To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Need a help!
by tungkelly Today at 10:59 am

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Thu May 11, 2017 9:56 am

» Fatherís Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Tue Apr 25, 2017 3:47 am

» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Sun Apr 23, 2017 7:24 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
May 2017
MonTueWedThuFriSatSun
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
CalendarCalendar

Share | 
 

 ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 19, 2010 12:09 pm

ritual2 , adat2 semasa berlaku kematian dalam kalangan masyarakat kita bagi saya ada baiknya dikekalkan ..selagi ianya tdk menyalahi agama atau tdk mendatangkan masalah pada family dan masyarakat ,

anggap saja ianya warisan bangsa kita , adat turun temurun ..sesetengah adat perlu dikekalkan sebagai identiti bangsa , bukan bermakna kita menentang ajaran agama , cuma sebagai ritual adat ..pada masa2 tertentu saja ,

kalau kita menghapuskan adat2 seperti ini , bagaimana dengan generasi seterusnya ? mereka tidak akan mengenal lagi adat bangsanya , cuma mendengar dari orang tua2 ..cuma mampu dengar cerita lama , lama kelamaan dorang akan terlupa susur galur budaya bangsa sendiri , ..
Back to top Go down
orud
Paranormal Master
avatar

Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Apr 19, 2010 8:57 pm

Saya setuju..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan
avatar

Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 20, 2010 8:40 pm

mungkin juga itu kalo ada adat yg percaya dengan berhala...kana ikut ka juga adat kita yg turun temurun tu...tau kita kena tinggal kan adat tu sbab itu kepercayaan dulu..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II
avatar

Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 20, 2010 9:22 pm

kepercayaan dulu2 jika tinggal adat shj dan tiada kena-mengena dgn agama, saya fikir tiada masalah tu...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 21, 2010 8:06 am

ambil contoh Negeri Sembilan , dorang terkenal dengan adatnya ..adat perpatih , dan dorang berbangga dengan identiti tersebut , dorang itu melayu , melayu Islam ..

tetapi dorang masih mengamalkan beberapa adat , itu warisan dorang turun temurun ..

apapun , formula adat [bagi saya ..] ialah , ianya boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan agama , dan adat apapun juga boleh diamalkan selagi ia tidak mendatangkan masalah atau keburukan pada diri , keluarga dan masyarakat umum ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Apr 23, 2010 6:30 pm

butul gaman.... satakat adat sj bah, jan sj komplik sama ugama..... masam mo buang tana sana lubang kuburan masa mengubur, satakat mambuang sj tanda 'salamat jalan.....' kpd urang tarsayang, indada sala tu..... masam kita simpan gambar2 si mati jugabah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda
avatar

Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 27, 2010 1:03 pm

Garadu wrote:
kepercayaan dulu2 jika tinggal adat shj dan tiada kena-mengena dgn agama, saya fikir tiada masalah tu...

uinaa..jan ko garadu...masih ada lagi yg berkira2 tu...oleh kerana family sa ni mix race jadi religion pun multiple la..so, tu hari kan, time sa punya makcik saudara 'pass away', jadi adalah bah adat mo bakar hiong(colok cina) dan tunduk bagi penghormatan terakhir..( for family members)..sa punya kazen ni RC..mati2 dia inda mau ikut masa ritual tu dilakukan...kena sound oleh yg molohing3 pun nda juga dia mau...bdosa dia bilang...tapi sa tidak la mo komen apa2 sebab sensitif bah kalau pasal agama ni....
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda
avatar

Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 27, 2010 1:48 pm

romeo wrote:
siapa rakan2 disini yg pernah mengalami atau melihat kejadian2pelik , atau perkara2 ganjil semasa upacara pengkebunian ......?

atau pernah melihat , mengalami situasi2 pelik semasa berlaku kematian ..

ada...contohnya, makanan yg dihidangkan utk si mati pandai kurang atau macam kena usik atau mcm tawar sikit rasa...
sesetengah orang mcm kena sentuh atau kena usik2 ....
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 27, 2010 4:02 pm

yang penting kita pandai bawa diri apabila menghadiri atau terlibat dalam sesuatu upacara kematian , kalau rasa2 tdk sanggup buat adat yg akan dilangsungkan , atau tidak tergamak untuk melakukanya ...awal2 lagi pura2 la lari , atau elak dari terlibat melakukanya , ..pura2 pigi tandas ka , pigi batuk sana luar ka , pigi isap sigup ka ,

jangan duduk atau berdiri terpaku disana , sampai turn kita ..tdk mau pla buat , nanti akan timbul cerita macam2 , ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Apr 27, 2010 7:36 pm

butul gaman..... siapa2 yg inda mo ikut, pigi main jauh2..... paling penting jan bg kumin apa2 yg inda bagus kalou inda mo ikut..... yg ikut pula janlah mamaksa siapa yg inda mo ikut, masing2 ada pigangan idupkan..... sabap itu ada masam2 ugama......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 28, 2010 10:45 am

saya banyak mengikuti upacara menguburkan orang mati , macam2 bangsa ..macam2 agama , tdk jadi masalah setakat utk tengok saja , atau sekadar menziarahi sebagai kawan dan sahabat , tanda ingatan dan penghormatan terakhir ..

cuma jgn ikut upacara adat dorang kalau bertentangan dengan prinsip kita , boleh dielak tu ...cuma kita kena pandai bawa diri ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Apr 28, 2010 11:13 pm

ya butul tu, pandai2lah mambawa diri, jan tarang2 kunun kasi sala adat urang...... jan kita lupa yg adat kita sendiri pun bansa lain nampak inda ngam.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master
avatar

Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed May 12, 2010 1:34 am

Enda sampai ati bah kalau saya...menguluh2 adat dan budaya org ini..mereka ada alasan tersendiri dan sebab kenapa terjadi budaya sedemikian rupa terhadap mereka..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed May 12, 2010 12:34 pm

dulu pernah kami tolong menguburkan satu budak [ umur 6 bulan ] anak PTI kawin sama org tempatan , masa saya dengan kawan2 sedang membetulkan kedudukan jenazah dalam lubang kubur , tiba2 si ibu tdk dapat kawal diri ..terjun dari atas masuk dalam lubang kubur , dia peluk tu jenazah anak dia mau ambil balik , nangis meraung2 ...

dia peluk tu jenazah kuat betul , kami apalagi ....huru hara jadinya , orang yg diatas pun ada yg nangis tengok , ..

nasib baik ada orang tua2 yg tolong pujuk , tapi sampai ja diatas si ibu terus pengsan ...cepat2 kami timbus sebelum dia sedar balik , bukan apa takut dia bongkar kubur pula ..

lepas itu tiap malam si ibu datang pigi sana kubur kasi pasang lampu , dia bawa botol susu juga ..bila kami tanya kenapa buat gitu ? dia bilang kasian ..tu botol untuk si anak dia konon minum susu , tu lampu untuk kasi panas badan , kasian sejuk dia bilang ..
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu May 13, 2010 12:51 am

wah.. kesiannya tuan romeo. sudah tentu si ibu akan mengambil masa panjang utk melupakan hal ini.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu May 13, 2010 7:37 pm

inda heran tu, begitulah kalou kita talampau sayang..... suba pikir kalou ahli kerualga kita yg mati......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu May 13, 2010 9:24 pm

betul , dan saya faham juga keadaan si ibu masa itu .....anak sulung bah , mak mana tidak sayang anak .
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri May 14, 2010 2:53 am

Silap2 ada kesan dari segi fizikal, mental dan spiritual.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri May 14, 2010 9:46 am

setiap 'kehilangan ' dalam family , tidak kira siapa ..samada anak , mak , bapa , kakak , adik , sedikit sebanyak pasti meninggalkan sesuatu pada keluarga yang ditinggalkan , keceriaan yang tercalar ..kenangan yang ditinggalkan , kemesraan yang hilang , paling tidak rasa kosong dalam diri pasti ada ..

ianya mengambil masa utk pulih , cepat atau lambat 'pemulihan' itu bergantung pada banyak aspek ,

ada kawan saya mengambil masa setahun untuk pulih dari menghilangkan 'kebencian' pada Hospital rumah sakit ..bukan benci bagaimana cuma malas untuk tengok , jangankan masuk ..tengok tu QEH pun dia tidak mau , masih rasa sakit dia bilang , itu semua gara2 kenangan dan tempat dimana bapanya 'pergi 'setelah sakit sekian lama ,

demi rasa sayang yang terlalu , atau rasa kehilangan yang teramat ..dia merasa 'sakit' dan 'terganggu' apabila melihat tempat dimana peristiwa itu berlaku ,
Back to top Go down
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal
avatar

Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 3:25 am

romeo wrote:
dulu pernah kami tolong menguburkan satu budak [ umur 6 bulan ] anak PTI kawin sama org tempatan , masa saya dengan kawan2 sedang membetulkan kedudukan jenazah dalam lubang kubur , tiba2 si ibu tdk dapat kawal diri ..terjun dari atas masuk dalam lubang kubur , dia peluk tu jenazah anak dia mau ambil balik , nangis meraung2 ...

dia peluk tu jenazah kuat betul , kami apalagi ....huru hara jadinya , orang yg diatas pun ada yg nangis tengok , ..

nasib baik ada orang tua2 yg tolong pujuk , tapi sampai ja diatas si ibu terus pengsan ...cepat2 kami timbus sebelum dia sedar balik , bukan apa takut dia bongkar kubur pula ..

lepas itu tiap malam si ibu datang pigi sana kubur kasi pasang lampu , dia bawa botol susu juga ..bila kami tanya kenapa buat gitu ? dia bilang kasian ..tu botol untuk si anak dia konon minum susu , tu lampu untuk kasi panas badan , kasian sejuk dia bilang ..
klu adat kami perempuan tida dbenarkan pigi kuburan masa mangubur jenazah,mungkin juga bole terjadi mcm ini sarita diatas.....
sia mau kongsi berkaitan ini topik,ada satu adat lagini,masih adaka dtpt kamu,klu berlaku kematian contohnya dia mati diruma dia,secara automatik itu rumah mesti kana roboh klu tida,nanti panas satu kg..apa pendapat kamurang
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 3:46 am

tempat saya tiada adat sebegini ...biar meninggal dalam rumah atau diluar rumah , itu rumah tetap disana , tdk kana kasi roboh , tempat lain saya kurang pasti , mungkin ada ...
Back to top Go down
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal
avatar

Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 3:54 am

romeo wrote:
tempat saya tiada adat sebegini ...biar meninggal dalam rumah atau diluar rumah , itu rumah tetap disana , tdk kana kasi roboh , tempat lain saya kurang pasti , mungkin ada ...


mimang ada romeo,cara durg mangelak supaya ruma tida kana rubuh terpaksala durg bikin ruma kicil2 simpan itu urg smpi mati nanti itu ruma kiciltu yg dikasi rubuh,kesian tingu..tp sia tingu ada juga mcm berat sebelah ada juga yg mati tida kana rubuh itu rumah...heran juga,ada yg relevan dan ada juga yg tida relevanya
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 4:03 am

oooo ya , saya pernah dengar adat sebegini tapi tdk tahu dimana ..masih diamalkankah sampai sekarang ?

bikin susah jugak tu kalau setiapkali ada kematian dalam rumah , rumah kana roboh , bukan senang mo kasi berdiri satu rumah , satu bulan belum tentu siap ...
Back to top Go down
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal
avatar

Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 4:09 am

romeo wrote:
oooo ya , saya pernah dengar adat sebegini tapi tdk tahu dimana ..masih diamalkankah sampai sekarang ?

bikin susah jugak tu kalau setiapkali ada kematian dalam rumah , rumah kana roboh , bukan senang mo kasi berdiri satu rumah , satu bulan belum tentu siap ...

mimang masih lagi diamalkan,sya pun hairan mcm durg tida ikut peredaran zaman...klu zaman dulu bulela semua bahan ambil dari hutan sja free2,skrg semua pakai duit..klu kaya itu urg2 kg tida apa.modus operandi org mati kasi rubuh rumah,mcm ada yg tida betul ini adat ooo
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 5:58 pm

ada lg ka adat begini? masam sia inda kadangaran lg.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   

Back to top Go down
 
ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Paranormal & Mystery-
Jump to: