To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Penyakit2 masa akan datang ...?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed Apr 28, 2010 10:58 am

semakin lama , semakin banyak nama2 penyakit ..jenis2 penyakit baru timbul yang dahulunya tidak ada , semakin merisaukan dan semakin menakutkan kita ,

rasa2 , dimasa akan datang akan ada lagi kah penyakit2 baru akan timbul ?

apa pendapat tuan2 ..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed Apr 28, 2010 2:57 pm

ada memang penyakit baru..cth la penyakit mata senget, penyakit mabuk, penyakit sunser(tidak bulih kana matahari selama satu bulan)..dan sebagai nya..tu semua adalah sikap manusia juga yang tidak mengutamakan kebersihan dan tidak bertanggungjawab menjaga alam sekitar..semua tu terjadi daripada manusia juga....selalu nya experiment la yang selalu berlaku nie....
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed Apr 28, 2010 4:09 pm

mana tahu , masa akan datang akan timbul pula lagi penyakit yang lebih teruk dan ganas dari HIV ..HINI dan sebgainya ,

atau penyakit2 pelik lain yang bikin pening para saintis .., penyakit yg disebabkan oleh cuaca , atau oleh angin , atau oleh udara , atau oleh entah apa2 ..

seperti penyakit2 jiwa yang semakin kronik , yg bersarang dalam diri setiap kita tanpa sedar
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed Apr 28, 2010 4:41 pm

memang akan ada jenis2 penyakit baru..itu sudah pasti..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed Apr 28, 2010 7:07 pm

kalau kita tengok rekod dalam 10 tahun ini , setiap 2 tahun akan ada penyakit baru ...pelik2 nama penyakit , punca pun pelik2 ,

sekadar contoh , dulu kolera ..ada ubat dia , timbul pula taun ..pun ada ubat , timbul lagi kusta ..sekarang ada ubat sdh , sakit biri2 kembang seluruh badan , wabak macam2 , lepas itu timbul pula hepatits a, b , c ..
kemudian timbul virus babi , influenza A , HINI , Aids , ..dan macam2 lagi

lepas ini entah apa lagi penyakit yg akan timbul ...harap si Laa minta tolong cerita sikit hal ini , dia tau tu ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed Apr 28, 2010 11:27 pm

tp itu SARS dulu yg limpas begitu sj indada vaksin..... ingat lg kamu yg banyak mati dulu, yg itu mentri kesihatan bilang masi tarkawal padahal 32 urang sdh mati..... nasip baik itu SARS ilang begitu sj, mangkali badan kita sendiri jd lali sendiri, jd imun sendiri..... variasi urang berubah, panakit pun begitu, virus makin sopistikated, makin sanggih, makin paning kapala saintis...... ini h1n1 sikarang ni beribu sdh urang mati..... akan munsul yg sangat sangat sangat sanggih..... masa itu mangkali versi lama manusia abis mati, munsul versi baru, lapas tu generasi yg baru itu akan tajumpalah kunun 1 tangkurak sana kabun gata yg dakat2 masam diurang punya......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Thu Apr 29, 2010 3:00 pm

tejumpa tengkurak sana kabun gatah yg macam diurang punya ? alamak ..jgn gitu bah tuan PT , macm mau kasi tinggal kami ja ni Very Happy jangan dulu bah ..blum puas lg kita beporum sini , ..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Thu Apr 29, 2010 4:21 pm

50% kesilapan para saintis juga sebab bermacam2 yang di experimenkan dengan mengunakan binatang atau manusia..kalo timbul panyakit baru lagi, buru diurang kalang kabut mau cari vaksin nya...kalo sudah jumpa buat lagi, pastu cari penawarnya....ishishish..
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Thu Apr 29, 2010 5:35 pm

romeo wrote:
kalau kita tengok rekod dalam 10 tahun ini , setiap 2 tahun akan ada penyakit baru ...pelik2 nama penyakit , punca pun pelik2 ,

sekadar contoh , dulu kolera ..ada ubat dia , timbul pula taun ..pun ada ubat , timbul lagi kusta ..sekarang ada ubat sdh , sakit biri2 kembang seluruh badan , wabak macam2 , lepas itu timbul pula hepatits a, b , c ..
kemudian timbul virus babi , influenza A , HINI , Aids , ..dan macam2 lagi

lepas ini entah apa lagi penyakit yg akan timbul ...harap si Laa minta tolong cerita sikit hal ini , dia tau tu ..

hahahaaa... atukoi gia romeo, jgn kao kasih malu sya ba hehe... Embarassed

tapi apa²pun, kita tengok sja dri awal ba. kalo dari awal kita nmpak brjenis² panakit makin hari makin timbul, tdk mustahil d msa hadapanpun akan wujud juga pelbagai jenis pnyakit baru malah makin kronik mungkin. tdk kiralah pnyakit itu kronik ka tdk kronik ka, yg penting dia smakin bnyak wujud seiring dgn prkembangan teknologi manusia. tapi apa yg sya tau tdk semua panakit itu brjaya ditemui penawarnya oleh para saintis atau dr. ada sbhagian panakit itu diubati melalui konsep 'penyakit mengubati penyakit'. itu yg sya taulah...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Fri Apr 30, 2010 3:03 pm

'penyakit mengubati menyakit '.....nah kan sia bilang , memang c laa tahu serba serbi pasal ini hal , ..

harap2 para saintis berjaya menjumpai penawar pelbagai penyakit2 pelik yg semakin banyak muncul kini ..dan harap2 kita manusia semakin berdisiplin menggunapakai segala benda dan tumbuhan yg ada , ..menyayangi hidup yg sementara ini ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Sat May 01, 2010 1:41 pm

panyakit yg munsul makin lama makin hibat......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Sat May 01, 2010 4:00 pm

penyakit2 baru datang tanpa permisi , datang tanpa amaran ...tiba2 saja menyerang , bikin gempar dan bikin pening para doktor , ..

mangsa pla tidak kira siapa , orang tua ..budak2 pun dia hentam , bikin takut oooo..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Tue May 04, 2010 12:45 am

badan urang makin kabal bah..... jd panyakit pun misti mo makin sanggih utk menembusi kakabalan manusia.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Tue May 04, 2010 1:39 am

seolah2 itu penyakit mencabar kita untuk berusaha lebih kuat mencari penawar...dan menggali rahsia2 perubatan lama dan baru ,

macam dia tau2 ja keadaan dan suasana semasa manusia ...
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Tue May 04, 2010 12:14 pm

mana tau keluar penyakit batu..penyakit menyebabkan badan terasa berat dan susah untuk digerakkan..terasa keras badan macam mau jadi batu ja badan..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Tue May 04, 2010 12:44 pm

atau penyakit tidak boleh tidur ...dalam seminggu cuma tidur 4 jam ja , lagi dasat ..

atau tidak dapat tidur selama berbulan2 , siang malam pagi petang ....mata fresh ja langsung tdk rasa ngantuk , lama2 boleh jadi gila ooo ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Tue May 04, 2010 10:16 pm

inda buli tidur? aduinaaaa masam injin inda kasi mati.... sikijap sj hangkang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Tue May 04, 2010 11:11 pm

kisah benar , ada kawan sia kena penyakit tidur tidak bulih bangun2 ...dia boleh tidur 33 jam tanpa bangun sekalipun , puas berubat sana sini , bomoh melayu ..bomoh cina , bomoh orang asli , bomoh siam , semua bilang ada gangguan ghaib ...kononnya ,

last2 jumpa doktor pakar , doktor cakap dia ada masalh pada satu urat di kepala ...patutlah sekali tidur terus tidurrrrr marathon 30 jam , ..

sekarang sudah kena buang kerja sebab penyakit dia menjejaskan prestasi kerja dia ..kasihan juga ,
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Wed May 05, 2010 7:46 pm

romeo wrote:
'penyakit mengubati menyakit '.....nah kan sia bilang , memang c laa tahu serba serbi pasal ini hal , ..

harap2 para saintis berjaya menjumpai penawar pelbagai penyakit2 pelik yg semakin banyak muncul kini ..dan harap2 kita manusia semakin berdisiplin menggunapakai segala benda dan tumbuhan yg ada , ..menyayangi hidup yg sementara ini ,

tdklah romeo... sya dgar² ja dari kwn² sya yg krja sbgai dr. mcm tulah dia bilang, 'penyakit merawat penyakit'. atau minta tulung c aman yorut tnya anak dia yg sdg prktikal dr. tu. hehehe...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Thu May 06, 2010 3:55 am

nah, dangar kao sakapan misi laa tu gaman?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Fri May 07, 2010 6:40 pm

hehe... anak saya bagaikan baru mengenal abc bah dlm bidang kedoktoran.. mana dia tau apa-apa. Tapi nt lah saya cuba2 tanya kalau dia paranah dingar tentang 'penyakit mengubati penyakit'...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Sat May 08, 2010 4:35 pm

yalahhh aman, nama juga masih student kan? hehe...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Sat May 08, 2010 5:27 pm

panakit moden makin mantaps...... itu maralia pun makin kabal.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Sat May 08, 2010 5:33 pm

ya, salah 1 panakit yg buli² juga bikin takut. ada 1 kwn sya trkena ini panakit, skijap sja dia jadi kurus woo... pada hal kwn sya tu punyalah gumuk.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Sat May 08, 2010 5:36 pm

masam2 panakit sdh timbul..... tingu aah, lapas h1n1 ni ada lg munsul yg baru..... yg lebi sanggih......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Penyakit2 masa akan datang ...?   Today at 10:18 pm

Back to top Go down
 
Penyakit2 masa akan datang ...?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Health-
Jump to: