To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 12:08 am

si rais kasi umum timpu ari, stesen2 radio wajip kasi siar mujik2/lagu2 tampatan..... siapa inda kasi siar, inda kana kasi renew lisin..... hihihihiii..... sia tepikir bah, kanapa stisin2 radio tampatan ada yg inda minat atau inda salalu kasi siar lagu2 artis tampatan? asik mujik2 luar nagara sj, kanapaitu?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 2:38 am

ini isu sudah lama , sudah diperkatakan hebat oleh beberapa pihak ...termasuk artis2 sendiri , dorang tidak puas hati kerana kekerapan lagu2 tempatan disiarkan jauh beza dengan lagu2 luar , dorang sudah lama menyuarakan hal ini tapi tiada tindakan dari pihak kementerian ,

apabila beberapa artis veteran dilantik sebagai senator , ia jadi satu kekuatan para karyawan untuk menyalurkan dan menyampaikan suara , atas keprihatinan [ desakan ] akhirnya dikeluarkan arahan yg demikian , dengan niat membela nasib artis tempatan ..

alasan pihak stesen2 penyiaran ialah , mereka mahukan lagu2 yang mampu menarik pendengar ,lagu2 yg berkualiti , ...ini menimbulkan persoalan adakah bermakna lagu2 tempatan tidak berkualiti dan tidak menarik ?

stesen penyiaran ada alasan tersendiri , cuma mereka yg tahu benar atau tidak alasan2 dorang itu , kerana setiap orang ada persepsi masing2 ..

apapun , baguslah kalau ada arahan sedemikian , cuma jangan dilupakan lagu2 tempatan dari sabah sarawak ...jangan pula hanya mengutamakan lagu2 dari malaya , sesuai dengan slogan 1malaysia ..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 1:37 pm

mungkin ini menunjukkan bhw lagu2 luar lebih diminati ramai berbanding lagu tempatan... & timbul persoalan mengapa lagu tempatan kurang diminati.. hal minat meminati ini adalah bergantung kpd hati.. jika tdk minat maka tdk minatlah walau dipaksa sekalipun... siapapun, menterikah, artiskah, tdk dpt memaksa sesiapa utk menaruh minat kpd sesuatu... justeru itu, artis & kementerian sepatutnya mengambil langkah meningkatkan kualiti lagu2 tempatan... terus terang pd saya, tdk banyak lagu tempatan yg 'masuk' dlm hati... artis spt syok sendiri, mereka berhibur sendiri... mereka lupa masyarakat yg memberi mereka duit dgn membeli cd lagu2 mereka... tanpa belian drpd pendengar, mereka tdk jauh beza dr org2 kebiasaan... jd patut pentingkan apa yg diminati masyarakat & bukannya syok sendiri shj atas pentas...
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 1:40 pm

bukankah lucu sehingga menteri sendiri masuk campur seolah2 'memaksa' pendengar mendengar lagu2 tempatan... negara lain adakah yg begitu? peraturan baru kementerian ini kelihatan lebih kpd rayuan kpd pendengar utk mendengar lagu2 tempatan & sedikit sebanyak memalukan artis yg lagu2 mereka kurang diminati...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 7:49 pm

pada pendapat tuan garadu , bagaimana cara yang sebaiknya menangani isu ini ?

adakah patut biarkan stesen penyiaran menentukan 'selera' mereka dalam pemilihan lagu ? atau kasi sama 50-50 kekerapan lagu tempatan dgn lagu luar disiarkan , atau bagaimana ?
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 9:58 pm

mungkin para artis perlu memandang serius ttg kehilangan minat pendengar terhdp lagu2 tempatan... perlu tengok kenapa...

1. mungkin lagu2 kurang menarik, senikata 'hebat' tp melodi tdk menarik... pendengar mau melodi lagu yg boleh 'menusuk' kalbu... contoh lagu Selagi Ada Rindu... lagunya simple tp melodi ok... pendengar akan mendengar melodi dulu barulah lirik... melodi tdk best, jgn haraplah pendengar akan membaca liriknya...

2. perangai artis... biasanya artis2 malaysia berlagak mengalahkan menteri... mungkin mereka lupa bhw artis hidup dgn 'pembelian' duit masyarakat terhdp cd/kaset lagu2 mereka... sdh tentu rakyat akan meluat.. bila hati dah meluat, jgn haraplah mereka akan keluar duit utk beli cd... apa yg kita dengar dr media massa setiap hari adalah hal2 butuk artis2... cerai2, saman2, gaduh2, mengada2....

dulu saya ada seorang kawan yg pandai melukis... mmg terer... tp dia suka melukis lukisan2 abstrak yg kami kawan2 diapun susah mau faham apa yg dilukis... apa lg mau mengatakan lukisannnya cantik, faham pun tdk... bila diberitahu kenapa tdk melukis lukisan2 yg cantik2 supaya boleh dijual, contoh spt pemandangan, alam sekitar, potret dsb... dia cakap yg masyarakat mmg susah mau faham sb bukan semua pandai melukis... seorang pelukis sepenuh masa hidup dgn hasil jualan lukisan2nya... dia bangga pula kebolehannya menghuraikan maksud lukisan2 abstrak yg budak kecil pun boleh lukis... jd sepatutnya artis muzik pun sepatutnya mementingkan pendengar & bukannya fanatik pd idea sendiri, lainlah kalau dia semata2 utk seronok2 menyanyi & bukan utk dpt duit...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sun Mar 07, 2010 10:58 pm

mungkin komposer2 di malaysia sudah kekeringan idea , atau memang kita kekurangan komposer yang berbakat ...atau kita kekurangan penyanyi/penghibur yang berkarisma dan hebat , ..

purata umur penyanyi kita yg kekal dalam arena adalah sekitar 30an , cuma seorang dua artis lama yang mampu mengekalkan diri bersaing dengan penyanyi2 baru lahir ,

memang susah untuk menghasilkan lagu2 yang mampu memuaskan hati semua orang , selera setiap kita berbeza , pilihan dan minat pada etnik lagu tidak sama ,

secara peribadi , saya sangat kurang mengikuti perjalanan dan cerita artis2 kita ...saya minat lagu2 lama , lagu 70an dan 80an punya , makumlah orang kampung ..jiwa kampung , selera kampung
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Mon Mar 08, 2010 8:37 pm

masam butul juga sakapan si garadu.....

parna dingar lagu2 evergreen? kanapa kana sakap evergreen? pasal sudah bepulu taun masi lg ramai urang suka dingar & nyanyi..... suntu kingston town, hey jude, oh carol, my way, sway, unchained melody, country road..... sampai sikarang ramai urang suka dingar..... gerimis mengundang, fiona, sandarkan pd kanangan..... kaloulah melodi2 lagu siuk2 begini, kompom urang suka dingar & akan manjadi evergreen.....

jd mangkali komposer2 kana ubah parangai, masam sakapan si garadu, jangan siuk sendiri sj kesualilah mo behibur sendiri sj..... tp kalou ada ati mo dpt banyak duit drpd jualan cd, maka kanalah pikir pasal pendingar..... apa yg sia tingu, masam banyak pula lagu2 rap atau yg dakat2 masam rap, yg tua2 kompom indada mambali..... lagu2 begini yg melodi inda siuk, jan haraplah akan jd evergreen......

jd babalik kpd stesen2 radio, diurang ni berurientasikan kauntungan, diurang pun mau juga ramai urang mendingar siaran diurang..... kalou diurang kasi siar2 lagu2 yg inda siuk, masamana gia urang mo pusing channel masuk stesen diurang? jd sia nampak indada jalan lain salain artis2/komposer sendiri yg perlu sipta lagu2 yg melodi siuk.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Mon Mar 08, 2010 9:12 pm

boleh tahan ko ni gaman , layak jadi pengkritik AF8 ganti c Ogy .. Very Happy

apapun , memang betul ...setuju , komposer jangan perasan dan syok sendiri , jangan salahkan pendengar tidak meminati lagu2 ciptaan dorang ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Mon Mar 08, 2010 9:34 pm

hihihihiii..... kumin main antam sj baitu gaman..... sia tepikir kalou sia sendiri yg mendingar.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Mon Mar 08, 2010 11:04 pm

adeeehh surunuk saya membasa pos2 kamu mengenai mujik ni. memang padat berisi.

Wah baru ku tau si gaman dan si gaman ini rupanya tau butul psl mujik juga..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Tue Mar 09, 2010 9:06 am

memang boleh tahan ..itu baru komen main hantam ja dari tuan PT , kalau komen yg betul2 punya tidak dapat bayangkan macamana hebat dia , itu baru tangan kiri punya pukulan kan tuan PT Very Happy tangan kanan belum lagi ..

angkat tangan sia kalo pasal muzik ni ...memang buta kayu , sia mengaku ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Tue Mar 09, 2010 5:35 pm

sia mujik ni kira buli tahan juga..... pukul gung, itu jitar bambu, hihihihiiii.....

balik pd serita, bukan sj mujik2 di radio2 stesen yg kasi main2 lagu2 luar bah, tv kita pun tingulah, malar pilem indun sj..... tau kanapa? pasal banyak peminat indun..... dan ramai indun sini malasia..... dulu sia ada basa, kalou pilem luar murah2 sj bayar, tp kalou pilem sendiri, aduinaaaaa sampai bepulu ribu, mana stesen2 rajin butul mambayar..... sia kalou bilang drama2 tampatan, adinaaaa..... kana bayar tingu pun masam malas2 sia, bukan bilang inda mo tingu tp malas bah..... bukan bilang sumbung, bukan bilang inda patriutik, atau panatik pilem luar, tp kalou sdh inda suka mo buat masamana, kannnn...... suba tingu pilem tampatan, indada serita lain, serita antu, sinta2, lawak2 budu, serita kerualga gadu2, panat sia meningu pilem begini..... malah ada 1 ketika dulu, sanang2 buli ramal jalan serita pilem tampatan..... kalou ada pemuda lari2 atas batas sana tabasan, sambil pigang surat, indada lain tu, mimang dpt surat tawaran masuk tantara..... sia kalou tingu astro, suka lagi sia tingu main bul atau serita2 haiwan..... dan sia tepikir, sia saturang sj ka begini? kanapa sampai mentiri kasi wajip siar lagu2 tampatan?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Wed Mar 10, 2010 11:44 am

barangkali tu mentiri mau tulung tu artis tampatan bah. Kalau lagu2 diurang kana kasi siar di redio mungkin diurang dapat rualti labaitu.. atau kalau indapun mangkali kalau banyak kali kana kasi siar/mainkan di redio lama2 urg suka juga tu lagu.. kemudian tagarak lah hati mau beli cd dia..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Wed Mar 10, 2010 2:28 pm

inilah salah satu contoh masalah kita dimalaysia , apabila banyak lagu2 luar disiarkan akan ada pihak yang tidak bersetuju , dan mengeluarkan fakta2 mempersoalkan kenapa ? lalu meminta agar lagu2 tempatan ditambahkan jumlah kekerapan disiarkan ...
tetapi apabila menteri mengarahkan agar lagu2 tempatan ditambahkan jumlah kekerapan penyiaran , akan ada juga yang mempesoalkan kenapa ?

masalah ini tidak akan ada kesudahannya , dua pihak yang saling tidak bersetuju tidak akan mengalah ...akhirnya masa dihabiskan untuk berbalah sahaja
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Wed Mar 10, 2010 7:41 pm

tp mmg begitulah kehidupan manusia... saling 'membincangkan' ttg apa sj, tiada hentinya... spt yg ada di antara tuan2 cakap, sdh menjadi makanan/santapan minda manusia... mgkin beginilah manusia yg berakal berkembang...

bukan utk menyebelahi mana2 pihak tp saya sendiri kurang berpuas hati dgn kemelodian lagu2 tempatan... mungkin para komposer perlu menitikberatkan melodi lagu berbanding lirik... saya nampak lirik2 lagu hebat2 semua... kalau lagu2 indonesia, kadang2 lirik mereka simple shj tp melodi best, maka ramailah org malaysia yg meminati lagu2 mereka... contoh spt lagu kris dayanti menghitung hari... simple tp melodi best...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Thu Mar 11, 2010 1:02 pm

itu lagu kalau dihayati dalam2 bikin takut oooo ..bikin seram , macam meminta2 akan berlaku sesuatu dimasa hadapan .. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Thu Mar 11, 2010 7:22 pm

kamu sdh dingarkah itu lagu dusun si linda yg rantak poso2? hihihihiiiii..... lusu urang2 kita ni..... mangkali inilah akibat kalou lagu2 tampatan inda siuk melodi.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Thu Mar 11, 2010 9:58 pm

adakah tuan PT ? saya belum dengar ooo ...ok jugak kah ?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Fri Mar 12, 2010 1:32 pm

ada tu, rantak poso2, dingar pun tau sdh poso2 suma dusun lah...... kana modipaid sikit..... tp oklah pasal dusun.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Fri Mar 12, 2010 10:16 pm

Tapi enda hiran lah kalau indon memang maju psl lagu sana..psl banyak bakat2 sana..mana yg berbakat tu diurang akan betul2 pastikan mereka akan dapat sesuatu dengan bakatnya..negara survival bah..kalau butu diaorg panjang..misti dia berlakun bulu pilim tu.

mcm kita ni lain sikit..katalah butu kita yg panjang2 pun kita diam2 saja psl kita banyak peluang pekerjaan, senang cari makan..tidak payah gaduh2..dan tidak sampai menggadaikan maruah. mereka lain..maruah tolak belakang yg penting perut isi dulu.

P/S: saya enda tau mo kasih ibarat mcm mana terpaksa lah saya pakai perumpamaan butu ini. klu itu enda bagus saya minta maaf aah. hihihi. tapi saya percaya rakan2 semua paham apa yg saya maksudkan ini.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Fri Mar 12, 2010 11:36 pm

kalou time kawin2 kadangaranlah lagu2 indun kana nyanyi2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Sat Mar 13, 2010 9:16 am

he he ...saya suka perumpamaan tuan Orud , ngam lah tu ...memang betul , negara survival , maruah belakang kira yang penting perut mau diisi , setiap langkah adalah tentang perut kalau di Indon ..

cuma tuan PT dan orud yg sesekali kasi tunjuk laser ...ngam tu , sebab Indon pun laser tahap bingung juga sama kita Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: 1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan   Today at 11:22 pm

Back to top Go down
 
1 mac 2010, wajip kasi siar lagu2 artis tampatan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: