To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 razalieh hamzah ada agenda kah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: razalieh hamzah ada agenda kah?   Tue Apr 06, 2010 2:32 pm

tindak tanduk tengku razalieh sejak kebelakangan ini menjadi tanda tanya bagi saya. Kenapa dia begitu membackup soal royalti minyak di kelantan? dan kenapa dia bersetuju dgn jemputan NGO sabah utk menerangkan perihal royalti minyak? Dan terutamanya kenyataan beliau mengenai tragedi 1976 yg menjadi tanda tanya.

Quote :
Invite saved my life: Razaleigh

Published on: Sunday, April 04, 2010


TENGKU Razaleigh Hamzah said he and two others may not be alive today had it not been for a last-minute invitation by Datuk Harris Salleh to board another plane to go to Pulau Banggi in Kudat.

He was referring to the June 6, 1976 Nomad airplane crash that claimed the lives of first appointed Chief Minister Tun Fuad Stephens and several of his newly-elected State Cabinet Ministers soon after the new Parti Berjaya toppled Tun Mustapha's Usno in the State elections.

Razaleigh, then the Finance Minister, was in Sabah for the oil royalty agreement signing on June 6, 1976, which was supposed to be signed by Fuad who was again Chief Minister, albeit this time elected.

On that day, he said he was seated behind Tun Fuad, while (Sarawak CM) Tun Rahman Yaakob and another dignitary seated in the other seats with other Sabah leaders like Datuk Peter Mojuntin, etc.

"Harris who was the Deputy Chief Minister then, came and invited me to come with him to look at the Australian cattle farm in Banggi," he said, adding that, in turn, he (Razaleigh) invited Rahman and the dignitary from Pahang to come with him.

"I decided to go since the agreement signing ceremony was scheduled in the evening," he said, adding they flew with Harris to Banggi on the plane similar to the one used by Fuad.

Razaleigh said as soon as their plane touched down in Banggi, an airport personnel rushed out asking them to disembark from the plane immediately.

It was only then they got the news about the mishap in Sembulan and they immediately flew back using an army helicopter to assess the situation, he said.

"It is something that I will never forget. Sabah lost its leaders so whenever I come to Sabah I will never forget the tragedy," he said.

According to him, he was asked by then Prime Minister Tun Abdul Razak to look into how the country could get back its oil resources from the foreign company, which had been given the concession for eternity by the British government and how to manage it.

As a result, the Petroleum Development Act 1974 was formulated, which was not only to allow for the formation of Petronas but also to unite all Malaysians through sharing of resources production between Sabah, Sarawak and Peninsular Malaysia.

"The problem in Kelantan and Terengganu did not happen in Sabah," he said without elaborating.

Razaleigh he had held discussions using the Sarawak agreement, which had already been signed, with Fuad for Sabah.

"Fuad told me that if Sarawak has agreed there is no need to deliberate further," he said.

However, due to the Triple Six tragedy, the agreement was signed by Harris who was the Chief Minister and witnessed by Datuk Pairin Kitingan for Sabah.

According to him, the Federal Government had earlier in 1974 tried to negotiate with the late Tun Mustapha who was the Chief Minister to reach the agreement.

But, there was a little bit problem since Mustapha refused to negotiate because "he said the Federal Government did not approve his request for loan".

mcm tau2 pula kakitangan airport yg kapal nomad tu ada bahaya2 di dalam. takkan kapal yg sudah mendarat masih takut akan crash kan? kecuali takut akan meletup! Question

mengapa rajali membuat pendedahan begitu? mungkinkah dia ada agenda tersendiri atau dia diperalatkan oleh kerajaan utk mengambil hati rakyat sabah kemudian menghianati kembali rakyat sabah?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Tue Apr 06, 2010 8:58 pm

masih ingatkah kita kes loriane ? lalu mengakhibatkan BBMB [ Cimb ] bankrap ...siapakah menteri kewangan masa itu kalau bukanTengku Razaleigh , satu2nya saksi yg ada pula ditemui mati di Hong Kong ...

kemudian kita kaitkan dengan kes dia lari dari Umno dan tubuhkan S46 , ada cerita disebalik semua itu ..

kerana beberapa isu, dia hantam Pas berkaitan royalti ..tdk lama kemudian dia serang kerajaan , sokong Pas pasal isu royalti juga , dia ni sering berubah macam tu lalang kena tiup angin ..

balik pada isu yg diperkatakan diatas , kita kena kaji dan fikir dalam2 , cari mana betul dan salahnya ...cari maklumat sebanyak2nya dari pelbagai sumber , jgn dengar cuma pendapat dari satu pihak , ambil maklumat dari semua pihak [ kawan dan lawan ] kemudian cantumkan atau huraikan , kita akan dapat kesimpulan yg boleh dipercayai ..

cerita atau isu ini [ cerita diatas ..] sudah lama , cuma jarang diperkatakan secara umum , apapun terpulang pada cara penilaian dan pandangan masing2 ..
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Tue Apr 06, 2010 11:03 pm

mengaitkan satu dengan cerita yg lain sangat tidak bijak sebenarnya.... satu hal tidak akan berlaku, ia atas "kesedaran"... dan kesedaran tu tidak semesttiya satu kali sahaja tapi berkali-kali......
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 07, 2010 2:04 am

taksub wrote:
mengaitkan satu dengan cerita yg lain sangat tidak bijak sebenarnya.... satu hal tidak akan berlaku, ia atas "kesedaran"... dan kesedaran tu tidak semesttiya satu kali sahaja tapi berkali-kali......

tdk semestinya juga , kadangkala peristiwa lalu ada kaitan atau kita boleh menjadikan kisah lalu sebagi pedoman menghadapi kisah yg sedang berlaku ..
pun kadangkala ia cuma kebetulan saja , kerana ramai pihak yg melakukan sesuatu perkara hasil dari penelitian masa lalu , ia mengadaptasi sesuatu kejadian atau perkara untuk dilakukan masa kini ,

tdk salah kita menjadikan peristiwa lampau sebagai rujukan ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 07, 2010 10:55 pm

hihihihiiii sikarang si haris cabar si yong sama si jepry sakap tarang2..... masam tarasa pula dia padahal inda kana sabutpun nama dia..... dia bilang diurang beniat jahat & pitnah..... apa yg sia basa di newspaper, diurang minta itu kis peristiwa dibuka samula, itu sj..... dan ada lg babarapa pihak yg inda mau ini kis kana buka samula..... kanapa inda mau kana siasat samula? mambajir duit? sdh 30 taun, indada serita yg butul2 jalas pasal ini...... jd mungkin inilah paluang kerualga tau apa sabanarnya yg balaku, waloupun bukan jalas, tp sekurang2nya tau sikit apa jalan serita..... masam kis budak yg ilang sana samananjung lapas si nurin, siapaitu si sharlinie? sampai sikarang inda tau mana sdh dia, antah mati antah sadang meminta sadakah sana rual nagara..... itu kerualga sia parsaya mo tau juga apa balaku sama anak diurang......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Thu Apr 08, 2010 12:50 am

banyak andaian , banyak teori pasal peristiwa itu ....orang kampung cakap begini begini , pihak lain pla cakap cerita dan andaian lain , ..

kita sendiri pun tdk pasti mana satu cerita dan teori yg betul , ..

berapa lama sdh tu ? saya kecil lagi masa kejadian itu berlaku , belum sekolah pun ...masih adakah saksi yg hidup ? masih adakah bukti2 yang tersimpan ?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Thu Apr 08, 2010 10:31 am

yg bikin timbul ini serita balik pasal si rajali bilang masa last minit sebulum dia mo naik kapal yg jatu, dia kana bawa pigi naik kapal lain bah pigi kudat..... sia basa di newspaper..... jd masam kana tau2 sdh bah itu kapal akan jatu..... sabap itu si haris malanting waloupun nama dia inda kana sabutpun...... pasal lapas itu dia yg sain itu parjanjian pitrunas bah 5%......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Fri Apr 09, 2010 12:18 am

walaupun masa kejadian saya masih kecil , belum sekolah pun ...tapi bapa saya masa itu kerja polis di kepayan , dia ada juga cerita sikit2 teori orang kampung , ..kononnya ...*******

tapi kalau kita sesuaikan dengan segala keadaan dan peristiwa yang berlaku , dari dulu sampai sekarang ...ada beberapa perkara yang masih boleh dipersoalkan , ...setakat persepsi saja ,

kalau dikorek balik kes ini , rasa2 bolehkah ?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Fri Apr 09, 2010 7:53 pm

kurik balik, mangkali inda dpt apa2lah..... tp akan jalas sikit serita..... tp bagantung sama kerualga itu yb2 yg mati mo atau inda.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Sat Apr 10, 2010 1:41 am

yang tinggal sekarang cuma anak cucu dorang ja ...dorang pun tdk jelas cerita sebenar mangkali
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Tue Apr 13, 2010 11:23 pm

ttg royalti minyak, percayalah kerajaan sabah tdk akan minta royalti dinaikkan... takut menyinggung... & menjaga post masing2... spt yg razaliegh dedahkan, kuantiti minyak yg telah dikeluarkan adalah berdasarkan 'trust'... bermakna kita tdk tau kuantiti minyak sebenar...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 14, 2010 1:58 pm

keluaran minyak harian ' per barrel ' sabah boleh check sana petronas Carigali , bangunan dorang sana Wisma Belia ...senang ja tu , ...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 14, 2010 7:26 pm

siapun parsaya sabah inda akan minta naik ruyalti minyak.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 14, 2010 8:11 pm

saya pula percaya perkara ini ' minta naik royalti minyak' sudah pun dikemukakan oleh pemimpin2 dari sabah , cuma dengan cara politik kita mampu mendapatkannya ...

tapi kita harus terima hakikat bahawa mendapatkannya bukan semudah mendapatkan barangan di kedai ..hulur duit dan ambil barang , ia perlukan masa yg panjang dan prosedur yang tertentu , kerana perkara ini harus dibawa ke Parlimen terlebih dahulu , dan ia bersangkut paut juga dengan kemampuan ekonomi semasa ,

apapun , terpulang pada pemimpin2 sabah utk dengan cara bijak mengendalikannya ...kalau tdk , sabah akan kecewa lagi ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 14, 2010 11:37 pm

inda tau siapa yg barani mo start minta..... basa di newspaper ari ini, sana lambaga pangarahpun indada saturang pun urang sabah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Fri Apr 16, 2010 8:03 pm

mau minta pada hal2 yg begini mesti ada taktik dia , sabah dan sarawak kena gabung suara dan tindakan barulah federal rasa 'mesti kena tunai ' ..

kalau sabah ja minta , atau sarawak ja minta ...usaha asing2 atau tindakan tdk sama , susah utk berjaya , ..

atau minta , bising2 cuma dalam paper ..lagi la tdk akan berjaya , ...harap2 pemimpin2 sabah dan sarawak tahu apa peranan dorang disana ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Sat Apr 17, 2010 8:22 pm

ya, sabah sarawak misti mo minta...... kalou intebiu si bung busur dr ati ka hati, mmg dia akan sakap sabah patut minta..... tp kalou dapan kamira, hihihihiiii tau sdh apa jawapan standard yb2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Mon Apr 19, 2010 11:40 am

betul tu gaman , kalau tanya para YB berkenaan apa2 isu ..dari hati ke hati , dorang pun sependapat dengan kita , tapi kalau depan camera atau depan public , dorang akan cakap lain ..diplomasi politik memang begitu mangkali ,

biasanya dorang akan cakap berlapik , double meaning .., tapi kalau kita teliti dan tangkap cara penggunaan ayat dorang itu kita akan faham sesuatu ,

kadang2 cara penggunaan ayat itu mampu melambangkan atau menggambarkan apa2 ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Mon Apr 19, 2010 7:02 pm

sakapan ada unsur2 meminta jugalah..... tp inda jalas pasal inda kana sabut butul2, jd pederal diam2 sj..... bataun2 akan dtg, timbul lg serita, dan bila kana interbiu, jawapan masi balapik, jd pederal 'masih' buat2 inda paham...... barmakna sampai bila2 inda akan dpt apa2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Mon Apr 19, 2010 7:12 pm

bahasa orang politik barangkali memang begitu , walaupun cakap berlapik dorang faham juga tu apa maksud dia ..

isu royalti ini sejak zaman PBS lagi [ kalu tdk silap ..] minta dinaikkan ...sejak zaman mahadir lg , sampai sekarang tiada apa2 [belum nampak..]perubahan ..

masa itu dorang lantang betul minta , cakap terang terang ..dalm paper , dalam Tv , dalam kempen , ddalam ceramah , ..

kemudian baru2 ini selepas PRU dan sabah menyumbangkan kemenangan , timbul balik isu ini ..Yb dari sabah cakap direct dalam dewan rakyat masa persidangan , entahlah macamana kesudahan hal ini ....harap2 kita berjaya ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Mon Apr 19, 2010 7:19 pm

harap ada parubahanlah, kalou indada juga, aduinaaaaa.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Mon Apr 19, 2010 11:07 pm

harap2 para Yb jangan cuma cakap bermusim ...masa2 tertentu ja hangat lepastu senyap , ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Wed Apr 21, 2010 8:31 am

siapa2 pemimpin sabah/sarawak (khususnya ketua menteri) yg lantang minta kenaikan royalti minyak sudah pasti kena kasi turun taktha. hanya apabila org sabah dan sarawak tidak boleh 'dibeli' (tidak menjual diri) barulah royalti minyak mungkin dikaji balik. tapi hal ini tidak mungkin berlaku sebab 99% yb sabah 'menjual diri'.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Sun Apr 25, 2010 4:37 pm

betul... 99% tdk suci murni lagi...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Sun Apr 25, 2010 6:59 pm

tunggu saya jadi KM la ...tuan Orud , tuan PT , tuan orut , garadu , toh puan monkey, Dr laa , semuaaaaaa ...saya lantik jd penasihat kanan dan penasihat kiri , penasihat depan dan belakang Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: razalieh hamzah ada agenda kah?   Today at 12:16 am

Back to top Go down
 
razalieh hamzah ada agenda kah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Politics-
Jump to: