To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Jualan HOT Produk Resell Rights Kombo 2017
by xbest Sat Nov 25, 2017 3:09 pm

» Tips Dan Teknik Pemasaran Tanpa Kos Yang Berkesan
by SchulzCube Thu Nov 16, 2017 6:07 pm

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Sun Oct 29, 2017 12:57 am

» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Thu Sep 07, 2017 8:07 am

» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Sun Jul 23, 2017 4:56 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Wed Jul 12, 2017 6:36 am

» Need a help!
by limau123 Wed May 31, 2017 2:19 pm

» Fatherís Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2017
MonTueWedThuFriSatSun
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
CalendarCalendar

Share | 
 

 Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
bushido
Kapten
Kapten
avatar

Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 10:55 pm

baru-baru ini semasa raya, saya berjumpa kawan saya dari Kudat dan bertanya ada seni mempertahankan diri dalam sebutan Rungus?

dia menjawab dengan mudah dengan mengatakan : Memang ada namanya "Ganol Pugarak"...

itu yang dia bilang. nanti saya balik kg kalau saya ingat saya tanya lagi.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 11:11 pm

ooo bagus tu tuang, nt kasi serita sama kami sini.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Ramdin Hasim
Prebet
Prebet
avatar

Male Number of posts : 14
Location : Sugut,Beluran.
Humor : Tuhau Tolidus, Osuau olundus...hehehe
Registration date : 2009-07-21

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Jul 23, 2009 7:39 pm

tiada silat khusus tercipta oleh kdm menurut yg saya tahu, kalau bilang ilmu bela diri ada lah kalau cerita atuk saya. di antara nya ' kabalan ' atau kebal yg diperolihi menerusi pertapaan atau ' batarak ' bilang bahasa kampung.
Back to top Go down
Ramdin Hasim
Prebet
Prebet
avatar

Male Number of posts : 14
Location : Sugut,Beluran.
Humor : Tuhau Tolidus, Osuau olundus...hehehe
Registration date : 2009-07-21

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Jul 23, 2009 10:15 pm

masa saya kecil kecil dulu saya curi curi tengok abang saya main kuntau, saya tertarik mau balajar.sudah tu mula lah saya tes abang saya.antah macam mana tarab saya mengena kaki abang saya dia pun nekesumpak(tebaring). kalau di keningau terkenal juga la Guru Kuntau si Aman Kuntagil. zaman saya kanak2 lagi.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II
avatar

Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Jul 23, 2009 11:28 pm

ya, dulu femes sangod2 sj bah, potong2 kepala, kebal.. kuntau keluar masa mabuk, hehehe... dr kecil banyak saya dengar si anu pandai kuntau, si anu pandai kuntau... tp sampai sekarang belum seorang yg saya nampak depan mata yg pandai kuntau.. kecil2 dulu ada juga saya nampak bergaduh yg konon guna kuntau, tp itu time mabuk, kuntau tu pula saya tingu mcm pergerakan biasa sj, mcm silat org melayu sj...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Fri Jul 24, 2009 12:44 am

si aman kuntagil bukan masi ada ka? suba2 chek di keningau, mcm si aman ni masih hidup ooo... cuma sudah tua dorang bilang!
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sun Jul 26, 2009 7:15 pm

alphawaves wrote:
Ada orang cina (bukan sina) kah disini yg boleh mengesahkan perkara ini, pasal kalau kuntau memang bahasa yg merujuk kepada seni bela diri cina, kenapa org cina sendiri memanggil martial art mereka sebagai shaoilin, Kung fu dan yg terbaru adalah wushu.

Kenapa mereka tidak memanggilnya sebagai kuntau?

Kuntau ni mgkn kata umum bg seni memprtahankan diri (martial art) tp dlm bahasa tionghua klasik dn jenis2nya adala sprt kungfu, shaolin, taichi, wushu dll. Tp knpa prkataan ini tdk di revive.?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Sponsored content




PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   

Back to top Go down
 
Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Art & Skills-
Jump to: