To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 24% org miskin di sabah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 10:19 am

kununnya 24% rakyat sabah sekarang taraf miskin. tapi saya ingin tahu berapakah pendapatan sebuah keluarga yg boleh dikategorikan sebagai miskin?
sebagai contoh.. pandapatan saya sebulan inda tantu tapi katakanlah purata rm1000.. bayar itu ini tiada tinggal lagi ..makan hampir inda sukup ..nasip baik buli cari pakis, mamansing ikan turongou.. adakah saya inda tersenarai dalam kateguri miskin?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 6:32 pm

kao inda masuk katiguri mosikin tuan orut..... ada gata, sawit, kerita...... ada di kg2 yg sia nampak, rumah sdh bepuluh taun tinggal tp indada letirik, tanggapun kadang2 ada yg masi tangga kayu bulat, pakaian sumpang samping, anak2 basar2 tp indada karaja..... sikul anak2 samua antah sampai mana sj, ada moginum2 kompom diurang anak baranak ada pasal puk makan minum...... kebisukan hari pun masi ada dtg..... tp kalou kao ada siri2 masam kerualga yg sia serita ini, barmakna mimang kao tamasuk itu 24%lah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:04 pm

yg ko sakap itu miskin tagar bah. Miskin ini ada 2 kateguri bah iaitu miskin dan miskin tagar..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:08 pm

hihihihihiiii.... kalou begitu sia masuk mosikin inda tagar la ni.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:18 pm

saya tertanya-tanya bah adakah statistik itu merangkumi miskin dan miskin tagar? Kalau saya inda tamasuk kateguri miskin...jadi saya ini urang kaya la... Very Happy
Malu saya dianggap kaya. camana juga bah diurang kasi kateguri ini... Shocked
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:21 pm

dua2 masuk mangkali tu tuan orut..... jd kalou kao inda masuk katiguri ini, mimanglah kao kaya..... kalou pun bukan kaya, kao masi katiguri inda mosikin..... jd bukan mosikin laitu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:25 pm

mungkin ada kateguri "tidak kaya tidak miskin" baini kan... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:53 pm

ya, hihihihihiiii..... sia mangkali masuk katiguri mosikinlah tp inda tagar..... tuan orut masuk katiguri inda kaya inda mosikin..... kira idup sanang sikitlah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 7:58 pm

saya hampir masuk kateguri miskin tagar baini tapi diurang (pembanci) barangkali kasi ejes bah supaya peratus miskin di sabah tidak katara...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 8:03 pm

masamana diurang kasi masuk mosikin tagar, dapan rumah tuan orut ada sawit, sana jauh sikit ada gata..... bapaking ada kerita..... kana tanya siapa punya itu sawit dapan rumah, tuan orut mo jawap itu jiran sabalah punya tp inda buli pula pasal jiran sabalah pti.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 8:14 pm

butul ada sawit di balakang ruma tapi adakah diurang tanya barapa ikar? barapa tan dapat satu bulan? karita kancil yg paking2 diluar bukan tanda beduit bah.. kadang2 minyak pun inda lepas.. Very Happy Atau barangkali diurang nampak periuk astro di atap trus diurang kasi msuk saya kateguri inda miskin... padahal astro pun kadang2 kana putung ...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 8:29 pm

kalou sia lainlah..... itu piring astru dr butul2 periuk..... (malu sia buka rasia)..... ada sawit, ada kansil paking, ada astru, masi lg si tuan orut mo masuk katiguri mosikin tagar, hihihihiii..... jan begitu bah tuan orut.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 8:42 pm

saya inda mangaku moskini tagar bah..tapi hampir2 lah... kalau ikut teknikalkan si orut butul2 miskin tagar bah. apa tidaknya.. kabun sawit masih nama mendiang boliou.. kansil atas nama kawan yg tulung jamin pinjaman bingg.. astro indada alasan lah pasal sendiri bayar bil bulanan.. Very Happy Tapi kalau kis masuk kut mimang si orut buli manang kis..Kis tuntutan jd miskin tagar... Laughing
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Tue Mar 16, 2010 9:02 pm

kira tuan orut istihar diri sendiri mosikin tagarlah kan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SumandakTamparuli
Prebet
Prebet


Number of posts : 6
Registration date : 2010-03-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Wed Mar 17, 2010 12:32 pm

hahaha... si orut2 ni pandai bah betul ko berhujah ni... klu dulu betul ko butul2 belajar sikul, sudah jadi paguam bah ko skrg ni...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Wed Mar 17, 2010 1:36 pm

bisara di kutt perlu bukti bah ST (sumandak tamparuli) .. kalau org tdk dpt buktikan asset si orut maka si orut layak mendapat subsidi ...hahaha...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Wed Mar 17, 2010 9:25 pm

hihihihiii si tuan orut baitu...... ada sawit, gata, kansil, brudben, mimang dia mosikin tagar......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Wed Mar 17, 2010 11:25 pm

bagi saya , peratus kemiskinan pada setiap negeri di malaysia lebih kurang ja ...cuma selangor yang diiktiraf sebagai negeri maju , sebab dorang punya banyak kilang dan jadi pusat segala industri , disamping geografi selangor yang baik ..

pahang , cuma sekitar bandar yang nampak ok , kalau masuk kedalam ...temerloh , jerantut , sungai lembing , dan sebagainya , keadaan lebih kurang dengan kita , malah kadang2 seolah kita lagi bagus , cuma daerah Pekan yang lain daripada yg lain , banyak perubahan dan cantik kawasan pekannya , kemas dan bersih , teratur dan serba moden ..

Terengganu , pun sama ..dari sempadan pahang , melewati kemaman , kerteh , paka , dungun dan seterusnya kuala Terenganu , cuma nampak ok dari luar ..kalau kita masuk kedalam , adoooii ..cantik lagi pekan Ranau , mungkin 2x ganda cantik ..

Kelantan , tdk payah cakaplah ...cuma pasir mas yg nampak ok , yg lain ?

melaka , johor , ...saiz negeri dorang kecil ja , senang buat apa projek pun , pun begitu kalau kita msuk ke kampung2 dalam , ada yag lebih daif dari kita , .

Saiz negeri Sabah yg besar dan kedudukan taburan penduduk juga jadi satu halangan , kedudukan mukabumi/geografi juga salah satu faktor ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Thu Mar 18, 2010 8:58 am

pukutarap. wrote:
hihihihiii si tuan orut baitu...... ada sawit, gata, kansil, brudben, mimang dia mosikin tagar......
semua tu saya pinjam saja tuan pukutarap.. sampai simkad digi pun org lain punya nama (saya inda pakai brudben) tanah yg sekangkang gobuk pun org lainpunya nama, lisin menjual sawitpun tumpang kawan.. jd kalau ikut teknikal mimang si orut miskin tagar.. hehehe..

Inda juga minta2 jadi miskin tagar bah.. saya cuma nak tau camana diurang kategurikan kaya miskin ini. adakah diurang cek butul2? misalnya org yg rumah dia cuma diperbuat drpd bambu.. masak pakai kayu api..indada latirik. tapi duit simpanan dia hasil kapingan dan kantalan mencecah puluhan ribu di bingg.. tingu dgn mata kasar mcm miskin indada apa-apa padahal dia sj yg sengaja inda mau beli kalangkapan pasal suda biasa hidup sadarhana. Tapi ada pula yg kelihatan mcm 'org berada'..padahal kalau tingu buku bingg nya ..andu kasian satu dua ratus sj yg ada... Very Happy jadi saya pikir kalau diurang inda siasat butul kakayaan dan kemiskinan penduduk sabah maka statistik yg diurang bagi tu tidak tepat. Mungkin org miskin lebih tinggi peratus dia atau sebalikanya..?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Thu Mar 18, 2010 11:30 am

kalaulah kemiskinan itu diukur dari buruk / indahnya rumah , atau sedap /tdk sedapnya makanan harian ...atau diukur dari jumlah kereta yg menjalar di rumah , pasti sabah ini adalah negeri yg paling miskin 'paling melarat' di Malaysia ..

tapi kalau ukuran miskin itu dari kiraan perkapita pendapatan isi rumah , sabah tidak dan bukan dalam kategori miskin ...kita melihat dan memahami budaya orang sabah , cara kita berbelanja bagaimana ? cara kita mengurus duit bagaiamana ?

orang cina selalu cakap ' ini bangsa dusun ..kadazan , murut , sebenarnya kaya dan mewah tapi dorang tdk tahu macamana mau jadi kaya , dan tidak tahu dimana itu kekayaan dorang , '

maknanya , orang kita tidak sedar dan tdk nampak bahawa kekayaan itu ada disekeliling , cuma menunggu untuk diusahakan , orang kita terlalu mengharapkan bantuan kerajaan dalam segala hal , kalau boleh itu nasi pun diminta tolong kasi suap dalam mulut ..
Back to top Go down
agem
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 170
Location : sabah bah!
Humor : Rasengan!!
Registration date : 2010-02-12

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Thu Mar 18, 2010 8:31 pm

Sya nipun masuk kategori miskin juga mangkali ni. Very Happy memang orang kita jarang ada yang jadi toukey bah.sabab tida barapa pandai merancang kalou meniaga pun.kemudian banyak yang 'au katama' walaupun paluang dapan mata.dan bila susah sikit,ada halangan sikitpun sanang putus-asa.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Fri Mar 19, 2010 7:20 pm

tingu siapa yg pigi mambanci siapa samua urang mosikin.... kalou sabalah sempolna, maka banyaklah urang dr sana yg masuk katiguri tagar supaya dpt bantuan, kalou sabalah kudat, begitu juga, tanom begitu juga..... biasa diurang senderung utk 'kasi paluang' sama urang sendiri utk dpt bantuan karajaan..... tp ikut pangalaman sia nampak dlm banyak hal, biasa urang2 sabah ni inda kisah masuk katiguri mosikin, kanapalah katiguri 'mosikin dakat mo mati', diurang inda kisah pun, yg penting dpt bantuan duit, rumah pprt, hihihiiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Sun Mar 21, 2010 6:31 pm

saya pun inda malu kana kasi kateguri miskin tagar bah...Tapi jgn kasi masuk TV dan nius paper lah... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Sun Mar 21, 2010 8:40 pm

hihihihiii sia inda kisah masuk newspaper ka, tv ka, mana2 sj, sia ok sj..... inda dpt bah sia pura2 kaya..... tingu sakali sj pun tau sdh mosikin..... suma diurang inda tau tagar ka indalah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Mon Mar 22, 2010 12:00 pm

macam malu juga bah , muka masuk TV ...siap kana gambar di dapur , senduk nasi , piring yg buruk , satu malaysia nampak Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: 24% org miskin di sabah   Today at 12:30 pm

Back to top Go down
 
24% org miskin di sabah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: