To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 12, 2010 1:44 pm

Adakah apa2 ritual atau pantang larang yg serupa di kalangan kdm ketika mengurus mayat saudara mara atau keluarga, seperti mengurung kucing supaya tidak melangkah mayat...atau menyalakan lilin berhampiran dengan mayat...
Di antara pantang larang yg baru sa ketahui dari orang2 tua iaitu, misal kata yg meninggal itu seorang lelaki yg beristeri, maka makan minum balu tersebut hanya akan dilakukan oleh orang yg belum berkawin atau perempuan yg kematian suami dan tidak berkawin..maksudnya..hanya orang yg bujang saja dan perempuan yg berstatus balu saja boleh menghidangkan makanan kepada balu yg kematian suami itu...sa tidak pula tanya kalau ppuan yg pgang title janda....hehehehe...
semua gambar2 juga turut disimpan, tidak dikeluarkan...
so, antara kamurang di sini, sepa pernah menghadiri pengkebumian atau menziarahi keluarga yg ada kematian...?banyak pantang larang kah? aiyar, sebagai generasi muda, sa kena belajar bah banyak benda dari orang lama...sa percaya ianya banyak berkaitan dengan spiritual bah....memangla kita ada agama masing2 tapi sa rasa ada di antara amalan2 yg kita anggap sebagai kepercayaan animisme ( betul ka spelling sa tu tuan alpha?) masih perlu digunapakai...apa komen kamurang Suspect study
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 12, 2010 3:04 pm

aduinaaaa..... indada pula sia tau begitu monkey..... di kg kami, kalou ada kamatian, ok saja, indada talampau pantang larang..... kana pasang lilin dakat si mati, gambar2 pun ok sj..... makan minum si bini pun indada larangan siapa2..... mangkali itu adat dulu2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 12, 2010 9:27 pm

Sewaktu kecil saya pernah menghadiri acara 'menjamu' roh org meninggal di dalam keluarga kdm juga lah. selepas 3 hari di kebumikan..sesetengah org kdm (pagan) percaya roh si mati akan datang semula ke rumah utk melihat sanak saudara buat kali yg terakhir.

Jadi keluarga si mati akan menyedia pulut kuning satu mangkuk, di tengah2 mangkuk tersebut pula di masukan sebiji telur (dikupas kulitnya) dan dibenam separuh daripada nasi pulut kuning tersebut..di gantung betul2 di pintu si arwah tadi..

Ada org bobolian yg boleh mengesan kehadiran roh ini..sejurus roh ini sudah di kesan berada di kawasan rumah..maka lampu akan di padam..dan satu org pun tidak di benarkan bersuara..diam sahaja.

yang pernah saya saksikan..selepas lampu dibuka..memang ada kesan..cubitan terhadap pulut kuning tersebut..

bagaimana pun sebelum lampu di buka..bobolian juga akan berpetanda sekiranya roh itu sudah turun ke tanah..maka dari itu lampu harus di hidupkan serta merta utk mengelakan roh yg satu lagi naik kerumah...
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 12, 2010 9:55 pm

saya pernah juga ikut spt yg tuan orud cakapkan... masa kecil2 dulu... seram jugalah...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 13, 2010 10:06 am

Quote :
Sewaktu kecil saya pernah menghadiri acara 'menjamu' roh org meninggal di dalam keluarga kdm juga lah. selepas 3 hari di kebumikan..sesetengah org kdm (pagan) percaya roh si mati akan datang semula ke rumah utk melihat sanak saudara buat kali yg terakhir.

Apa yg saya pernah lihat dan pernah ikut sekali, walaupun sudah beragama ( RC ) tetapi masyarakat kdm masih mengamalkan ritual 'menjamu' ini. tujuannya adalah untuk memberitahu si mati bahawa dia sudah meninggal dan memintanya agar tidak 'mengganggu' ahli2 keluarganya. di masa yg sama juga, ritual ni diadakan utk memastikan sama ada si mati berpuas hati dengan segala urusan pengebumian yg dijalankan. juga disediakan sedulang abu utk tujuan si mati kasih 'marking' sama ada guna mana2 jari, keseluruhan tapak tangan atau kaki....jadi bobohizan akan menjelaskan maksud 'tanda' yg ditinggalkan sekiranya adalah.

ada yg kena kuis, ada yg kena tiup, ada yg dengar sesuatu menyerupa suara si mati atau bunyi tapak kaki ketika lampu dipadamkan...saya tidak merasa apa2 keseraman..kepingin sa mo tenguk..tapi biasanya saya hanya boleh 'nampak, dengar atau bcakap' dlm mimpi....
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 13, 2010 11:18 pm

biasa skrg kalau ada buat begini, ia lebih kpd 'kebiasaan' sj, tiada yg terlalu jd adat atau budaya... sb semua sdh ada agama... saya ada ikut ni beberapa kali, tiada pula apa2 yg berlaku... walaupun ada konon yg dengar itu ini, nampak itu ini, kena air, kena angin, dan mcm2 lg... pernah sekali serbuk tepung ditaburkan atas lantai, lepas on lampu, mcm2 saiz tapak kaki yg ada, budak pun ada...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 2:03 pm

saya pun ada juga dengar dari kawan2 ...konon ada sekian sekian , begini begini , roh balik rumah lepas beberapa hari tapi secara peribadi saya tdk pernah tengok dan tidak pernah mengikuti ritual seperti itu , teringin juga mau tengok , belum ada kesempatan lagi ...
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 6:11 pm

monkey wrote:
Quote :
Sewaktu kecil saya pernah menghadiri acara 'menjamu' roh org meninggal di dalam keluarga kdm juga lah. selepas 3 hari di kebumikan..sesetengah org kdm (pagan) percaya roh si mati akan datang semula ke rumah utk melihat sanak saudara buat kali yg terakhir.

Apa yg saya pernah lihat dan pernah ikut sekali, walaupun sudah beragama ( RC ) tetapi masyarakat kdm masih mengamalkan ritual 'menjamu' ini. tujuannya adalah untuk memberitahu si mati bahawa dia sudah meninggal dan memintanya agar tidak 'mengganggu' ahli2 keluarganya. di masa yg sama juga, ritual ni diadakan utk memastikan sama ada si mati berpuas hati dengan segala urusan pengebumian yg dijalankan. juga disediakan sedulang abu utk tujuan si mati kasih 'marking' sama ada guna mana2 jari, keseluruhan tapak tangan atau kaki....jadi bobohizan akan menjelaskan maksud 'tanda' yg ditinggalkan sekiranya adalah.

ada yg kena kuis, ada yg kena tiup, ada yg dengar sesuatu menyerupa suara si mati atau bunyi tapak kaki ketika lampu dipadamkan...saya tidak merasa apa2 keseraman..kepingin sa mo tenguk..tapi biasanya saya hanya boleh 'nampak, dengar atau bcakap' dlm mimpi....

Maklumat yg baik monkey. tq.
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 6:13 pm

simbabalad wrote:
saya pernah juga ikut spt yg tuan orud cakapkan... masa kecil2 dulu... seram jugalah...

hahaha mimang seram tuan..maklum lah kita blum tau apa2..lagi pula peringkat umur budak2 ni..tahap imaginasi tu kadang2 melampau sikit.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 6:21 pm

ikut cerita dorang yg pernah mengikuti ritual ini , memang ada yg kena macam2 ..kena kuis la , kena libasan angin la , kena semacam hawa sejuk , panas dsb ..

tdk berani mau komen sebab secara peribadi tdk pernah saya mengalaminya , mungkin betul juga .. cuma tdk semua yg hadir dalam majlis itu merasainya , cuma segelintir ja , mungkin cuma mereka yg terpilih ..
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 6:31 pm

Saya setuju tuan romeo. ibarat duduk satu rumah..kipas angin on. tapi ada juga yg rasa sejuk dan ada pula yg masih rasa panas. jadi bergantung kpd tahap 'awareness' yg ada pada setiap individu.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 7:03 pm

atau siapa2 yg ada marasa tu kana angin ka, sajuk ka, mangkali masam signal sdh 'salamat datang'.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 8:23 pm

saya masih ingat , dulu bapa saya selalu ternampak benda2 ghaib yang entah apa2 ...masa tu kami kecik2 lagi , maklum rumah kampung tepi sawah , luas pandangan depan blakang kiri dan kanan , kalau masa hujan panas dia selalu panggil kami naik , jgn main diluar sebab kono dia nampak 'dorang' limpas sana belakang rumah ...bila kami tanya siapa ? dia bilang 'dorang' ja ..

konon , ada yg dukung anjing ...telinga basar panjang , ada yg muka buruk , ada yg badan berbulu gigi panjang , ada yg bawa tombak , entahlah ..

malahan , dia pernah bawa parang kejar 'itu orang' masuk dalam hutan ..habis pakcik dan sepupu lari kejar bapa sia , tangkap dan bawa balik rumah , macam kerasukan pula ..

sejujurnya , memang roh dan segala yg ghaib itu wujud , cuma tdk dapat dibuktikan oleh mata kasar ...sebagaimana kita cuma mampu merasa wujudnya angin tapi kita tdk pernah melihat bentuk angin , warna angin ...
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 14, 2010 9:07 pm

ui sia tidak parna ba gaman...waktu sia masih darja 2 uncle saya meninggal sebab xcdent. sia cuma sedih dan terpaku dan mendiam kan diri saja sy tidak tau apa mau buat...bnyak org dtg sebab simpati... :cry:abang mami sia.
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 16, 2010 10:19 am

part 2.....

kemungkinan cara mengubur si mati berlainan dlm masyarakat kdm...saya pernah melihat satu upacara pengebumian di mana satu hujung tali dimasukkan ke dalam liang kubur, yg hujung satu lagi berada di luar, apabila separuh tanah sudah dimasukkan ke dlm lubang kubur, tali itu ditarik keluar oleh orang yg diamanahkan melakukan ritual itu..saya diberitau, itu menandakan hubungan si mati dengan dunia suda terputus....

ada pula ritual yg mana sebelum keranda diletakkan ke dalam kbur, jamung api digunakan utk dilibas di sekeliling dalam kbur, selesai acara tersebut, barulah kayu utk menahan keranda ditarik dan keranda perlahan2 dimasukkan ke dlm kubur menggunakan tali...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 16, 2010 10:22 am

Quote :
Maklumat yg baik monkey. tq.

u r welcome...just sharing info...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 16, 2010 10:58 am

part 3
antara ritual yang saya tahu , satu upacara dilakukan oleh bobohizan utk memutuskan hubungan antara si mati dengan ahli keluarga si mati..dlm istilah yg biasa diguna "kasih cerai". ritual ni dilakukan supaya si mati tidak datang 'melawat' ahli keluarga yg masih hidup. bagi org yg biasa dgn paranormal, memang maklum sekiranya orang yg sudah meninggal 'menegur' atau 'menyentuh' orang yg masih hidup, org yg ditegur itu akan demam atau mengalami sakit2 di bahagian badan tertentu, walaupun sebenarnya maksud si mati itu bukan jahat, cuma 'say hi to his/her family members" ...itu yg sa tau lah.mungkin tuan orud buleh kasi jelas kenapa..pada saya 'sakit' itu mungkin bergantung kepada kekuatan tnaga dlmaman seseorang yg ditegur..
antara kepercayaan yg ada juga, semangat seseorang yg rapat dengan si mati akan ikut si mati 'berjalan' ( ou otongkiadan ...iayar...bantai saja la dusun ku ini)...sebab tu, kenapa ritual ni dilakukan.
oleh kerana berada dlm susur galur keturunan bobohizan, maka ritual2 tertentu masih dilakukan walaupun zaman sudah moden...saya terfikir, adakah apa2 akan berlaku sekiranya ritual ini tidak dilakukan....
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 16, 2010 2:29 pm

separuh kubur dikambus tanah kemudian tali akan ditarik naik atas ...bagi saya itu cuma perlambangan sahaja , yang mati tinggal lah disitu , dalam kubur utk selamanya , mereka yg msh hidup akan balik meneruskan kehidupan , [ barangkali la ...]

saya pun pernah ikut tarik tali yg dihulur dalam kubur itu , asal mulanya tali itu digunakan utk menahan/manampung keranda yg diturunkan perlahan2 , lepas itu tali akan ditarik dan ditinggalkan separuh dari hujungnya dalam lubang kubur ...masa ditarik habis naik keatas itu akan ada seseorang yang lebih tua , pegang dihadapan dan mulut dia kumat kamit entah baca apa ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 16, 2010 5:55 pm

monkey wrote:
Adakah apa2 ritual atau pantang larang yg serupa di kalangan kdm ketika mengurus mayat saudara mara atau keluarga, seperti mengurung kucing supaya tidak melangkah mayat...atau menyalakan lilin berhampiran dengan mayat...
Di antara pantang larang yg baru sa ketahui dari orang2 tua iaitu, misal kata yg meninggal itu seorang lelaki yg beristeri, maka makan minum balu tersebut hanya akan dilakukan oleh orang yg belum berkawin atau perempuan yg kematian suami dan tidak berkawin..maksudnya..hanya orang yg bujang saja dan perempuan yg berstatus balu saja boleh menghidangkan makanan kepada balu yg kematian suami itu...sa tidak pula tanya kalau ppuan yg pgang title janda....hehehehe...
semua gambar2 juga turut disimpan, tidak dikeluarkan...
so, antara kamurang di sini, sepa pernah menghadiri pengkebumian atau menziarahi keluarga yg ada kematian...?banyak pantang larang kah? aiyar, sebagai generasi muda, sa kena belajar bah banyak benda dari orang lama...sa percaya ianya banyak berkaitan dengan spiritual bah....memangla kita ada agama masing2 tapi sa rasa ada di antara amalan2 yg kita anggap sebagai kepercayaan animisme ( betul ka spelling sa tu tuan alpha?) masih perlu digunapakai...apa komen kamurang Suspect study

monkey wrote:
Quote :
Sewaktu kecil saya pernah menghadiri acara 'menjamu' roh org meninggal di dalam keluarga kdm juga lah. selepas 3 hari di kebumikan..sesetengah org kdm (pagan) percaya roh si mati akan datang semula ke rumah utk melihat sanak saudara buat kali yg terakhir.

Apa yg saya pernah lihat dan pernah ikut sekali, walaupun sudah beragama ( RC ) tetapi masyarakat kdm masih mengamalkan ritual 'menjamu' ini. tujuannya adalah untuk memberitahu si mati bahawa dia sudah meninggal dan memintanya agar tidak 'mengganggu' ahli2 keluarganya. di masa yg sama juga, ritual ni diadakan utk memastikan sama ada si mati berpuas hati dengan segala urusan pengebumian yg dijalankan. juga disediakan sedulang abu utk tujuan si mati kasih 'marking' sama ada guna mana2 jari, keseluruhan tapak tangan atau kaki....jadi bobohizan akan menjelaskan maksud 'tanda' yg ditinggalkan sekiranya adalah.

ada yg kena kuis, ada yg kena tiup, ada yg dengar sesuatu menyerupa suara si mati atau bunyi tapak kaki ketika lampu dipadamkan...saya tidak merasa apa2 keseraman..kepingin sa mo tenguk..tapi biasanya saya hanya boleh 'nampak, dengar atau bcakap' dlm mimpi....

monkey wrote:
part 2.....

kemungkinan cara mengubur si mati berlainan dlm masyarakat kdm...saya pernah melihat satu upacara pengebumian di mana satu hujung tali dimasukkan ke dalam liang kubur, yg hujung satu lagi berada di luar, apabila separuh tanah sudah dimasukkan ke dlm lubang kubur, tali itu ditarik keluar oleh orang yg diamanahkan melakukan ritual itu..saya diberitau, itu menandakan hubungan si mati dengan dunia suda terputus....

ada pula ritual yg mana sebelum keranda diletakkan ke dalam kbur, jamung api digunakan utk dilibas di sekeliling dalam kbur, selesai acara tersebut, barulah kayu utk menahan keranda ditarik dan keranda perlahan2 dimasukkan ke dlm kubur menggunakan tali...

monkey wrote:
part 3
antara ritual yang saya tahu , satu upacara dilakukan oleh bobohizan utk memutuskan hubungan antara si mati dengan ahli keluarga si mati..dlm istilah yg biasa diguna "kasih cerai". ritual ni dilakukan supaya si mati tidak datang 'melawat' ahli keluarga yg masih hidup. bagi org yg biasa dgn paranormal, memang maklum sekiranya orang yg sudah meninggal 'menegur' atau 'menyentuh' orang yg masih hidup, org yg ditegur itu akan demam atau mengalami sakit2 di bahagian badan tertentu, walaupun sebenarnya maksud si mati itu bukan jahat, cuma 'say hi to his/her family members" ...itu yg sa tau lah.mungkin tuan orud buleh kasi jelas kenapa..pada saya 'sakit' itu mungkin bergantung kepada kekuatan tnaga dlmaman seseorang yg ditegur..
antara kepercayaan yg ada juga, semangat seseorang yg rapat dengan si mati akan ikut si mati 'berjalan' ( ou otongkiadan ...iayar...bantai saja la dusun ku ini)...sebab tu, kenapa ritual ni dilakukan.
oleh kerana berada dlm susur galur keturunan bobohizan, maka ritual2 tertentu masih dilakukan walaupun zaman sudah moden...saya terfikir, adakah apa2 akan berlaku sekiranya ritual ini tidak dilakukan....
sia tabi la kaoni monkey..... masam sama hibat sama si gaman orud..... suka pula sia mambasa panjalasan kaoni......

sia ada juga ikut mengubur urang mati, tp inda barapa ikut adat sdh, malumlah ada sdh ugama masing2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 16, 2010 7:41 pm

siapa rakan2 disini yg pernah mengalami atau melihat kejadian2pelik , atau perkara2 ganjil semasa upacara pengkebunian ......?

atau pernah melihat , mengalami situasi2 pelik semasa berlaku kematian ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sat Apr 17, 2010 8:26 pm

sia inda parna oo..... urang bilang ada, tp sia sendiri inda nampak, dingar, rasa apa2 pula..... jd susa sikit sia mo parsaya kalou ada kunun yg nampak, dingar, rasa itu ini.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Apr 18, 2010 4:46 pm

pukutarap. wrote:
monkey wrote:
Adakah apa2 ritual atau pantang larang yg serupa di kalangan kdm ketika mengurus mayat saudara mara atau keluarga, seperti mengurung kucing supaya tidak melangkah mayat...atau menyalakan lilin berhampiran dengan mayat...
Di antara pantang larang yg baru sa ketahui dari orang2 tua iaitu, misal kata yg meninggal itu seorang lelaki yg beristeri, maka makan minum balu tersebut hanya akan dilakukan oleh orang yg belum berkawin atau perempuan yg kematian suami dan tidak berkawin..maksudnya..hanya orang yg bujang saja dan perempuan yg berstatus balu saja boleh menghidangkan makanan kepada balu yg kematian suami itu...sa tidak pula tanya kalau ppuan yg pgang title janda....hehehehe...
semua gambar2 juga turut disimpan, tidak dikeluarkan...
so, antara kamurang di sini, sepa pernah menghadiri pengkebumian atau menziarahi keluarga yg ada kematian...?banyak pantang larang kah? aiyar, sebagai generasi muda, sa kena belajar bah banyak benda dari orang lama...sa percaya ianya banyak berkaitan dengan spiritual bah....memangla kita ada agama masing2 tapi sa rasa ada di antara amalan2 yg kita anggap sebagai kepercayaan animisme ( betul ka spelling sa tu tuan alpha?) masih perlu digunapakai...apa komen kamurang Suspect study

monkey wrote:
Quote :
Sewaktu kecil saya pernah menghadiri acara 'menjamu' roh org meninggal di dalam keluarga kdm juga lah. selepas 3 hari di kebumikan..sesetengah org kdm (pagan) percaya roh si mati akan datang semula ke rumah utk melihat sanak saudara buat kali yg terakhir.

Apa yg saya pernah lihat dan pernah ikut sekali, walaupun sudah beragama ( RC ) tetapi masyarakat kdm masih mengamalkan ritual 'menjamu' ini. tujuannya adalah untuk memberitahu si mati bahawa dia sudah meninggal dan memintanya agar tidak 'mengganggu' ahli2 keluarganya. di masa yg sama juga, ritual ni diadakan utk memastikan sama ada si mati berpuas hati dengan segala urusan pengebumian yg dijalankan. juga disediakan sedulang abu utk tujuan si mati kasih 'marking' sama ada guna mana2 jari, keseluruhan tapak tangan atau kaki....jadi bobohizan akan menjelaskan maksud 'tanda' yg ditinggalkan sekiranya adalah.

ada yg kena kuis, ada yg kena tiup, ada yg dengar sesuatu menyerupa suara si mati atau bunyi tapak kaki ketika lampu dipadamkan...saya tidak merasa apa2 keseraman..kepingin sa mo tenguk..tapi biasanya saya hanya boleh 'nampak, dengar atau bcakap' dlm mimpi....

monkey wrote:
part 2.....

kemungkinan cara mengubur si mati berlainan dlm masyarakat kdm...saya pernah melihat satu upacara pengebumian di mana satu hujung tali dimasukkan ke dalam liang kubur, yg hujung satu lagi berada di luar, apabila separuh tanah sudah dimasukkan ke dlm lubang kubur, tali itu ditarik keluar oleh orang yg diamanahkan melakukan ritual itu..saya diberitau, itu menandakan hubungan si mati dengan dunia suda terputus....

ada pula ritual yg mana sebelum keranda diletakkan ke dalam kbur, jamung api digunakan utk dilibas di sekeliling dalam kbur, selesai acara tersebut, barulah kayu utk menahan keranda ditarik dan keranda perlahan2 dimasukkan ke dlm kubur menggunakan tali...

monkey wrote:
part 3
antara ritual yang saya tahu , satu upacara dilakukan oleh bobohizan utk memutuskan hubungan antara si mati dengan ahli keluarga si mati..dlm istilah yg biasa diguna "kasih cerai". ritual ni dilakukan supaya si mati tidak datang 'melawat' ahli keluarga yg masih hidup. bagi org yg biasa dgn paranormal, memang maklum sekiranya orang yg sudah meninggal 'menegur' atau 'menyentuh' orang yg masih hidup, org yg ditegur itu akan demam atau mengalami sakit2 di bahagian badan tertentu, walaupun sebenarnya maksud si mati itu bukan jahat, cuma 'say hi to his/her family members" ...itu yg sa tau lah.mungkin tuan orud buleh kasi jelas kenapa..pada saya 'sakit' itu mungkin bergantung kepada kekuatan tnaga dlmaman seseorang yg ditegur..
antara kepercayaan yg ada juga, semangat seseorang yg rapat dengan si mati akan ikut si mati 'berjalan' ( ou otongkiadan ...iayar...bantai saja la dusun ku ini)...sebab tu, kenapa ritual ni dilakukan.
oleh kerana berada dlm susur galur keturunan bobohizan, maka ritual2 tertentu masih dilakukan walaupun zaman sudah moden...saya terfikir, adakah apa2 akan berlaku sekiranya ritual ini tidak dilakukan....
sia tabi la kaoni monkey..... masam sama hibat sama si gaman orud..... suka pula sia mambasa panjalasan kaoni......

sia ada juga ikut mengubur urang mati, tp inda barapa ikut adat sdh, malumlah ada sdh ugama masing2.....

yuppp... betul gaman, mnarik. rupaČnya c miss monkeypun suka pula halČ misteriČ ini. hehe...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Apr 18, 2010 5:39 pm

mimang buli tahan da ni..... dr dulu lg.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Apr 18, 2010 7:54 pm

kalo pasal pengembumian sia endak parna ikut tau tinguk..
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 19, 2010 12:10 am

monkey wrote:
part 3
antara ritual yang saya tahu , satu upacara dilakukan oleh bobohizan utk memutuskan hubungan antara si mati dengan ahli keluarga si mati..dlm istilah yg biasa diguna "kasih cerai". ritual ni dilakukan supaya si mati tidak datang 'melawat' ahli keluarga yg masih hidup. bagi org yg biasa dgn paranormal, memang maklum sekiranya orang yg sudah meninggal 'menegur' atau 'menyentuh' orang yg masih hidup, org yg ditegur itu akan demam atau mengalami sakit2 di bahagian badan tertentu, walaupun sebenarnya maksud si mati itu bukan jahat, cuma 'say hi to his/her family members" ...itu yg sa tau lah.mungkin tuan orud buleh kasi jelas kenapa..pada saya 'sakit' itu mungkin bergantung kepada kekuatan tnaga dlmaman seseorang yg ditegur..
antara kepercayaan yg ada juga, semangat seseorang yg rapat dengan si mati akan ikut si mati 'berjalan' ( ou otongkiadan ...iayar...bantai saja la dusun ku ini)...sebab tu, kenapa ritual ni dilakukan.
oleh kerana berada dlm susur galur keturunan bobohizan, maka ritual2 tertentu masih dilakukan walaupun zaman sudah moden...saya terfikir, adakah apa2 akan berlaku sekiranya ritual ini tidak dilakukan....

wah good info lagi monkey..

detail ko punya pos ni.. kasih markah laini..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Today at 11:20 pm

Back to top Go down
 
ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Paranormal & Mystery-
Jump to: