To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Thu Sep 07, 2017 8:07 am

» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Sun Jul 23, 2017 4:56 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Wed Jul 12, 2017 6:36 am

» Need a help!
by limau123 Wed May 31, 2017 2:19 pm

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Thu May 11, 2017 9:56 am

» Fatherís Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
October 2017
MonTueWedThuFriSatSun
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
CalendarCalendar

Share | 
 

 Ku tunggumu di pintu syurga ...'

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Thu May 13, 2010 10:40 am

perkataan yg manis , sangat indah ..syahdu dan penuh harapan ,

tetapi , dimanakah awalnya dan dimana akhirnya perkataan ini ? sering kita melihat samada sang isteri atau sang suami sewaktu melalui tragedi memilukan ..perpisahan selamanya di dunia dengan pasangan , kerana sedihnya atau demi meluahkan betapa gelora hatinya ketika itu berulang kali mengatakan ' ku tunggu mu di pintu syurga ..'

ada budak2 nakal menyampuk ' macam la ko tau pasti masuk syurga ...' he he

tut tutt ....tidak sampai beberapa lama , aikkk ..ada pula pengganti baru , teman tapi mesra !! lalu kata ku tunggu mu dipintu syurga pun bertukar ..aku sudah dapat syurga baru !!

apa pandangan tuan2 ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Thu May 13, 2010 7:30 pm

sadih sia mambasa post ini..... masam mo manangis sia..... indatau ada paluang ka sia guna ini ayat.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Thu May 13, 2010 9:36 pm

ayat yang indah , impian dan harapan setiap kita , hati malah mengharap 'mudah2an ...'

tapi , berapakah harganya ? sejauh mana mampu bertahan dari mencari syurga baru ?
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 2:52 am

waktu mengucapkan perkataan tersebut,,mungkin si penutur melihat si dia sebagai org yg paling di cintai olehnya..namun datang yg lain lebih baik..semuanya jadi abu..ditiup angin padang pasir.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 9:55 am

tidak perlu angin padang pasir tuan Mod ..angin kus kus saja yg tiup sudah malayang Very Happy

orang perempuan biasa tersengih kalau dengar lelaki cakap gitu ' ku tunggu mu dipintu syurga ' , dorang bilang elehhhh ...cakap ja tu , tanah kubur masih merah sudah gatal cari lain !!
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda
avatar

Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 12:06 pm

romeo wrote:
perkataan yg manis , sangat indah ..syahdu dan penuh harapan ,

tetapi , dimanakah awalnya dan dimana akhirnya perkataan ini ? sering kita melihat samada sang isteri atau sang suami sewaktu melalui tragedi memilukan ..perpisahan selamanya di dunia dengan pasangan , kerana sedihnya atau demi meluahkan betapa gelora hatinya ketika itu berulang kali mengatakan ' ku tunggu mu di pintu syurga ..'

ada budak2 nakal menyampuk ' macam la ko tau pasti masuk syurga ...' he he

tut tutt ....tidak sampai beberapa lama , aikkk ..ada pula pengganti baru , teman tapi mesra !! lalu kata ku tunggu mu dipintu syurga pun bertukar ..aku sudah dapat syurga baru !!

apa pandangan tuan2 ..

betul la cakap tu budak2...blum tentu lagi layak masuk....matai la bah punya ayat...tarang2 nda bule pakai...nda terkesan di hati ni...tidak tau la kalau jenis ppuan yg perasa..cepat tersentuh dengan ayat2 jenis mcm ni...ppuan biasanya pikir kelojikan bah..perbandingan / perumpamaan / perlambangan yg melampau mcm ni buleh bikin pikiran ter'twist' sikit bah....
iyah la...kalau la dpat tunggu....kalau yg saturang lambat mati....amacam...limpas pula bidadari syurga...nahhh...kucing mana tidak melentik misai bila ikan ampai ampai......matai la bah kiasan ku ini...
pandangan saja bah ah..jan marah2...nda sa mo masuk sini kalau kamu suda serius2 kambing...
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 42
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 1:14 pm

monkey... mcm inda kompiden pula mo masuk syurga ba kannn...

selalunya ni hal disebutkan dalam lagu2 saja... inda kedengaran yg cakap dalam ayat2 cinta yg diluahkan, jadi bg sy la, ok juga tu tuk disebut sbg perumpamaan atau metefora, yg penting jangan terlalu dipercayai cakap tu sebab memang metafora...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda
avatar

Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 2:12 pm

ngehehe.....mcm mana mo kompiden, banyak tapisan bah mo masuk syurga tu....
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda
avatar

Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 2:16 pm

pukutarap. wrote:
sadih sia mambasa post ini..... masam mo manangis sia..... indatau ada paluang ka sia guna ini ayat.....

ada atau teda, dari ko saja bah tu....entah2 berapa kali suda ko guna.....mana kami tau
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 4:13 pm

ku tunggumu dipintu syurga ' ..kalau fikir lojik , ada ya dan tidak , kalau fikir sebagai metafora atau perlambangan , ia akan jadi separuh betul atau tidak juga ,

budak2 sekolah biasa akan cakap , ' tunggu dipintu ja ...masuk belum tentu ' ada juga yang tanya balik ' pintu syurga mana satu ko tunggu ...'

ayat2 begini biasa digunakan sebagai menggambarkan sayang , kesetiaan , rindu , tidak ingin berpisah ...atau ingin bersama selama didunia dan akhirat [ kononnya ..] , lelaki dan perempuan sama saja kreatif mengungkapkan perkataan untuk menggambarkan sesuatu luahan ,

sang suami 'kehilangan ' isteri , sebelum meninggal si isteri tinggalkan wasiat , ' abang ..setelah saya tiada nanti , kalau mau kawin lain pun kawinlah , cuma tunggu dulu sehingga kubur saya tumbuh rumput , dut dut ..si isteri pun meninggal ,
lepas itu , si suami sangat rajin akan dia pergi balik menyiram air di kubur si isteri , siang malam pagi petang , sehinggakan menimbulkan ketakjuban pada segala jiran dan taulan , ' huh..beruntung dapat suami begitu , setia sampai kekubur '
org2 pun nasihatkan ' tdk pyh la susah2 sampai begitu ..seminggu sekali ke kubur pun ok , cukup sdh tu '

apa jawapan si suami ? 'dulu sebelum dia meninggal ada pesan ..tunggu sehingga tumbuh rumput dikubur baru kawin , jadi sia mo siram hari2 supaya tu rumput cepat tumbuh ' ..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II
avatar

Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Fri May 14, 2010 7:52 pm

kalau masa dating, si lelaki cakap begini, muntah terus tu perempuan, hehehe...
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan
avatar

Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Wed May 19, 2010 6:25 pm

org bilang...'patah tumbuh hilang berganti'...lagipun manusia dicipta dengan perasaan yg ingin dicintai dan mencintai...besa la bila kita merasa akan kehilangan seseorang yg dicintai, maka keluarlah segala macam ayat manis....klu buli mo mati bersama lg kunun...lumrah manusia...tapi bila suda lama kejadian itu berlalu, hati pun meronta2 mo cari cinta yg baru...lagipun alah bisa tegal biasa...lama2 tue org yg hilang sedikit sebanyak akan senyap dr hati...tapi terpulang sma individu bha tue...soal cinta ni susah untuk diterjemah...org yg sedang bercinta jak faham apa itu cinta...huhu...

p/s : lama sia nda join sini...bukan lupa cuma sibuk dengan kehidupan baru...:-)
Back to top Go down
Admin
Admin
avatar

Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Wed May 19, 2010 8:34 pm

hai ally joe... begitulah bila sdh berkehidupan baru...

kutunggumu di pintu syurga... antara ayat2 power yg menunjukkan ikatan... hehe... tp jika dilihat dr segi lojik akal, terasa agak lucu... sb itu, biasanya ayat ini digunakan ketka berdua da bukan di khalayak ramai...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Thu May 20, 2010 11:25 am

pa kabar puan ally ? lama senyap ..dimaklumi keadaan tu , biasalah ..

memang agak lucu kalau dinilai dari segi 'kelogikan 'nya , tapi ayat2 inilah juga yang sering meromantikan pasangan cintan yg sedang jiwang , Very Happy

sehidup semati , ni lagi satu hal ...kalau di terengganu , 'se' itu makna dia satu , sehidup semati bagi dorang makna dia 'satu hidup satu mati ' ..

apapun , setuju dengan pendapat puan ally dan puan Admin ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Thu May 20, 2010 8:49 pm

oooo..... hihihihiiii...... kalou dia bilang, biarlah kita sehidup semati..... maksud itu lalaki, biarlah kita satu idup satu mati...... hihihihiiii..... ngam ba gia tu, takan mo ikut matikan..... lapas yg 1 mati, sari 1 lagi yg lain.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   Thu May 20, 2010 11:47 pm

banyak bidalan2 lama yang pada masa ini kalau diterjemah secara terus boleh berubah makna jadi lain , bersatu teguh bercerai roboh , budak2 kasi ubah jadi ' bersatu teguh bercerai kawin lagi ' ...walau cuma joke tapi bila fikir balik2 , ada betul juga ..

yg diterbalikkan pun ada , hati orang lagikan berubah , inikan pula anak sungai ..perghhhh jiwang karat betul , Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Ku tunggumu di pintu syurga ...'   

Back to top Go down
 
Ku tunggumu di pintu syurga ...'
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: