To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 10:55 pm

baru-baru ini semasa raya, saya berjumpa kawan saya dari Kudat dan bertanya ada seni mempertahankan diri dalam sebutan Rungus?

dia menjawab dengan mudah dengan mengatakan : Memang ada namanya "Ganol Pugarak"...

itu yang dia bilang. nanti saya balik kg kalau saya ingat saya tanya lagi.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sat Oct 04, 2008 11:11 pm

ooo bagus tu tuang, nt kasi serita sama kami sini.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Ramdin Hasim
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 14
Location : Sugut,Beluran.
Humor : Tuhau Tolidus, Osuau olundus...hehehe
Registration date : 2009-07-21

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Jul 23, 2009 7:39 pm

tiada silat khusus tercipta oleh kdm menurut yg saya tahu, kalau bilang ilmu bela diri ada lah kalau cerita atuk saya. di antara nya ' kabalan ' atau kebal yg diperolihi menerusi pertapaan atau ' batarak ' bilang bahasa kampung.
Back to top Go down
Ramdin Hasim
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 14
Location : Sugut,Beluran.
Humor : Tuhau Tolidus, Osuau olundus...hehehe
Registration date : 2009-07-21

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Jul 23, 2009 10:15 pm

masa saya kecil kecil dulu saya curi curi tengok abang saya main kuntau, saya tertarik mau balajar.sudah tu mula lah saya tes abang saya.antah macam mana tarab saya mengena kaki abang saya dia pun nekesumpak(tebaring). kalau di keningau terkenal juga la Guru Kuntau si Aman Kuntagil. zaman saya kanak2 lagi.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Thu Jul 23, 2009 11:28 pm

ya, dulu femes sangod2 sj bah, potong2 kepala, kebal.. kuntau keluar masa mabuk, hehehe... dr kecil banyak saya dengar si anu pandai kuntau, si anu pandai kuntau... tp sampai sekarang belum seorang yg saya nampak depan mata yg pandai kuntau.. kecil2 dulu ada juga saya nampak bergaduh yg konon guna kuntau, tp itu time mabuk, kuntau tu pula saya tingu mcm pergerakan biasa sj, mcm silat org melayu sj...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Fri Jul 24, 2009 12:44 am

si aman kuntagil bukan masi ada ka? suba2 chek di keningau, mcm si aman ni masih hidup ooo... cuma sudah tua dorang bilang!
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Sun Jul 26, 2009 7:15 pm

alphawaves wrote:
Ada orang cina (bukan sina) kah disini yg boleh mengesahkan perkara ini, pasal kalau kuntau memang bahasa yg merujuk kepada seni bela diri cina, kenapa org cina sendiri memanggil martial art mereka sebagai shaoilin, Kung fu dan yg terbaru adalah wushu.

Kenapa mereka tidak memanggilnya sebagai kuntau?

Kuntau ni mgkn kata umum bg seni memprtahankan diri (martial art) tp dlm bahasa tionghua klasik dn jenis2nya adala sprt kungfu, shaolin, taichi, wushu dll. Tp knpa prkataan ini tdk di revive.?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Sponsored content




PostSubject: Re: Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?   Today at 4:32 pm

Back to top Go down
 
Seni Mempertahankan diri KDM, adakah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Art & Skills-
Jump to: