To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 02, 2011 10:53 pm

pukutarap adatni mimang masi ada lagi,tida tau kanapa juga durg masi lagi tida mansuhkan ini adat,ada kapentingan mangkali...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Jun 03, 2011 5:24 pm

mangkali tinggal babarapa urang sj lg bah yg sibuk pasal adat2 begini, bila diurang 'jalan', barulah ilang butul2 ni adat.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sat Jun 04, 2011 1:14 am

kadang2 ada adat yang tidak lojik dalam bangsa kita , adat yang bikin susah bikin sengsara sendiri ..
ada juga adat yang harus kita pertahankan , selagi tidak mendatangkan mudarat kepada diri dan orangramai , terlebih lagi adat yang mampu memberi pengajaran atau iktibar kepada bangsa dan anak cucu , mesti dipertahankan ,

mcm negeri sembilan , adat dorang itu identiti dorang ....dan kerana adat itu dorang dihormati , disegani , walau ada yang cakap sinis , pandang serong atau sebagainya , adat beradat tetap kebangaan orang N9
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sat Jun 04, 2011 1:00 pm

datuk saya meninggal tahun 1960-an.. mayat dia dikasi keluar ikut dinding yg dipecahkan. waktu itu saya tidak tanya apa2 (masi budak2).. last2 saya tanya kenapa begitu, kononnya supaya tu ruh inda tau jalan masuk apabila dinding itu dibaiki semula.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Jun 05, 2011 5:16 pm

masam lujik juga..... taulah dulu2 ni, mangkali samua ada ilmu2 itam......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Jun 05, 2011 6:30 pm

mcm lujik tapi mcm lusu juga... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Jun 06, 2011 2:03 pm

masi ada lgkah masam tu sikarang sana kmpung jauh2?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Jun 07, 2011 11:48 am

mungking indada sudah...
Back to top Go down
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Jun 08, 2011 2:02 am

tapi adat yg sia ckpkani mmg masi lagi dpakai sana tpt kg mentuaku,ipar aku meninggal pun rumah dia kena rubu juga,sudalatu bila suda kana rubu itu ruma bukan kita bole bikin balik itu rumah dtapak yg sama,apa pendapat kamula kita kasi keluar modal kasi surung,kasi rata itu tanah lapastu bila pemilik rumatu meninggal tiada alasan lagilah kompom rubu terus sedangkan anak2 masi sikula lagi,jadi dmana anak2 mo tinggal?jawabnya menumpang tpt rumah saudara marala,bila sianak mau bikin balik itu ruma ditapak yg sama,pndi pula kk/jkkk membantah kunun2 utk tapak gerejalah,itu kwsn mau bikin jlnlah,sedangkan itu tapak pki duit bah kasi rata,kenapa pula sebelum2ni tida kana bagitau apa perancangan2 utk kwsn kg?..secara logiknya adat begini mimang menyusahkan,dan adatni pun sebenarnya diada2kan oleh org yg terdahulu bijak sama ada utk kepentingan atau sebagainya..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Jun 08, 2011 1:55 pm

aduinaaa, inda ngam sdh kalou begitu..... adat/undang2 patut utk kabaikan, tp kalou sdh bagi kesusahan, inda ngam sdh tu...... mangkali sana kg ipar kaotu masi talampau kuno/primitip..... atau masi pigang adat katarlaluan..... atau ada ugama tp talampau ekstrim..... sampai apa yg dibuat pun masam inda masuk akal sdh..... mau majuriti urang sana kg tu menulak baru dpt ubah ni kunun 'adat'...... salagi itu 'urang2 tua' yg kunun bijak pandai sana kg inda dikasi guling, salagi itulah diurang basar kapala..... salagi itulah 'adat' yg diurang amalkan itu diurang kasi kuat kuasa...... tp kalou barani, suru ipar kao langgar sj mana2 adat yg inda ngam, abis2 diurang maradang sj tu..... mau lapur pulis inda buli, kasi lapur sama makamah anak negeri, lagi bagus supaya 'adat' diurang tu tardadah sama samua urang...... abis2 diurang inda mo tingu kao sj bah sana kg tu......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 09, 2011 1:55 am

klu ugama tida juga talampau ekstrim,sabab sampul2 ugama dsana 85% kristian,2%muslim,13% masi lagi pagan..klu tuan pukutarap ckp primitiftu no komenlah,tpi ada juga anak2 durg yg mencapai tahap smpi masuk u termasuk ipar aku,tp tida tinggal sana sudala..mungkin ada butul jugalah selagi ada urg tua yg bijak pandai tida kana kasi guling sia rasa adatu masi lagi dipakai..klu dilanggar itu adat payah juga nanti klu ada urg sakit dsanala itu urg minta sogit kunun2 itu sakit gara2 ruma tida kana rubu.
Ini kes yg berlaku..selapas ipar sia meninggal,1minggu kamudian ada urg kg mengadu sama kk kunun2 anak dia kana kacau oleh hantu ipar sia,sampaikan itu urg bawa pigi mahkamah anak negeri bah,kesian mantua sia manjawab dimahkamah,tp mantua sia manang juga,mahkamah anak negeri tida terima itu alasan,sb tida logik..mantua sia langsung tida menuntut apa dr itu urg...

*-kadang2 ada org suka mengambil kesempatan atas kesempitan.inilah yg berlaku keatas bangsa kita,diluah mati emak,ditelan mati anak.kira kitani bernasib baiklah bah kira2nya-*
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 09, 2011 9:24 am

hehehe..zaman dulu2 buli pakai laitu adat...pasal rumah dulu2 sulap2 sj..dibuat daripada bambu..free semua..
ruma saya yg buruk buruk ini pun limpas rm10000 juga harga parkakasnya. apa lagi ruma si pukutarap, banglow..Very Happy
Kalau mau kasi turus itu adat merubuh ruma buli juga dingan syarat...satu kampung turut menyumbang duit sampai siap 1 buah ruma baru yg lebih kurang sama nilai dgn yg lama...
Back to top Go down
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Thu Jun 09, 2011 9:19 pm

Yorut_orut wrote:
hehehe..zaman dulu2 buli pakai laitu adat...pasal rumah dulu2 sulap2 sj..dibuat daripada bambu..free semua..
ruma saya yg buruk buruk ini pun limpas rm10000 juga harga parkakasnya. apa lagi ruma si pukutarap, banglow..Very Happy
Kalau mau kasi turus itu adat merubuh ruma buli juga dingan syarat...satu kampung turut menyumbang duit sampai siap 1 buah ruma baru yg lebih kurang sama nilai dgn yg lama...




hahaha yorut_orut batul apa yg ko ckptu klu mau 1kampungla kongsi2 bikin balik itu ruma,mungkin klu dulu gotong ruyung mambikin itu ruma yala samua free ambil saja dr hasil hutan skrgni gutung ruyung kongsi duitla ba kan?..sia pun mo mangintai2 juga ba,klu sia balik kg sana lagi sia mau juga bardebat dgn durgtu..tp klu sia ckp mimang tiada yg setuju....
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Jun 10, 2011 12:38 am

aduinaaaa.... tingu si tuang oru' ni..... mamansing2.....
superman, itu urang2 yg ekstrim adat sana kg kaotu, suba satu kali diurang betemu sama ruas, abis ba diurang tu..... suba kalou ada sasiapa yg barani saman sj diurang, baru padan muka..... itu mantua kao yg inda ambil apa2 tindakan, nah makin basar kapala laitu urang tu..... umpama kalou betumbuk, bila itu lawan sdh teduduk, kasi tabalik lg dia, kamudian pijak2 lg sampai nyawa2 ikan..... barulah lain kali dia inda barani start sdh bawa betumbuk..... tp kalou baru teduduk, turus kana bagi san lagi..... bah, sukuplah kita, bangunlah kao pigi mandi kasi bersi2 badan..... nah lain kali, dia akan ambil paluang lg bawa betumbuk pasal dia tau kao inda sampai ati...... Very Happy hihihhiiii, mo jadi fire stone sikijap..... Laughing
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Jun 10, 2011 1:19 am

batulbah mimang durg mamijak kapala suda,tingal sia sama ipar sia sja balum kana pijak kapala hehehe...ipar sia ckp aritu dia bilang sama urg kk"kalau kamu mau bawa sia pigi mahkamah bawa sajalah,sia kalah tida apa tapi kalau ada lagi mahkamah paling tinggi disana sia akan bawa kamu bicara kasi stinbai2 duit kamu sja"(ini kes pasal ipar sia meninggal jugaini,tp terlalu rumit mau kasi kongsi bah)..start dariitu mcm tiada suda urg mau kasi ungkit2 itu sarita..inilabah adat susa juga kita mau ckp,bagi sialabah mana adat yg baiktu kasi tahan,klu yg tida barapa bagustu bagus kasi tinggal saja,bikin buang masa saja
Back to top Go down
arman
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 141
Registration date : 2011-05-05

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Fri Jun 10, 2011 3:38 pm

mmg di mana2 ada org begitu yg kuno, ekstrim... tdk sesuai dlm hidup bermasyarakat...
Back to top Go down
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sat Jun 11, 2011 1:19 am

arman wrote:
mmg di mana2 ada org begitu yg kuno, ekstrim... tdk sesuai dlm hidup bermasyarakat...

aku suka ayat koni buss..klu hidup tida bermasyarakat mimang payah,bila ada urg dari luar tarkajut mcm tida perna nampak urg satu kali maninggu,balik2 limpas mo cari salah urg pok sogit
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sat Jun 11, 2011 2:26 am

kalou kg begitu, bagus kasi tinggal sj superman, kao tarabanglah..... inda paya layan..... kimpin ramai2 kasi tinggal, alasan ramai urang dlm kampung yg idup dari jaman batu lg..... bgtau lapas tu urang mati baru kao balik kg..... harata & tanah diurang inda buli ambil pasal nt diurang kana danda & bayar sogit, pasal adat kan..... Very Happy
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Jun 14, 2011 10:42 pm

pukutarap. wrote:
kalou kg begitu, bagus kasi tinggal sj superman, kao tarabanglah..... inda paya layan..... kimpin ramai2 kasi tinggal, alasan ramai urang dlm kampung yg idup dari jaman batu lg..... bgtau lapas tu urang mati baru kao balik kg..... harata & tanah diurang inda buli ambil pasal nt diurang kana danda & bayar sogit, pasal adat kan..... Very Happy


sia mo tarabang mana lagi tuan pelenet pun tiada uksijen,mati kitaa hahaha.bole dikatakan kuat adatla itu kg aku respek juga,tapi itu adat yg durg amalkantu talampau barat.mau bikin rumah basar takut kana rubuh,mau tanam2 bunga dapan ruma pun takut urg komplen nanti kana sogit lagi,menghalang kunu itu laluan jln.bnyk lagi yg tida sia senaraikan adat2tu melalui pngalaman sia,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Tue Jun 14, 2011 11:09 pm

kalou ada 'parampuan tarakhir' dlm wayang, barmakna ada juga 'kg yg tarakhir'...... Very Happy kg yg masi talampau kuat mangamalkan adat sampai inda ngam..... Very Happy betuah kao superman.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
supir-man
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 104
Registration date : 2010-10-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Jun 15, 2011 2:37 am

pukutarap. wrote:
kalou ada 'parampuan tarakhir' dlm wayang, barmakna ada juga 'kg yg tarakhir'...... Very Happy kg yg masi talampau kuat mangamalkan adat sampai inda ngam..... Very Happy betuah kao superman.....
hahaha jgn ko ckp mcmtu ba tuan,siani sbnrnya mo mengubah dorg punya nasib supaya tida ketinggalan bah,bangsa lain suda banyak maju bangsa kita makin lama mcm makin tingalam suda..bila sia pulang kg,mcm2 hal berlaku aduuu...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Wed Jun 15, 2011 1:25 pm

mimang kao jugalah.....
indapa, sabar sj kao, palan2 kasi ubah parangai diurang..... bila yg tua2 sdh mati, ok suda baitu...... Very Happy
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
liwanranau
Prebet
Prebet


Number of posts : 39
Registration date : 2012-09-20

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Sep 23, 2012 1:07 pm

klo adat lama ada guna sia tau.... tp ni time paganism lagi lah.... klo belah dusun ranau (sebahagian la). klo ada mati pd keluarga dia.... dorang akan kurik lubang di bawah kulung rumah itu sedalam 3 meter ka di atas itu mayat. jd klo sudah siap dorang masuk rumah pi dekat mayat dan lungkap (buka) itu siliu (lantai dibuat dr bambu) terus kasi jatuh terus ke dlm lubang yg digali..... pas tu timbus ja. dan bersiap2 lh satu keluarga itu pindah tempat ke satu tempat baru...... itu yg saya tau lah

pasal kucing tu ada juga dgr inda mau kucing langkah mayat terutamanya kucing hitam kunu. klo tidak boleh jadi atu bangkit. jd kena jg tu kucing, ada yg kurung dll.

Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Sun Sep 23, 2012 9:09 pm

indatau masi ada lagikah begitu sikarang ini.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Mon Sep 24, 2012 10:10 pm

mungkin tiada lagi sb fikiran sdh moden, dan juga ada agama..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal   Today at 8:03 am

Back to top Go down
 
ritual / adat / kepercayaan/ org kdm ketika mengurus saudara atau keluarga meninggal
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Paranormal & Mystery-
Jump to: