ikut sj mambabi buta arahan dr 'angkasa' merijik itu usul...... padahal itulah yg diminta2 uli rayat sabah, sdh bepulu taun sdh minta2...... sakali ada paluang, sapat2 kana tutup..... dan urang sabah sendiri yg tutup..... sedihnyaaaa..... dan palui......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Thu Mar 04, 2010 7:47 pm

bagus lagi mangkali kalau karani randah yg diberi ganjaran (RM1000/perPTI) bagi melapurkan kepada pihak tertinggi JPN bila ada org yg disyaki PTI menghantar borang permohonan mykad. Bila pemohon itu dicekup polis dan didapati PTI kerani tersebut dapat ganjaran. Barangkali rajin betul tu karani kasi temuduga tu pemohon... Very Happy

Biasanya kerani saja yg bersemuka dgn pemohon IC.. pegawai cuma sain saja mana2 borang yg lengkap tanpa melihat muka pemohon. bukan begitu kaitu?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Thu Mar 04, 2010 8:14 pm

inda dpt juga tu, kalou kana lapur pun, pihak atasan inda dpt buat apa2 juga pasal ada 'kuasa' yg lebi kuat yg inda mo itu hal kana kurik..... sikijap sj sdh kana guring sutung itu karani..... atau kana kasi masuk aisbuk.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Mykad buatan Tawau   Today at 1:53 pm

Back to top Go down
 
Mykad buatan Tawau
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah ::  :: -
Jump to: