To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 DAP manang sana sibu

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 7:59 pm

hihihihiiii..... manang pula dap sana sibu, majuriti 398 undi..... inda manjadi strategi pulitik diurang si najip muhidin.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 10:21 pm

kawasan cina , DAP menang [sapu bersih] ...kawasan melayu BN kuasai 70% , kawasan dayak , Melanau BN juga control , kalau ada undi DAP pun cuma 15% dalam kawasan2 ini ,

corak pengundi , undi Cina 90% untuk DAP ...

kebetulan ramai sahabat yang pergi ke Sibu masa kempen ,[ atas urusan masing ] macam2 pendapat dorang cakap ..dan kebiasaan dalam politik , segalanya boleh dan layak dilakukan ..!!

pasti selepas ini akan berlaku perubahan dalam sistem politik samada DAP atau BN , masing2 membawa 'pengajaran' dari sibu , dendam dan kepercyaan sesama sekutu sendiri semakin pudar dan parah ..
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 10:39 pm

kaum bumiputera juga la kurang matang.....tengok sudah lebih 50 tahun merdeka apa ada dengan sabah....sama level ka dengan semenanjung? 13 tahun saya duduk semenanjung kwn sampai sekarang ni.....mana keadilan kwn?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 10:56 pm

dulu pru 2008, bn manang majuriti lebi 3000..... kamarin dap manang majuriti 398..... mana pigi samua penyukung? takan bekurang begitu drastik? apa sdh jd? nampak gaya sarawak inda dpt sdh bemagah kunun simpanan diposit bn..... apa sj taktik yg digunakan, samada taktik isu2 panas atau taktik peruntukan pambangunan juta2, tv3 bilang tadi... tsunami malanda sarawak???
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 11:03 pm

mau tida tsunami....banyak modal sudah terbang, penghasilannya tiada.....ndak pulang puku kwn...kah..kah...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 11:26 pm

dalam politik , tiada istilah 'lantak mati ' atau kata putus jawapan yang sangat dan sentiasa benar ,

Tsunami itu cuma istilah buatan , dicipta oleh pihak yang kreatif mencipta 'psywar' atau perang saraf , banyak para profesional yang menganggap ianya bukan istilah yang tepat , istilah ini cuma timbul selepas pru 13 , sedangkan sebelum ini ketika pihak BN menguasai mereka tidak pernah menggunakan ayat ini , Amerika pun tidak guna , Jepun ...Indonesia , Russia , Britain [sekadar contoh ] pun tiada istilah ini ,

Dalam mana2 PRK , banyak faktor yang mempengaruhi pengundi ...faktor calon , faktor ekonomi , faktor dendam , faktor cuaca ketika mengundi , isu2 yang ditimbulkan ketika berkempen , faktor2 semasa , dan sebagainya ..
sesiapa yang berani dan sanggup menimbulkan isu2 sensitif , yang mampu menimbulkan sensasi dan emosi para pengundi ketika berkempen akan berjaya mengikat mereka ,

selera pengundi juga tidak tetap , kerana mereka juga ada alasan2 tertentu ketika mengundi calon , dalam PRK sibu peratusan mengundi tidak menepati sasaran SPR , ramai yang tidak keluar mengundi ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Mon May 17, 2010 11:52 pm

1 lg yg jalas sini, pengundi masam batambah matang sdh..... patutlah si mahadir bilang jan gunakan strategi duit2 juta2 utk pambangunan utk mamansing undi..... pasal rayat masam inda paduli sdh pambangunan utk mamansing undi..... nampak gaya bn kana tukar strategi.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Tue May 18, 2010 2:04 am

sesuatu pendapat itu tidak melambangkan 'kesemuanya ' , dalam sepuluh pengundi yang menolak pada sesuatu parti , juga ada sepuluh alasan masing2 ,

kalau ditanya pada cina sibu sendiri , kenapa dorang tidak undi BN sedangkan sibu adalah Bandaraya cina ? 89% pemilik bangunan di Bandar sibu adalah cina , dibina ketika zaman YB Bn dulu ..[ Sibu berstatus Bandaraya]

jawapan dorang ? ' ini longkang aaa ...sudah 10 tahun sumbat , tiap kali hujan mesti banjir punya , ini Bn punya kerja !!

tanya lagi pada sorang cina lain , jawapan dia ' saya sudah tua ...pegi Hospital pun bayar , klinik pun bayar tada diskaun , ini BN betul2 tada guna , '
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Tue May 18, 2010 9:17 am

Mcm saya suda buka topik ini kamarin tapi indada pula di sini... scratch Very Happy

Ini sina sebenarnya suka DAP diperingkat pusat. Kalau DAP bertanding utk kawasan DUN diurang inda sukung kecuali kalau diurang ingin tukar kerajaan negeri.
Lagi satu.... di sarawak indada pti yg tulung kasi BN... Laughing
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Tue May 18, 2010 11:22 am

memerhati arus politik sekarang boleh kita mengandaikan dalam banyak sudut , kita tidak boleh lihat dan kaji hanya dalam jalur sehala , tapi kena lihat dan congak bagaimana dan apa target sesuatu politik itu dimasa akan datang , apa sebenarnya niat dorang ? bagaimana cara dorang bergerak , siapa dibelakang semua itu dan bagaimana cara untuk menghadapainya secara politik ..

dan sebenarnya banyak maklumat yang tidak boleh kita nyatakan disini tentang itu , kerana ada yg boleh diklasifikasikan sebagai sulit , contoh DAP ...apa matlamat dorang sebenarnya ? apa rahsia yang tersirat didalam DAP ..

PTI ? pendapat saya bukan itu antara penyebab kekalahan utama BN di sibu , kelantan ...perak , selangor , kedah juga PR menang walaupuin tiada PTI , isu PTI ini cuma hangat dan popular di Sabah ..

mengikut pemerhati , ada 4 sebab utama kekalahn BN di sibu ..itu kata dorang , kata kita bagaimana pula ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Wed May 19, 2010 10:14 am

pengundi pti.......saya bandingkan dengan sabah baitu tuan romeo bukan di semenanjung.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Wed May 19, 2010 10:03 pm

yg lusu...
1. karajaan bilang sana sibu inda buli dijadikan ukuran sukungan rayat..... tp bila ada yb yg kerual pakatan, karajaan bilang..... naaa tingu, mo ilang sdh kaparsayaan rayat sama pakatan..... kalou rayat, jumlah ribu2, kalou yb, saturang2 sj.... jd mana yg buli dijadikan ukuran.....

2. dap sabah suru sapp kasi kusung kerusi, pasal kabiasaan bn suka kasi tabur duit juta2 utk kasi pambangunan di tampat2 yg ada by-eleksen, masam sana ulu salangur, sibu..... masam ngam juga supaya dpt pambangunan sakalip mata.... kalou indada by-eleksen, antah2 inda marasa pambangunan juta2 dlm sakalip mata.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 2:05 am

PRK sibu sudah limpas , BN kalah kepada DAP ....banyak atau sikit jumlah majoriti soal kedua , yang menang tetap menang dan kalah tetap kalah , itu hakikatnya ,

alasan dan andaian itu ada betul dan tidak mengikut persepsi masing2 ..

faktanya ialah , Pakatan ...apabila menang tidak pula menimbulkan isu pengundi hantu , apabila kalah maka 'menyala' isu pengundi hantu ,
BN , tabur projek menjelang PR ..Pakatan tabur janji , mana satu yang baik utk masyarakat ?

mengatakan ' tiada election ' atau ada PR baru ada projek , ini masih boleh dipersoalkan kerana siapakah yang membuat segala kemudahan2 yg ada selama ini ? jalanraya ...sekolah , klinik ,
adakah semua itu hanya dibuat menjelang PR ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 7:46 am

Mangkali pengundi hantu di samananjung sikit saja bah (atau indada samasekali). tapi kalau di sabah cuma BN saja yg menafikan adanya pengundi di kalangan pti yg suda ada ic (ic tulin maupun palsu).
Pembangunan by-election ini sesuatu yg spesial bah... Very Happy. Biarpun ada pembangunan spt jalanraya, klinik, sekolah, dll.. tapi bila ada by-election, pembangunan khas utk kawasan itu mimang mcm satu bonus... Bagus bah kalau yg keluar parti tu kasi kusung kerusi utk bertanding balik atas tikit bibas/BN supaya kawasan dia dpt peruntukan kilat utk pembangunan ...Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 10:47 am

perbuatan memberi 'sesuatu' ketika menjelang PR adalah mainan semua parti di malaysia , samada BN atau PAS atau MCA atau DAP atau MIC , semuanya melakukan perkara yg sama , cuma besar atau kecik pemberian itu bergantung pada kemampuan parti masing2 ...

BN , dengan kemampuan yang ada , memberikan projek yang berharga besar ..PAS dengan kemampuan yg ada dan slogan yg popular utk Islam kononya , memberikan pelbagai benda dan projek kecil2 atas nama agama seperti kain sarung , sejadah , surau , bus stop , [ kononnya ]

Begitu juga dengan Mic , Mca , Gerakan , Dap ...kerana mentaliti pengundi dan YB sama saja , boleh dipujuk rayu hanya dengan seguni beras atau setong cat rumah !!

contoh sibu , Dap memberi binatang hidup 'Babi' , sepuluh ekor bagi setiap rumah panjang yg diadakan ceramah politik , berselindung atas nama ceramah , atas nama jamuan , sebenarnya dengan niat untuk memujuk dan mengambil hati para penduduk juga , benda begitu adalah satu kemewahan sesuai dengan keadaan cara hidup setempat , lepas itu ada minuman2 alkohol juga , bukan sedikit ...tapi dengan jumlah yg banyak ,

lumrah politik , aku beri kau tapi ...jangan lupa kau mesti undi aku !! ahli politik lembut lidah dari gigi masa kempen , segalanya sanggup dan segalanya boleh , tiada satu parti pun di Malaysia ini yg sanggup mengakui salah dan silap sendiri , semuanya mengaku betul , semuanya mengaku benar ..apapun kita yang melihat ini ada penilaian dan selera tersendiri ,
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 2:27 pm

masa saat2 akhir mo eleksen , kawan tanya pendapat....sapa menang ko rasa ? dia bilang....sa cakap, selagi ayam masih berlaga di gelanggang, macam2 buleh jadi.... ko nmpak tu ayam jantan mcam mo mati sudah bah...yg satu masih lagi nampak gagah...tiba2 yg mo mati suda ni men'taradah'...terus mngampai yg satu pasal nda sangka2 psau taji ngam2 trkana tu urat....

dlm hal ni...ada kepincangan bn yg tidak nampak...walau ia kecil tetapi kesan yg terjadi amatlah besar...ni juga mnunjukkan rakyat sana sibu nda 'kabur mata' atau 'bdegung' telinga dengar janji yg ditabur...durang ada vision durang sndiri...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 3:11 pm

kalau bilang pembangunan , sibu taraf bandaraya ...80% pemilik bangunan dan gedung adalah cina , tokeh2 besar cina , ..

cina tidak mahu janji pembangunan sebab memang di sibu dorang sudah kaya , maju , ..ada sesuatu yang telah menarik hati dan mempengaruhi pengundi2 sibu , iaitu isu2 semasa yang dihangatkan kembali , dipanaskan dengan cara paling sistematik termasuk oleh para YB melayu sendiri ,

isu penggunaan kalimah allah , isu beng hock , isu royalti minyak , isu ketunan Melayu ...dsb , kempen bukan sekadar di dewan atau pentas ceramah biasa tapi lebih jauh masuk kedlam pusat2 ibadat , gereja ..kuil , masjid dsb ..

dan paling penting , tidak dapat dinafikan ...ada mainan politik sesama parti cina disana , SUPP dan Dap , antara mereka ada ikatan bisnes yg besar , ikatan persaudaraan , dan sama etnik Fuu chow ,

ketika semua hotel telah penuh ditempah oleh jentera Bn dari malaya , ada satu hotel yang telah menerima pasukan PKR menginap , pemilik hotel itu ialah bapa kepada calon BN sendiri ,

pendek kata , politik susah diramal ...misteri politik sangat pelik , kadang2 tidak masuk akal , penuh dengan permainan dan lakonan ..
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 3:30 pm

bagus ko ni romeo.....kalu ko yb,sya undi ko ohh... Laughing Laughing
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 8:41 pm

itulah tu, siapa inda sampin melilit dan membelit, jan masuk pulitik, bagus ikut masam sia sj, bising2 sj tp satakat memutung gata......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Thu May 20, 2010 11:55 pm

paling bahaya ialah dorang yang fanatik pada satu2 fahaman politik , tertutup pintu hati melihat yg lain ...dia nampak buruk buruk buruk ja , atau yang baik baik baik ja ..

membataskan pembacaan , pengetahuan hanya pada satu sudut saja , menerima sepenuhnya secara membuta apa yg didengar , tahap kefanatikan yg tiada batasan ,
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: DAP manang sana sibu   Today at 5:56 pm

Back to top Go down
 
DAP manang sana sibu
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Politics-
Jump to: