To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 3:20 pm

Kalau org Bugis, org Suluk dan lain2 suku di sabah. Kebanyakannya ada seni martial art mereka sendiri. bagaimana pun saya masih tertanya2, bagaimana dgn KDM. kenapa tiada silat khusus yaang di cipta oleh kita?
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 3:56 pm

alphawaves wrote:
Kalau org Bugis, org Suluk dan lain2 suku di sabah. Kebanyakannya ada seni martial art mereka sendiri. bagaimana pun saya masih tertanya2, bagaimana dgn KDM. kenapa tiada silat khusus yaang di cipta oleh kita?

memang tiada bah bosku seni silat dalam KDM. kalau sebut pasal silat ini saya teringat pada zaman 50an - 60-an cerita di Kudat ttg seorang pendatang Cina dari tanah besar yang mempunyai kung fu. Apalagi ni cina yg ada kungfu ini kira samseng lah juga ni... kalau ada orang yang macam dia tak suka maka dia cabar utk berlawan.

Maka terjumpalah dengan seorang Rungus Gonsomon yang sedang naik di kerbaunya dan berlalu di hadapan si cina yang ada kung fu tersebut. Uinah..tercabar si taiko tersebut..tersinggung basarlah katakan sebab ndak di kena respek oleh orang kampung. marahlah kira-kira.. manakala yang si amai ni pula buat-buat tak kisah dia walau pun kena marah, di maki diatas kerbaunya. Beberapa meter kemudian setelah orang rungus yang lain bilang.. "aiks amai mad momoruvak sidikau ino gansing do kina.." [alamak pak cik ni samseng cina nak mencabar kamu dengan temberangnya..]

si amai pun hentikan kerbaunya dan turun dari kerbaunya beberapa puluh meter dari si apek.. si amai ini dengan tenang sambil makan sirih berjalan menuju ke arah si taiko...sambil bercakap "ai..dia mau bekawan sama saya baitu..." sambil meludah dekat rumput..

tetiba itu taiko yang ada kung fu tidak dapat bergerak..yang kelihatan rumput yang di lalui oleh si amai tadi macam di tiup angin memberikan jalan kepada si amai...

disebabkan si amai tidak bermaksud utk mencederakan sesiapa.. dia nampak sebatang pokok bakau yg sudah rendang terus di cabutnya macam mencabut rumput sambil berkata "adei.. kohubang ko dot badi mai..kazu panggang..pogidu silzo.." [eh.kau ni pokok bakau bikin semak tamu di sini..pergi ko main jauh-jauh sana..] dia bilang sambil terus humbang sana paya...

lepas itu si amai pun naik kerbaunya dan pergi dari situ... sejak itulah tiada lagi kung fu atau kung pao dari cina yang kena tunjuk2 di sana kudat..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 4:17 pm

boleh tahan cerita kau ni bush... selamba tp menarik...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 4:19 pm

bushido wrote:


1. "aiks amai mad momoruvak sidikau ino gansing do kina.."


macam saya mau ketawa yg saya kasih bold tu bush. heheh gansing dot kina.
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 4:21 pm

niche wrote:
boleh tahan cerita kau ni bush... selamba tp menarik...

Sebenarnya niche, ada juga yg tidak percaya cakap si bush ini dan menganggap semua apa yg dia cerita ini dongeng semata2. tapi kalau kamu pernah tinggal di kawasan kudat nanti kamu tau lah betul kah tidak cerita si bush ini. tinguk sendiri kehebatan org rungus.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 4:38 pm

he he ini benar ni kawang..bukang maing2 punya cerita. Tapi ini terjadi pada zaman lepas perang dunia kedua kira-kira tahun 60-an lah cerita ini.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 5:27 pm

saya masih ingat lg di kg saya ketika masi ramai lg orang2 tua masih hdiup, mereka selalu bercerita mengenai 'kuntau' dan mereka sebutlah siapa2 yg mereka kenal yg hebat dlm kuntau ni... jd kuntau bukan seni pertahanan diri kdmkah?
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 5:55 pm

Kuntau? waduh sudah lama saya tak pernah dengar ni perkataan. Sepupu saya semasa saya masih kecil lagi ada gelanggang Kuntau.

Yang saya ingat masa itu ada jurus yang di sebutnya sebagai "Bvingkang Bumi". Kuntau ini dalam pengertian mereka adalah "pengeliruan terhadap pihak lawan". Disebabkan jurus sepupu saya ini dia tak di benarkan kawin dan tidak di benarkan marah..walaupun sedang berlawan dengan musuh.

Namun akhirnya dia jatuh cinta pada seseorang dan dia jatuh sakit dan hampir mati kerana melanggar peraturan "Jurus Bvingkang Bumi". Mujur kerana ada orang gereja dari Kristian yang menyembuhkan sakitnya dan akhirnya dia sembuh namun dia sudah kurang pendengarannya selepas itu.


Last edited by bushido on Wed Sep 17, 2008 11:51 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 10:14 pm

Bukan kah Kuntau ini satu sebutan utk semua jenis seni mempertahankan diri, macam contoh kita cakap kung fu. didalam kung fu itu ada karate, tae kwan do, kungfu munyit dan kung fu tau foo fa? lagi satu silat, didalam silat itu sendiri bermacam2 ada silat. silat sendeng, silat daun, silat gayung.

Bermakna Kuntau bukan lah sejenis silat, kung fu atau shaolin, tapi perkatan umum yg mewakili kesemua yg di sebutkan di atas. mungkin bahasa Kuntau ini adalah bahasa KDM? melayu saya tidak pernah pun dengar dia org sebut pasal kuntau ini.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 10:29 pm

ya kan, sdh lama sia inda dingar pasal ni kuntau. Dulu2 urang tua2 salalu sakap pasal ini kuntau dan buli bekuntau lagi..... mungkin inilah seni partahanan diri kdm..... antahlah....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Wed Sep 17, 2008 11:54 pm

saya rasa Kuntau ni bukan bahasa melayu bah... ada dalam kamus melayu kah itu perkataan kuntau?
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 2:42 am

bushido wrote:
saya rasa Kuntau ni bukan bahasa melayu bah... ada dalam kamus melayu kah itu perkataan kuntau?

Mimang indada kawang. jadi adakah ini bermakna kita boleh claim perkataan KUNTAU itu sebagai hak cipta terpelihara?
Back to top Go down
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 7:34 am

perkataan kuntau tu ada dalam kamus dewan dan didefinisikan sbg sejenis silat atau pencak cara Cina.
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 7:41 am

KDM ni duuulu2 terkenal dgn ilmu2 saja bah; kuat telampau, pandai ilang2, sekelip mata sja smpai di suatu tempat, kebal, pandai kasi pindah tu 'tut' ke dahi dsbg. itulah seni mempertahan diri mereka. Cuma sekarang ni semua kepandaian2 tu dah mula hilang sebab ilmu KDM sekarang ialah ilmu keTuhanan. hee...
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 4:53 pm

o yakah? tp masam bikin heran juga kanapa urang tua2 dulu2 tau & pandai pasal ini kuntau? maka2 sanaaaaaaa jauh di padalaman...... yg ilmu2 tu lain, sia kisil2 dulu sdh sia dingar pasal ni kuntau, & sia tau siapa2 urang tua di kg sia yg pandai kuntau..... tp sikarang diurang indada sdhlah......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 5:15 pm

pukutarap wrote:
o yakah? tp masam bikin heran juga kanapa urang tua2 dulu2 tau & pandai pasal ini kuntau? maka2 sanaaaaaaa jauh di padalaman...... yg ilmu2 tu lain, sia kisil2 dulu sdh sia dingar pasal ni kuntau, & sia tau siapa2 urang tua di kg sia yg pandai kuntau..... tp sikarang diurang indada sdhlah......

itu mungkin salah satu penujuk yg kita ni ada kaitan dgn sina ba.
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 5:24 pm

ada 1 nama bah yg pemes dulu2 pasal ni kuntau, antah kamu parnah dingar ka...... Kuntagil..... tp mimang sikarang dia sdh tiadalah..... ada ramai urang nama ini tp yg ini pemes pasal kuntau..... minta maap kalou ada pamili dia yg tabasa ini post..... sia waktu kisil2 sia salalu butul dingar ni nama......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 9:15 pm

KunTau ha ha memang bahasa cina ni geng... macam sudu kita pun panggil Si-Kang tetapi mungkin ini terjadi sebagai bahasa pinjaman hasil gelombang migrasi [campur-aduk] bahasa melalui hubungan tukar barang dulu...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 10:28 pm

mungkin juga.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 10:32 pm

Ada orang cina (bukan sina) kah disini yg boleh mengesahkan perkara ini, pasal kalau kuntau memang bahasa yg merujuk kepada seni bela diri cina, kenapa org cina sendiri memanggil martial art mereka sebagai shaoilin, Kung fu dan yg terbaru adalah wushu.

Kenapa mereka tidak memanggilnya sebagai kuntau?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Sep 18, 2008 10:37 pm

ya kan..... nah, kanapa kita panggil kuntau? suba siapa2 tanya kawan2 yg 'cina' adakah parkataan diuang kuntau..... dan apa artinya.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
kunut
Prebet
Prebet


Number of posts : 33
Registration date : 2008-10-04

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 10:31 pm

alpha.wave wrote:
Ada orang cina (bukan sina) kah disini yg boleh mengesahkan perkara ini, pasal kalau kuntau memang bahasa yg merujuk kepada seni bela diri cina, kenapa org cina sendiri memanggil martial art mereka sebagai shaoilin, Kung fu dan yg terbaru adalah wushu.

Kenapa mereka tidak memanggilnya sebagai kuntau?

buss,menarik topik ni,bole la sy mencelah.sy ada baca di satu kadai buku ni di kl.ada satu section martial art,sy ada tertingu buku bertajuk "guntaw".ya memang nama lain kungfu yg dari sina itu.kalu melayu pun nda silap tahun 60-70an suda ada kuntaw tekpi yg dipelajari oleh pramlee.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 10:41 pm

naa kan ada kuntau..... tp yg sia heran, kanapa masa sia kisil2 dulu, itu parkataan kuntau sdh biasa sia dingar dr urang tua2 aah? masamana diurang tau tu? atau mimang kdm punya martial art, suma kebutulan nama dia pun kuntau..... sia ada nampak lg itu urang basar2 bekuntau, tp inda nampak masam kungpu di tv.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 10:43 pm

ya betul gaman, memang tidak nampak macam kung fu pun mainan dia urang.
Back to top Go down
kunut
Prebet
Prebet


Number of posts : 33
Registration date : 2008-10-04

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 10:47 pm

sy rasa seni mempertahan kan diri memang ada dlm urg kadus.cuma seprti yg dihighlight bahawa urg kdm inda suka sakap besar,belagak jadi org dulu2 ni meminjam saja la sakapan cina .entah la,ni tekaan saja
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Today at 3:50 am

Back to top Go down
 
Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Art & Skills-
Jump to: